Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker att det beror på hur något skrivs, ihop med den erfarenhet man har sen tidigare.
Mina första år stod jag i stall där man bara skrev normala saker, sen hamnade jag i ett där vissa nästintill förde krig på tavlan. Insinuanta meddelanden och gliringar och ett allmänt otrevligt språk. De klarade inte av att kommunicera öga mot öga, frågade man dem rakt ut vad som menades kunde de på sin höjd svara att den som vill får ta åt sig. Detta var före FBs tid och där fortsatte åtminstone en av dem att skriva samma typ av meddelanden så uppenbarligen fyllde det något behov hos personen att få slänga slevar omkring sig.
Jag håller inte medMan frågar runt lite diskret och därefter tar man det enskilt med personen i fråga. Att skriva klagomålet på tavlan är att hänga ut något eftersom det oftast finns de som vet vem som gjort det man klagar på.
Varför skulle det bli prat? Isf är det ju där problemet ligger!Hänga ut är väl precis det man gör? Och så blir det prat om vem som gjort si eller så.
Jag föredrar att ta upp saker på ett trevligt sätt.
Jag håller inte med
Har hänt mig ang en hästs hagskydd, jag glömde aldrig dem igen. Hästägaren visste att det var mitt pass, men vi hade ingen närmare relation så hen skrev på tavlan och problemet var löst. Jag glömde aldrig dem igen.
Om ist jag glömde det allsom oftast hade ägaren troligtvis gått till stallchef en som sagt åt mig.
Vi har små infotavlor på varje hästs box, ändå glöms det grejer inför utsläpp och intag ibland, (det är inte hela världen, isf skulle jag inte stå i kollektiv). Vi har som sagt ingen tavla men vi har en chat i vårt lilla kollektiv (inte hela stallet inkl sadelkammare osv) som fungerar, där skriver jag ibland "Kom ihåg handduken till xx", då den glöms ibland. Istället för att ta det med den som hade passet och ta det personligen med olika individer i olika omgångar, ser alla och förhoppningsvis koms det ihåg lite lättare. Fast det står på xxs personliga boxtavla. Andra gör liknandt, en tex "yy ska INTE ha dubbla täcken". Just för att slippa ta det om och om igen, så påminner man alla i ett svep. Och vi alla i kollektivet är nöjda med det. Tror jag iafSom infotavla
Kan folk inte låsa eller göra i ordning efter sig så tycker jag det passar bättre med en komihåg lapp uppsatt tex "glöm inte låsa, risk för sadelstölder annars" eller likande på dörren till sadelkammaren.
Handlar det om en specifik häst så tycker jag att saker som täcke/ benskydd/ stå inte/ liknade gör sig bättre som lapp på hästens box.
Vi har små infotavlor på varje hästs box, ändå glöms det grejer inför utsläpp och intag ibland, (det är inte hela världen, isf skulle jag inte stå i kollektiv). Vi har som sagt ingen tavla men vi har en chat i vårt lilla kollektiv (inte hela stallet inkl sadelkammare osv) som fungerar, där skriver jag ibland "Kom ihåg handduken till xx", då den glöms ibland. Istället för att ta det med den som hade passet och ta det personligen med olika individer i olika omgångar, ser alla och förhoppningsvis koms det ihåg lite lättare. Fast det står på xxs personliga boxtavla. Andra gör liknandt, en tex "yy ska INTE ha dubbla täcken". Just för att slippa ta det om och om igen, så påminner man alla i ett svep. Och vi alla i kollektivet är nöjda med det. Tror jag iaf
Det vore ju det optimala, men eftersom vi bara är 8 st, har vi kommit överens om att det är ok, med lite extra. Det är endast då det är motiverat för hästarnas bästa, inget lull lull.Jag är så jäkla glad över att hästarna i vårt stall inte har (får ha) en massa extra krafs som kräver specialbehandlingar av typen ta på och av lindor/skydd. Det är skaltäcke på/av och inget annat.
Jag vidhåller att sådan info måste tas upp, men då utan versaler och utropstecken dåSom infotavla tycker jag det är bra. Men när det börjar skrivas meddelande om "glöm ej ditt, någon har gjort datt, Brunte ska faktiskt ha blabla på sig" gärna med stora bokstäver och utropstecken, då slutar jag läsa faktiskt. Tycker meddelanden på tavlan är till 99% passivt aggressiva och till 99% skrivna av människor som inte vågar ta upp det direkt mot den det berör.
Det vore ju det optimala, men eftersom vi bara är 8 st, har vi kommit överens om att det är ok, med lite extra. Det är endast då det är motiverat för hästarnas bästa, inget lull lull.
Fast vet man inte vem som gjort vad så är det bra att skriva på tavlan att tänk på det och det osv vem det nu är. Vet stallägaren tex vem det är är det bättre att ta det med den personligen. Oftast är det ju faktiskt så att ingen är perfekt och alla glömmer saker och ting, händer det ofta och man inte vet vem som struntar/glömmer så är det tycker jag bra med en påminnelse på tavlan.Som infotavla tycker jag det är bra. Men när det börjar skrivas meddelande om "glöm ej ditt, någon har gjort datt, Brunte ska faktiskt ha blabla på sig" gärna med stora bokstäver och utropstecken, då slutar jag läsa faktiskt. Tycker meddelanden på tavlan är till 99% passivt aggressiva och till 99% skrivna av människor som inte vågar ta upp det direkt mot den det berör.
Alltså detta är så viktigt!Men vi har också riktigt bra stallägare som tar tag i problem och dispyter innan de hunnit eskalera!
Fast varför tolkas det som passivt aggresivt? Jag fattar om man skriver med versaler och hundra utropstecken, men annars? Varför går så många igång på dessa meddelanden? Om det är en själv som har glömt, så får man sig en "just det" och är det inte en själv är det ju bara att ignorera?
Vad missar jag??
Absolut! Vad var och en gör med sina hästar är ju personligt. Glömma låsa sadelkammaren, glömma benskydd, glömma sopa spolspiltan ect är inte det.Jag minns en gång när jag fick en roman där det stod att jag var tvungen att ut och galoppera min häst. Hästen blir åt upp hagkompisens täcken när han var uttråkad och eftersom han inte var helt fräsch så reds han inte för tillfället. Tror det fanns typ en inackordering utöver romanförfattaren, mig och stallägaren. Det var alltså ingen tvekan om att det var avsett till mig även om jag inte namngavs. Jag hade MYCKET hellre tagit den diskussionen personligen.
I "vårt" stall tog ägaren bort sånt rätt fort