Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
Vad är bästa åldern mellan ettan och tvåan egentligen? Det är ju många som styrs av SGI-reglerna och har runt 2 år mellan barnen, är det en bra ålder? Eller är det bättre att vänta till 3 år? Det känns som om 3 år är nån sorts max för att de ska kunna leka med varandra när de är små för hur kul är det att leka med en 2-åring när man är 6, eller spelar det inte någon roll?

Självklart så funkar ju allt när man väl är i det men vilken ålder tyckte ni funkade extra bra när det gäller att få syskon och ettans mognad etc?
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

3½ år var väldigt skönt känns det som. Kortare hade varit jobbigt, med det tempo den äldsta hållit.

Fast iofs, hade kunnat ha ett år emellan om det bara var tvåan som var först.. Han sov så mycket.

Men det var väldigt skönt att ha ett barn som klädde på sig och gick på toan och så.

Just det där vanliga 1½-2 år emellan tycker jag verkar asjobbigt ! Då är ju det stora syskonet i den där åldern att man måste RUSA efter hela tiden och de är totalt opålitliga/livsfarliga.
Svårare att få mysro med bebin då.
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Just det där vanliga 1½-2 år emellan tycker jag verkar asjobbigt ! Då är ju det stora syskonet i den där åldern att man måste RUSA efter hela tiden och de är totalt opålitliga/livsfarliga.
Svårare att få mysro med bebin då.

Jag skulle nog inte gått in på den här tråden :crazy:
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Jag har drygt tre år mellan våra och som Silverkedjan skrev, det tycker jag var skönt! Nu var iofs vårt första barn den lugna typen, men tvåan var vildare. Det var rätt skönt att kunna prata med barn nummer ett när tvåan for runt, ibland var man ju tvungen att släppa allt och springa och då förstod ju ettan att den skulle stanna kvar och stå still...

En vän till mig har bara drygt ett år mellan sina barn, det var inte riktigt meningen och enligt henne var det alldeles för tätt, speciellt som det i hennes fall var så att ettan var av den vilda varianten.

Mina barn leker iaf med varandra ibland trots åldersskillnaden.
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Jag har 2 år och 2 månader mellan mina, och minstingen är nu 5½ månad. Nu har jag visserligen två snälla barn, varav den lille mest sover, men visst har det varit jobbigt!!! Ettan blev som förbytt en morgon strax innan hon skulle fylla två, så henne har vi haft en del fighter med (mycket envis och "kan själv och vill inte"...:crazy: ) Men om jag fick "göra om" så kanske jag skulle väntat lite till och haft mer tre år mellan än två..... Men man bestämmer inte alltid :)
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Nu har ju jag bara ett barn...


...men det är 2,5 år mellan mig och min äldsta lillebror.
Vi har lekt tillsammans j ä t t e m y c k e t !
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Jag tror att alla som har två barn tycker de har lagom ålder mellan barnen :smirk:

Mellan mina är det tre årskullar men 3.75 år :)
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

mellan mig och mina två bröder är det 4 år emellan, tycker det är en bra distans :)

dels är det dyrt med två blöjbarn, det tar mer tid... öh :p ja ungefär
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Ja det beror ju på vad man läser in i "lagom". Men jag tänkte nog mest ur barnets perspektiv. Jag har en kompis som har 6 år till sin lillasyster och de har aldrig riktigt lekt eller umgåtts under uppväxten. Mellan mig och min syster som jag pratar med nästan varje dag trots att vi inte bott i samma stad på 12 år är det 21 månader och jag vill gärna att mina barn ska få samma goda relationer till sina syskon (iofs krävs det ju mer än att de är i ganska lika ålder). Samtidigt tycker jag kanske att 2 år är lite för lite för min del eftersom jag skulle vilja vara tillbaka längre på jobbet.
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Jag tycker inte att det är så dyrt med blöjor. Även om man skulle ha två hyfsade storbajsare så skulle det inte behöva gå mer än 2 blöjpaket = 160 kr i veckan på lågpris. Det är inte särskilt mycket.
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Har två år mellan första och andra sonen. Skulle gärna väntat lite längre om jag vetat hur intensivt det skulle bli.
Då ville jag gärna ha tätt för att barnen skulle leka med varandra och föräldrapenningens roll.
Kan så här i efterhand konstatera att de nästan aldrig leker ihop, är idag fem och tre år. Har inte gett upp hoppet iallafall!:smirk:
Tredje barnet kommer snart och då blir det nästan fyra års skillnad till storebror och det känns jättebra!
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Mellan våra är det 3 år och en vecka... :D De leker riktigt bra än så länge, fast visst är det så att Elin styr leken och Freddan hänger på, men så länge båda är glada och nöjda så är jag glad! ;) Och ja jag tycker att det känns lagom mellan barnen, nu är viserligen Elin den lugna typen och Freddan vilddjuret, men ändå så har det känst skönt att Elin har kunnat förstå en hel del saker man har förklarat och hon har varit väldigt nöjd hela tiden med sin lillebror, även om hon ibland har önskat att han hade varit en lillasyster för det hade kompisen... :crazy:
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

jag har ju inget barn alls...än (BF 1/5)
Men, jag och sambon har snackat lite om det här med barn nr 2, om man kan få fler..

Vi vill iaf ha minst 3 år mellan barnen. För vi vill båda hinna vara 100% med ettan och sen jobba ett tag och sen kunna ha en lite självgående etta när tvåan kommer.

Men jag vet flera av våra syskon/bekanta som har tätt mellan sina. De flesta tycker att det har varit jobbigt under småbarns-tiden men skönt sen när de blivit äldre och har mer ut av varandra.

Jag har själv 3 år mellan mig och mina syskon, helt perfekt.
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Mellan mina tjejer skiljer det ganska precis 4 år. Nu är de 17 och 13.
Det har aldrig varit nån panik med att hinna med båda och deras olika intressen. Pappan och jag har iofs alltid hjälpts åt med båda barnen. Fyraåringar kan sysselsätta sig själva ganska bra och behöver inte passas varje sekund som 1½-3-åringar. Dessutom upplever jag att det inte blir någon direkt konkurrens mellan barnen, åldersskillnaden är lite för stor för det.

En ytterligare dimension som man inte tänker på när barnen är små är att när den ena precis slutat vara galen fjortis så börjar den andra. Fjortis är inte en ålder, det är ett tillstånd som varar typ mellan 12 och 16 år, detta tillstånd är den mest utmattande, frustrerande och vansínniga perioden i en förälders tillvaro!: eek:

Jag längtar mest av allt efter att skaffa en hundvalp, men det får vänta ett par år...!:love:
ciao // smirk
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Får jag fråga angående sgi. Om man antingen arbetar heltid minst 6 månader eller tar ut minst 5 dagars ersättning jobb/f-penning, då behåller man väl ursprungliga sgi, eller har jag fattat fel?
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Har tretton år mellan ettan och tvåan, och det rekommenderar jag inte. Det är tretton månader mellan nr 2 och nr 3 och det har enbart varit positivt tycker jag. De har liknande behov och allt liksom bara flyter på. Ingen svartsjuka och inget konstigt alls med syskon tyckte Viktor, vad det verkade.

Visst är det tufft ibland. Som Silverkedjan har det blivit mycket spring, men när Elliot föddes så kunde Viktor inte ens gå. Dessutom ammade jag båda, vilket var ett alldeles fantastiskt underlättande - många långa mysstunder med båda barnen samtidigt! *upptummarsmiley* :love:
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Får jag fråga angående sgi. Om man antingen arbetar heltid minst 6 månader eller tar ut minst 5 dagars ersättning jobb/f-penning, då behåller man väl ursprungliga sgi, eller har jag fattat fel?

Jag vet inte hur länge man måste arbeta för att behålla sin ursprungs SGI men att ta ut fem dagar i veckan fungerar utmärkt! Det gjorde jag först med Elin och nu med Fredrik, så med lite planering kommer föräldra dagarna att räcka till han är 3 år...
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Allt har för och nackdelar. Har själv 21 mån mellan nr 1 och 2 och sen 3 år till nr 3. Nr 1 var fruktansvärt svartsjuk på sin lillebror och det var jobbigt första år sen blev det mkt lättare för de lekte mkt bra tillsammans och höll i hop under alla år ,älsta är nu 20 och bor i Australien. Yngsta har alltid varit utanför ända tills senaste åren då hon och storasyster (nr 1) började hitta varandra , med sin bror har hon alltid bråkat.Det som var jobbigast med att ha lite äldre barn samtidigt med en 1-2 åring som var på allt var att få syskonen att komma ihåg att inte lämna saxar ody framme och att lilla syster gärna förstörde deras saker+ att hon oftast inte kunde vara med o leka så det blev en del gråt när hon blev frånsprungen,utestängd ody.Nr 2 och 3 har inte förran nu 18 och 15 år gamla blivit vänner o kan göra lite saker tillsammans.
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Har 3½ år emellan och det har kännt alldeles lagom!
Sonen leker jättemycket med dottern (nu 1) kan ju visserligen förändras, men det är ju inte säkert att de skulle leka bara för att de var tätare...
Sonen har varit så gammal att man kunnat förklara "sen" för honom om man tex ammat, han har också kunnat vara kvar ensam inne om man gått ut och sövt dottern på gården (bor i hus på landet annars skulle han ju inte få vara det...) osv
 
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Jag har 22 månader mellan mina, och det har fungerat otroligt bra. Ingen svartsjuka, de leker (och har alltid gjort) väldigt bra tillsammans, den stora är väldigt mån om att lillebror ska ha det bra och ropar i högan sky efter mamma och pappa så fort lillebror är ledsen. När den minsta var nyfödd löste vi mysstunderna (och amning) på så vis att den stora fick titta på saga på teven (vi tittade tillsammans), eller att vi läste saga tillsammans. Den äldsta hade ju blivit så pass stor så det gick att förklara vad som kommer hända, och att vi får göra saker "sen", vilket ju var en fördel. Individuell tid löstes genom att vi ibland separerade barnen på varsin förälder. För vår del har det flutit på väldigt mycket bättre än jag hade trott och hoppats. Självklart är det jobbigt ibland, men det är det nog oavsett vilken åldersskillnad man har mellan syskonen.

Jag tror att alla "tider mellan barnen" har sina för- och nackdelar. Vilket som är bäst för just ett syskonpar (och föräldrar) beror nog mycket på livsstil, personlighet (på alla inblandade) och inställning till föräldraskapet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 883
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 787
Senast: Habina
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 654
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp