Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Det är lite oklart på försäkringskassans hemsida men min tolkning är att man måste bli gravid inom 1 år och 9 månader efter förra barnet för att behålla sin SGI från före förra barnet. Men jobbar man som du skriver 6 månader heltid borde man få upp sin SGI. Detta gäller alltså om det råkar bli 1 år och 10 månader innan man blir gravid igen, så har man otur och har chansat på att bli gravid "i tid" så kan det vara kört. Många gör ju dock så att de fyller ut nedsättningen i tid (tex om man jobbat 75%) med lägstanivådagarna, det motsvarar då full arbetstid och SGIn sänks inte. Men det enklaste är väl att pappan är den som jobbar mindre än 100% mellan graviditeterna eftersom han vanligtvis inte är föräldraledig under de första 6 månaderna.
 
Senast ändrad:
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Det är 4,5 år mellan 1:an och 2:an. Ur föräldrasynpunkt kändes det bra, att de inte blev en barngrupp.

Ur barnsynpunkt så kan jag i alla fall säga så mycket att de aldrig slagits eller varit konstant osams utan deras relation, vad jag kan se, varit så friktionsfri det går mellan syskon. Sen med stigande ålder planar ju ålderskillnaden ut, alltså i vuxenålder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 883
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 787
Senast: Habina
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 654
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp