Apportering (för lydnadstävling), hjälp?

Red_Chili

Trådstartare
Så har jag äntligen fått Aysu att faktiskt ta apporten, men bara när jag kastar iväg den. Hon tar den inte om jag håller i den och hon lämnar den inte till mig heller. Hon lyfter upp den, bär den en liten bit och släpper.

Jag har försökt att backa från henne och springa från henne, för att hon ska gå några steg till utan att släppa. Det fungerar inte, hon släpper.
Jag har försökt att berömma med rösten när hon tar den, eftersom hon släpper för att ta godis när jag använder klickern. Ingen skillnad.
Jag har försökt busa med apportbocken för att få henne mer taggad på att ta den samt försökt ha dragkamp med den för att hon ska bli mer villig att faktiskt bita i den ordentligt. Det hjälper inte heller.

Så vad gör jag nu? Målet är att hon ska klara dels att sitta bredvid och ta apporten från mig när jag håller den, men först och främst att hon åtminstone ska lämna apporten till mig istället för att bara spotta ut den.

Jag gör som alltid så att jag tränar i korta, korta pass och försöker avsluta när det går som bäst. Känns dock som om vi bara står och stampar på samma ställe.

Hur har du gått tillväga?

Jag hade shejpat in gripandet som första steg. Gällande avlämningen hade jag provat med handtarget om hon kan det :)

Tillägg: Apporteringen kan man ju med fördel dela upp i många moment:

- Gripa
- Hålla
- Bära
- Lämna

Jag tycker att den här länken ger många bra tips vid avlämningar :)

Ivan apporterar sin älskade minidummy, mot alla odds har jag lyckats lära honom det :D

Jag lärde in hålla + släppa först, sedan höjde jag kraven till gripa och lämna. Efter det var det bara att tuta och köra. :)

I början var det typ "stoppa in dummyn i munnen på honom och berömma" och "ha handflatan precis under hakan på honom så att han inte kan missa" , så vi har verkligen börjat från noll.

@Kwicki och @AraSlei, det är just genom shejping som jag fått henne att alls titta på apporten, i början var det som om den var luft för henne (hon kunde alltså stånga in huvudet rakt in i den för att nå godisen jag höll bakom, snubblade över den om den låg på golvet och liknande :p ). Misstänker att jag kanske råkat shejpa in det tidiga släppet på något vis, men vet inte riktigt hur. Att kasta iväg den på golvet var det enda sättet som fanns för att få henne att alls se den, därav att jag börjat där. Har dock lagt på kommando redan, så nu tar hon tag i den även om den ligger stilla på golvet. Hon släpper tidigt oavsett om jag kastar iväg den eller om hon tar den när den ligger stilla.

Jag ska kolla in din länk @AraSlei, söka lite på youtube som @Kwicki tipsade om samt läsa på lite mer om omvänt lockande som @Ginger840 nämnde. Omvänt lockande har jag läst lite om och min tanke har varit ungefär "det där låter bra!" och så har det ändå inte varit något jag tränat :p Nu var det så länge sedan jag läste om det att mina (teoretiska) kunskaper behöver dammas av lite igen...

Jag hade bytt ut föremålet så länge, mödans du lär in också. Jag tycker inte apportbockar är sådär jättebra, lätt att de lär sig tugga och de rullar mycket. Antingen köper du nån dummie i lagom storlek eller så rullar du bara en tidning hårt och lite tejp runt den.

Sen klicka då. Det du behöver lära henne är ju att greppa, från handen till att börja med. Sen bara vänta så att hon lär sig hålla.

Omvänt lockande är guld för att få dem att hålla fast! :)
Ladda håller riktigt bra nu, jag hade också problem med att hon släppte lite tidigt.
Vad gör hon om du håller inne klicket lite när hon har greppat?

Jag har kört omvänt lockande såhär, bland annat :) Jag började dock med det klassiska, godis och sluten/öppen hand.

Kan du ta hjälp av en till hund? Lättaste sättet att lära in gripande och hållande har varit att sätta sig bland de andra hundarna och ge föremålet till en hund och belöna. Ge till nästa och belöna o.s.v. de tycker plötsligt att apporten är det mest spännande som finns och vägrar släppa ;)

Annars håller jag med många ovan. Börja med atg belöna gripande från handen och utveckla. Jag började med att hunden skulle ta i bocken och sen rent omvänt lockande. D.v.s. Att jag petade på den och krävde att hon skulle hålla i, tillslut försökte dra den ur munnen på henne.

jag hade jätte problem med att få Buster att gripa och hålla kvar. Han spottade ut direkt och fann den skittradig. Tills jag tog ut en annan hund och kastade den till honom. Efter det så tog han den utan problem. Lite konkurrens löste allt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 743
Senast: lilstar
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 302
Senast: KesoNeso
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod