Apropå hästgårdar!

diamonia

Trådstartare
Här är jag igen med mina ideer,,, :bump: :bump: :bump: !

Vore det inte en bra ide att köpa mark, bygga hus och stall och sälja! Alla gårdar vi har kollat på under 2 miljonersträcket är riktiga råtthål! Vad kan man då inte få för en ny gård?

Men det finns väl en hake någonstans eftersom jag aldrig har hört någon som lever på detta? :confused:

Feedback mottages tacksamt!

D.

Sv: Apropå hästgårdar!

Vet du vad det kostar att bygga nytt eller??

MVH/ Stefan

Det är väl som med villor. I vissa områden får man tillbaka över 100% om man bygger nytt o säljer direkt i dom sämsta under 30%.
PL

förmodligen e de inte så många som har pengar att lägga ut på sånt..

Haken är att det är svårt att få tag på mark.

Men det finns ju bostadsbolag som bygger "Hästbyar" så pengar finns det nog i det om man är i rätt region.
Stockholmstrakten t.ex. är ju expansiv och bra.

Mina föräldrar har byggt nytt, nyligen...det blev dyrare än beräknat p.g.a vissa lyxtillägg som pappa kallar det (mammas krav=))...men om de skulle sälja får de ändå tillbaka allt å en hel del till...

Varför det inet finns de som lever på det kanske kan bero åp att det är relativt svårt att få köpa loss mark, så man kan bygga...??

Jag tror mer på att köpa gamla gårdar i renoveringsbehov och göra om till hästgårdar.
Exempelvis lagårdar med för lågt i tak och för trånga spiltor, höja taket och renovera för hästbehov. Där skulle man nog kunna göra pengar om man hade startkapitalet.

Lahtel skrev:
Jag tror mer på att köpa gamla gårdar i renoveringsbehov och göra om till hästgårdar.
Exempelvis lagårdar med för lågt i tak och för trånga spiltor, höja taket och renovera för hästbehov. Där skulle man nog kunna göra pengar om man hade startkapitalet.

Jag håller med, men man kan åka på många smällar jag vet håller just på att renovera. ilket jobb o dubbelt så dyrt som man räknade med o ännu ej färdig.

Byggen blir oftast dubbelt så dyrt som vad man tror. Men skillnaden på värdet på en gård med gammal lagård kontra stall är ofta mycket stort.
Jag gjorde själv en liknande grej i sommar, men det var skabbigt och fult och risigt ponnystall som vi gjorde om till ett snyggt och funktionellt häststall.
Visst, det blev tre gånger så dyrt som vad vi räknat med. Men de flesta som sett vårt ställe tippar att det ökar i värde med närmare en halv miljon. Och då var byggkostnaden cirka 70-80.000.

Senast ändrad:

Jo, men en gammal gård har en själ och det går inte att bygga in utan det kommer med åren.Det finns så många fina gårdar där allt är perfekt men.......känns kallt, kalt och inte hemtrevligt vilket är viktigt om man ska bo där.

Rolle på Österlen, som bor på gård från första hälften av 1800-talet :love: och inte har några fritidsproblem :eek:

Det svåra med att bygga hästgårdar är ju marken. Det är inte så ofta du kan köpa loss flera hektar och få byggnadslov på dem. Då är det lättare om det redan finns en befintlig byggnad på marken. El, vatten, avlopp är oftast redan klart och indraget där huset och stallet ska vara.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 502
Senast: Ainon
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
30 870
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Vikt o ålder