April Show

C

Carina&Ludde

Såg att det kommit in protester till SQHA ang att de flesta pleasure- och horsemanshipklasserna för quarter skall genomföras i gamla ridhuset.

Jag är visserligen "bara" publik men jag tycker att det är helt fel att lägga dessa klasser på något annat ställe än på huvudarenan.

Vad tycker Ni andra?

MVH/Carina

Sv: April Show

Om man nu måste lägga några klasser i lilla ridhuset för att få plats med allt, vad tycker du man skulle göra?
Vilka klasser skall gå där?
Eller tycker du att man skall minska utbudet.

Då man gjorde både Tumbleweed och Bökebergtävlinge gjorde man så här och man använde till och med ytterligare en utebana, men då fanns inga protester alls:crazy:

Är det skillad på vem som gör det eller på vem det drabbar:angel:

Monke:smirk:

Jag tycker att det är fel.

Jag gillar ju dessa klasser, men förutom det så tror jag att de är klasser på uppgång bland de aktiva, och min uppfattning är att Pleasuren står på tur för nästa "intresseexplotion" precis som reiningen för några år sedan...

Jag vet många som har haft åsikter om förläggningen av dessa klasser till lilla ridhuset på tidigare tävlingar, och nu kommer denna skrivelse som en naturlig fortsatt reaktion, precis som det ska vara när folk tycker någonting.

Jag håller helt med det som står i skrivelsen. Det har varit mycket fokus på reiningen ett tag nu, och jag tycker att det vore roligt om de övriga klasserna kommer fram lite mer, även om jag älskar reiningen också. Givetvis komer de som inte gillar pleasure och HUS att protestera mot skrivelsen, det är väl naturligt... Lika naturligt som att Pleasure och HUS ryttarna (bland andra) inte vill skuffas åt sidan fler gånger!

Varför ska dessa klasser hålla till i lilla ridhuset, varför inte reiningen?

Att reiningen behöver mer plats och utrymme håller inte för mig, då gångartsklasserna ofta innehåller många deltagare varpå klasserna, även om de delas, blir väldigt trånga till stor nackdel för både domare och tävlande. Dessutom är det just en gångartsklass, tex i HUS är det stor skillnad på att visa fram sin häst på bästa sätt i det lilla och det stora ridhuset!

Så, det är vad jag tycker! :)

Ha reining i lilla ridhuset med dålig plats och dåligt underlag ær ingen bra idè. Då avstår i alla fall jag en sådan tævling. Pleasure, trail och liknande kan man ha i princip var som helst.

Nej jag tycker inte heller man kan ha reining i lilla ridhuset, det var inte min poäng.

Men det finns många fler grenar, och jag håller med det som står i skrivelsen vad gäller detta. Om man ska promota andra grenar inom western är det naturligt att man börjar med dom som håller på/har god chans att växa sig stora, och ser man till utvecklingen samt intresset iutomlands så är det i nästa hand gångartsgrenarna. Då är det taktiskt fel att förläggad om i lilla ridhuset!

Dessutom är det mycket sämre för dessa grenar att förläggas där det inte finns tillräckligt med plats. Nej, en stor pleasureklass gör sig inte bra i lilla ridhuset!

Jättetråkigt! SQHA´s tävlingar har haft en väldigt välplanerad showbill tidigare, där det har varit så bra som möjligt för alla, så långt det har gått. Jag saknar ord för April show... Vad händer om det spöregnar? Var ska alla rida fram?
Dålig planering, och ogenomtänkt.
På Tumbleweed Challange var det rätt rörigt.... Synd att SQHA ska göra om samma misstag. Det finns nog en anledning att det var betydligt färre anmälda till Bökeberg Challenge, många fick nog året innan.

I pleasuren och HuS kan det vara upp til 20 ekipage i varje klass, då är det ju konstigt om man anser att dom största klasserna skall vara på den minsta ytan, och dessutom samtidigt.

Det är sååå tråkigt att läsa vad alla skriver om denna April Show. Är det någon som över huvudtaget tänker på dessa människor som sliter med att försöka få ihop en showbill som passar både ryttare från SQHA och RHA. Dessa människor har säkert kliat sig i huvudet flera gånger för att försöka göra en så bra tävling som möjligt för ALLA. Jag tror säkert att dom försökt att tillgodo se alla ryttare på bästa sätt. Och jag måste ändå säga att det är storartat av dessa människor som försöker få ihop en tävling där Quarter & Allbreeds skall gå hand i hand, och visa att det är inga problem att sammarbeta över gränserna. Jag tror att all denna kritik grundar sig i att man inte har någon som helst insikt hur det är att arrangera en tävling, vad som behövs och hur många arbetstimmar det är innan man är klar för tävling. Och allt detta arbete är på frivillig basis. Hade inte dessa människor funnits så hade vi inte haft några tävlingar i Sverige. Och icke att förglömma men statusen på tävlingarna har höjts dom senaste åren, och det skall vi vara glada för som vill tävla. Och även så tror jag att showbillen är lagd för att bli så publik vänlig som möjligt, att kommer man en dag så skall man kunna ta del av dom flesta grenar inom westernridningen. Var inte så snabba med att dömma, se det possitiva i arrangemanget och vänta med kritiken tills efter tävlingen, då kanske den är befogad.
Tack för mig........

Men snälla du, det är väl ingen som har gnällt på alla slitande frivilliga själar som jobbar för att få ihop tävlingar, denna och andra!

Hur skulle det se ut om alla aktiva istället för att gnälla bara struntade i att tävla tex? Eller vad skulle hända om det bara gnälldes i bakgrunden och ingen sa något OCH gav alternativa lösningar? Då hade det sagts, att man inte ska gnälla om man är medlem i ett förbund, det är medlemmarna som ÄR förbundet och måste göra sin röst hörd för att få förändring!

Detta är ju ett nytt koncept, självklart kommer människor ha åsikter, och självklart ska dessa åsikter få komma fram! Jag tror säkert att tävlingsledningen vill ha åsikter, dom kanske inte har tänkt på allt och dom kanke VILL ha synpunkter och idéer!

Det är ingenting som frivilligjobbare ska ta personligt, och det tror jag inte de flesta gör heller. Jag tror snarare det handlar om att vissa inte vill ha konkurrens om frontpositionen.

Jag tror inte man är "för snabb med att döma" då detta med att förflytta gällande klasser till lilla ridhuset, samt upplägg med kosseklasser och trail tex tidigare har visat sig inte funka bra för de aktiva! Det är ju därför denna skrivelse har kommit till!

Det går säkert att komma till en bättre lösning för alla, men det beror ju på hur stor samarbetsviljan är! Jag tycker inte att den ska vara likställd med att de nu drabbade ska ge sig, och tyst acceptera sin situation!

Visst skall kritik läggas fram, men det finns fler sätt att göra det på. Och eftersom detta är en alldeles ny tävling så kanske man skall vara lite mild i sin framtoning. Man kanske skall vänta och se, det kanske trots allt blir kanon. Och angående konkurrens så tror jag att alla som är engagerade i tävlingar idag med stor glädje hade tagit emot flera som kan hjälpa till. Och frontpositionen tror jag ärligt talat inte så många vill ha. Vilka andra skall i så fall ge sig??? Om jag har fattat det rätt så finns det ingen så stor anläggning där det skall finnas kossefållor och stallar till alla, samt alla nadra bekvämligheter, samtidigt som den skall ligga någorlunda centralt i Sverige.

Jag håller helt med det som står i skrivelsen. Det har varit mycket fokus på reiningen ett tag nu, och jag tycker att det vore roligt om de övriga klasserna kommer fram lite mer, även om jag älskar reiningen också. Givetvis komer de som inte gillar pleasure och HUS att protestera mot skrivelsen, det är väl naturligt... Lika naturligt som att Pleasure och HUS ryttarna (bland andra) inte vill skuffas åt sidan fler gånger!

Varför ska dessa klasser hålla till i lilla ridhuset, varför inte reiningen?

Att reiningen behöver mer plats och utrymme håller inte för mig, då gångartsklasserna ofta innehåller många deltagare varpå klasserna, även om de delas, blir väldigt trånga till stor nackdel för både domare och tävlande. Dessutom är det just en gångartsklass, tex i HUS är det stor skillnad på att visa fram sin häst på bästa sätt i det lilla och det stora ridhuset!

Nu är jag inte med:confused: Vem har satsat på Reining, inte Quarterföreningen i alla fall. :crazy: Ja man upplät tid på Nationals och på Harvest men det var ju för jösse namn tre år sedan, det måste väl ändå vara glömt nu. Eftter det har det bara varit vanliga quarter klasser ingen extra reining alls. Jag förstår inte var detta kommer ifrån. Reining ryttarna har 7 klasser och då menar jag överhuvudtaget!!!

En all breeds reining två amateur klasser, en Jr och en Sr.
All Around folket då pratar vi Pleasure, Hunter,Horsemanship, Shorsemanship och trail har 29

Monke:confused:

Nu är jag inte med:confused: Vem har satsat på Reining, inte Quarterföreningen i alla fall. :crazy: Ja man upplät tid på Nationals och på Harvest men det var ju för jösse namn tre år sedan, det måste väl ändå vara glömt nu. Eftter det har det bara varit vanliga quarter klasser ingen extra reining alls. Jag förstår inte var detta kommer ifrån. Reining ryttarna har 7 klasser och då menar jag överhuvudtaget!!!

En all breeds reining två amateur klasser, en Jr och en Sr.
All Around folket då pratar vi Pleasure, Hunter,Horsemanship, Shorsemanship och trail har 29

Monke:confused:

Håller helt enkelt bara med här.:smirk: Men tycker fortfarande de är tråkigt att det haglar en massa kritik innan. Och mej vetligen så är både SQHA samt RHA kompetenta att arrangera tävlingar. Så jag tror dom gjort så bra dom kunnat, säkert stött & blött detta innan proppen blev officiell. Jag tycker ialla fall att det skall bli jätte kul att se & tävla i detta arrangemang med å mycket olika klasser.:banana:

Nu måste du nog kamma dig lite monke. Anser du att alla klasser såsom halter, showmanship, western riding osv inte är intressanta för reiningryttare? Det begränsar ju tävlingsurvalet otroligt mycket för reiningintresserade om dom inte får vara med i några som helst andra klasser.

Japp, anser mig nykammad faktiskt.
De flesta reiningryttare haltrar möjligtvis sina hästar men rider sedan inget annat än reining. Det är ju bara att kolla startlitstorna.:idea:

Därför har jag inte räknat halter eller western riding, inte heller kosseklasser eller annat i de 29 klasser jag uppger. Och vad gäller det så är det ju himla svårt att fabulera eftersom proppen ligger ute för alla att räkna själva.

Och vad gäller "får vara med i andra klasser" har väl aldrig diskuterats. Och om det hade gjort det så kunde väl horsemanship/pleasure folket rida reining istället då så får dom ju vara i stora ridhuset:idea:

Och åter tillbaka till min första kommentar i denna tråd: Varför var det inga protester när Tumbleweed och Bökeberg gjorde detta upplägg, beror det på arrangören eller på vilka som skall rida någon annan stans än i stora ridhuset? :o
Kenneth kanske har ett bra svar på detta?

Monke (som själv planerar att tävla och dessutom i så fall i lilla ridhuset):eek:

Jag tycker bara att det är så himla tråkigt att det skall snackas en massa jämt. Varför inte försöka att stäva åt samma håll. Att få sporten att utvecklas. Håller det på så här så lägger väl alla tävlingsarrangörer snart av. Och jag kan förstå dom. Och om jag fattat det rätt så måste SQHA erbjuda alla klasser. Vad händer den gången då alla boskapsgrenar skall vara AQHA klasser, för att quarterryttarna har börjat rida på boskap då får inte ens SQHA plats på bara en bana, eftersom det blir så enormt många klasser. Den var lite klurig den?:idea:

Ärligt talat tycker jag nog att du känns mest "neggo" i den här tråden! :smirk:
Hur ska SQHA kunna utvecklas som tävlingsanordnare om inte tävlande och medlemmar får komma med synpunkter???

Sträva åt samma håll... vilket håll menar du, och för vem?

Ville bara säga att föregående talare uttrycker sig väl. Kan inte annat än att hålla med. Vems håll skall vi dra åt??

Ärligt talat tycker jag nog att du känns mest "neggo" i den här tråden! :smirk:
Hur ska SQHA kunna utvecklas som tävlingsanordnare om inte tävlande och medlemmar får komma med synpunkter???

Sträva åt samma håll... vilket håll menar du, och för vem?

Visst självklart skall man komma med synpunkter men återigen så finns det olika sätt att framföra det. När denna tråden startades tyckte jag att det verkligen var "neggo" en massa kritik som man kanske skulle väntat med till tävligen är över om utvärdera då. Se det possitiva i det hela istället. Givetvis så skall vi stäva åt samma håll både arrangörer och tävlande, och absolut inte för enskilda varken personer eller arangörer. Men tydligen så är du en van arrangör och vet vad du talar om. Detta var bara min egen åsikt att jag själv tyckte att det skall bli hur kul som helst med en ny konstellation inom westernridningen. Och kanske så växer detta arrangemang och blir jätte stort.:smirk:

Jag svarar på ditt inlägg men riktar mig till dig, Kenneth och Qtrsforpleasure.
Hur tycker ni att man skall lösa tidsfrågan?
Ingen har svarat på det utan bara sagt att ni inte vill ha pleasure o horsemanship klasserna i lilla ridhuset.

Vilka klasser skall vara i lilla ridhuset om ni får välja?
Eller skulle man ha strukit i showbillen och arrangerat färre klasser?

Både Wrangler och Kenneth har ju sagt "sträva åt vilket håll och för vem", vad tänker ni på då?
Vart tycker ni att SQHA/RHA strävar med April Open och för vem för ni har väl en åsikt om det ?

Jag hoppas på att någon tar sig tid och ritar ner en åsikt (lösning) i frågan.

Monke:)

Jag för min del är lite konservativ av mig....
Jag tycker att upplägget SQHA har haft tidigare har varit väldigt bra.
Löser ej problemet, men, men....

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
Senast: cassiopeja
·
P
Western Hej! Såg en jättesnygg pleasure-ritt på youtube. http://se.youtube.com/watch?v=stEgqgnbC4M&feature=related. Blev förvånad när jag...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 504
Senast: Albertina
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar