är alla hundägare morgonpigga!?

Sv: är alla hundägare morgonpigga!?

Aldrig i livet att jag skulle skaffa hund om jag var tvungen att gå upp runt 7-tiden även på helgerna :eek:
När jag har lånat hund så har det rört sig om vuxna hundar och de har inte brytt sig nämnvärt om de fått gå ut 7 på morgonen eller 12 på dagen som första kissrunda för dagen :angel:
(Dock ska nog nämnas att de dagar som jag vaknat vid 12 så har jag varit uppe sent och rastat dem senaste gången vid 2-3 på natten)

En gång blev det lite extremt - hunden ville INTE gå ut.
På ett dygn lyckades jag få ut henne 2 gånger och då var det bara precis utanför dörren och sedan in på en gång igen..
Anledning? Det regnade...

Under valptiden behöver de ju ut ofta, men när de väl blivit vuxna så behöver de väl knappast extremt inrutat schema på när allt ska se på minuten (annat än i undantagsfall)?

Det är så olika från hund till hund, min gammelman har aldrig varit snabb ut utan jag har kunnat sova om jag vill det, givetvis har jag ju låtit honom kissa senare om jag tänkt sova längre, det sista jag gör innan jag går och lägger mej är ju att kissa hunden.

Men min lillkille kommer varje dag kvart i sju och berättar att han ska ut nuuuu, han är ju visserligen bara ett år så kanske att det lugnar sig?
Mycket är det ju också för att berätta för mej att husse har åkt:eek: vakna och rädda mej från ensamheten!!!!;)
(Det är mina hundar, sambon skulle inte gå ut med dem på morgonen, vilket är helt ok för mej, han skulle förmodligen tappa bort dem bägge två så trött som han är på morgonen:rofl:)
Nu spelar det ju inte mej någon roll, han vet ju att jag ska släppa ut hästarna, kanske är han rädd att jag ska försova mej:angel::love:

Men hundar anpassar sig väldigt mycket, min bonusdotters hund tittar bara konstigt på en om man försöker få upp henne före ett på dagen, visserligen har hon i sömnen gått ut och kissat vid fyra då hennes sambo åker men sen sover hon så länge hon får:angel:

Sådan matte sådan hund är faktiskt väldigt träffande vad gäller vanor.

En gång blev det lite extremt - hunden ville INTE gå ut.
På ett dygn lyckades jag få ut henne 2 gånger och då var det bara precis utanför dörren och sedan in på en gång igen..
Anledning? Det regnade...
Sådan är min också, han tycker inte om regn. Inte mig emot iofs... ;)

Nu pluggar jag hemma mkt så i regel runt 7-8 ibl kl 9 på vardagarna, på helgerna är det olika. Men lika väl som jag sover till 10 så gör Ganti det med. Men när han var mindre var det upp kl 6, sen gick vi och la oss igen.
Jag är mest morronmänniska =).

hej hej, har en hund som inte vill ut förrän tidigast nio tio, ok det blir tidigare på vardagar för då jobbar vi och dåblir det framåt åtta på morgonen men du vet han är snabb ut, pinkar o bajjar o sen vill han hem, lägger sig demonstrativt ner o surar ibland särskilt vid taskigt väder:-)

han är även väldigt kvällstrött och mörkrädd så helst går han sista promenaenvid halv åtta åtta på kvällen, han gillar INTE att gå ute i mörker... så jag fattar inte hans blåsa, men ibörjan tvingade vi ut honom men nu har vi ju märkt att han absolut inte vill ut, på morgonen brukar man få BÄRA ut honom, kommer jag med kopplet före åtta lägger han sig på rygg och ser sorgsen ut typ "snälla jag ger mig tvinga inte mig att gå någonstans så här tidigt" och om vialla går upp ligger han gärna kvar i sin säng nån timme minst till:-)
han är bara ett och ett halvt år så han är ingen pensionär.
men han är kastrerad det kanske har betydelse.

Hunden lär sig ju och sova när du sover, om du bara lär den det.

Min valp snutta brukar gå upp med mig runt 7 men i helgen sov hon till 12.30 :smirk: Hon var bara ut på natten och vid 9.30 var vi ut och kissa, sen in och sova igen...nu var jag lite paff, men hon har ju lärt sig att ligger de nadra och sover så ska hon göra det också :)

Både jag och taxen är ungefär lika omorgonpigga och hon kan utan problem sova hur länge som helst till 2-3 på morgonen men brukar tvinga ut henne senast 10-11 om vi är lediga.

Annars runt 7-8 på vardagarna.

Min hund går upp när jag går upp, ska jag upp kl 5 så hänger hon på med samma iver som om jag går upp kl 11. Dock kan jag inte sälla mig till dem som måste dra sin hund ur sängen. Hon är pigg redan från start och har hon bestämt sig för att jag har vaknat så behövs det en ordentlig tillsägning för att hon ska gå och lägga sig igen och inte börja gå runt och dansa frukost-dansen :banana:

Mina föräldrars hund är världens sömntuta, när jag bodde hemma sov hon i mina föräldrars säng men eftersom de alltid gick upp ganska tidigt även på lediga dagar så gick hon upp med dem, kissade, åt frukost och gick raka vägen ut till min säng för att sova vidare.

Vi är morgonpigga,tar första rundan kl 04.30 alla vardagar:eek:,
och sista rundan vid 20.30-21-tiden!

Men så börjar jag jobba vid 5-tiden!

Våran vovve är morgontrött som bara den. Sover lätt till 10 tiden, ligger kvar när vi går upp...kommer först när frukosten börjar bli klar, hihi! Går för det mesta bara en kortis på morgonen så han får göra sina behov, sedan in och käka frukost:D Sedan vila lite till...har en whipp som är soffpotatis:angel:

Vi går alltid ut lite senare på kvällen, vid 23 tiden för att slippa gå upp så tidigt på morgonen, iaf på helgerna. Valpar behöver såklart gå ut med lite tätare mellanrum.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 423
Senast: Sesca
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 980
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka