är alla hundägare morgonpigga!?

E

Eccentric

Jag är inte riktigt hemma på det här med hundar (även om jag älskar djuret och har spenderat en del tid med dessa underbara varelser:love:), har ju katt som kommer och går som hon vill..

Alltså, såhär är det: Jag vill väldigt gärna ha en hund, när jag får tid för det (i nuläget går det inte ihop).
Men jag är ju kvällsmänniska rakt igenom, och jag tycker alla som har hund går ut på första kisspromenaden kring 6 - 7 tiden..? Det är ju "mitt i natten" för mig! Jag sover gärna till 9 - 10 när jag är ledig. När det är studier på schemat så kliver jag (motvilligt) upp strax före kl 7.
Antar att en hund kräver rutiner, vilket jag inte har något problem med, föruuutom på morgonen! Måste jag kliva upp samma tid på helgerna som på veckodagarna?? Jag som älskar att sova!:crazy:

Tacksam för kloka svar och råd!

Sv: är alla hundägare morgonpigga!?

valpar behöver ju ut mycket och det kommer kanske störa din sömn ett tag. Min hund blir skitsur om han måste gå upp tidigt.. helst sover han till ett men om vi är uppe kan ha sträcka sig till att gå upp vid tio :D

Absolut inte att jag stiger upp nå 6-7 om jag inte måste pga föreläsningar.

Här stigs det normalt upp runt 9 tiden men kan variera alltifrån 5-11 beroende på. Sista rundan går vi dock runt midnatt.

När han var yngre var jag dock tvungen att stiga upp 4-5 tiden då han var tvungen att kissa, var mardrömslikt jobbigt..

svarar båda: wohoo, jag kanske kan skaffa mig en vovve trots allt! :banana:

Jo men valpperioden är ju inte en evighet ändå, det kan jag stå ut med såklart!:)

Så man måste med andra ord inte gå upp samma tid varje dag? ;p

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en hund som är lika morgontrött som mig. De dagar då jag är ledig sover vi ibland till 10 halv 11 och då får jag väcka honom =)

Hunden anpassar sig väldigt bra till oss, men så finns det ju vissa som vill gå ut tidigt också. Vår hund nöjer sig absolut med att få gå första promenad bortåt 10, eller rättare sagt, då får man dra upp henne - riktig sömntuta :p

svarar båda: wohoo, jag kanske kan skaffa mig en vovve trots allt! :banana:

Jo men valpperioden är ju inte en evighet ändå, det kan jag stå ut med såklart!:)

Så man måste med andra ord inte gå upp samma tid varje dag? ;p

I mitt fall kändes det som en evighet, en 6 månder lång evighet :crazy:

Nej, man måste inte upp samma tid varje dag :banana:

Min valp är snart åtta månader och sen hon var fyra månader har vi kunnat sova hyfsat på morgonen, var en period när hon ville ut på natten och kissa, men eftersom jag har uteplats hann jag knappt vakna till innan hon var klar:)

Nu, de två senaste månaderna är hon aldrig ute på natten och somnar tidigt, brukar försöka få henne att gå ut en sväng runt tio men det är oftast kört, har hon somnat vill hon inte bli störd! Även fast hon somnar så tidigt så sover vi till tio på helgerna trots att hon är van att vakna halv sju på vardagarna.

Både jag och hundarna är morgontrötta.
Dom stiger aldrig upp före mig, så jag kan sova hur länge jag vill :p

Nu när jag har valp brukar jag bli väckt runt 5-6 tiden...men det är bättre än runt 3-4 tiden i allafall som det var när han var yngre :D
Jag går oftast bara ut en liten snabbis så han får kissa, vilket han gör på en gång, sen går vi in igen och sover till sen förmiddag.
Jag har inget problem med att få "störd sömn" och somnar om igen på en gång.
När jag bara hade min andra hund så gick vi och la oss sent på natten (oftast efter midnatt) och sen sov vi båda till 10-11 tiden.

nej jag är inte så morgonpigg av mig ibland kommer vi upp vid 6 men det kan lika gärna vara framåt 10. har en hund som sover så länge jag sover:) skönt! det jobbiga är ju valptiden, men sen när hunden kan följa med överallt så är det jätteskönt.

Jag och hunden kliver ogärna upp före lunch på lediga dagar. De dagar jag måste upp tidigt ligger han kvar i sängen och ger mig menande blickar ("men matte, jag vill ju sooooova...").

Senast ändrad av en moderator:

svarar alla: wow, nu låter det ju snarare som att alla hundar är morgontrötta! haha.. gäller att hitta en sömntuta då!

blir ju bara mer och mer positiv till hundköp för vart och ett av era svar! Stort tack för alla svar!! :)

Det beror ju lite på när man gör kvällskissningen kvällen före också. Jag går sista rundan runt 23-tiden och sedan morgonrundan nån gång 8-11. Mormor och morfar därimot går sista rundan vid 19.30 med sin hund och morgonkisset vid 5-6.

Allt handlar ju om vilka rutiner man vänjer hunden vid.

Mina hundar är pigga på promenader vilken tid på dygnet det än är! Jag brukar gå en kissesväng tidigt, sen ge frukost och gå och lägga mig igen.

Som någon sa så måste ju valpar ut mycket och kan helt enkelt inte hålla sig.

Men sen så får man se till att "uppfostra" dem rätt. :D

Vår pudelkille går ut vid 6-tiden på vardagarna men sover lika länge som vi på helgerna. Det kan bli ända till 10- 10.30 ibland.

Men på helgerna går vi ut sista gången lite senare också förstås. Ibland efter kl 24.

Kan säga att alla hundar jag har haft genom åren har utan problem sovit lika länge som jag.

Nio är tidig morgon för mig så du behöver inte känna dig speciellt morgontrött. Min hund vaknar när jag vaknar och det kan bli efter tolv om jag är ledig.

Man får lära hunden att det inte är någon ide att fjanta runt innan matte/husse vaknat. Undantaget är valpstadiet, men det går över fort.

Jag är inte morgonpigg och inte mina hundar heller, som tur är :D De kan lätt sova till 10-11 tiden men på vardagarna blir det upp tidigare, motvilligt dock från hundarnas sida =)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 423
Senast: Sesca
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 980
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka