Apporterar kantarellerna

Lena_B

Trådstartare
Jag har utan större svårighet lyckats få min jaktgolden att fatta att det är något speciellt med kantareller men jag har nog börjat i fel ände för hon gör som hon är van, dvs försöker plocka upp dem och bära till mej. Jag behöver alltså lära henne något annat sätt att markera. Jag har försökt att få henne att sätta sig, men insett att är man ute en timme i skogen kan man inte leta kantareller varje gång hunden sitter och dessutom vill hon väldigt gärna slicka på de kantareller hon inte satt sig på...

Eftersom hon är väldigt mycket för att bära funderar jag på om det kanske skulle fungera att använda bringel eller sökrulle, den skulle ju också kunna fungera som symbol för kantarellsök, men jag har dålig koll på hur jag i så fall ska träna och vem vet, om ett par år kanske vi vill träna personsök.

Jag antar att det borde fungera att träna genom att lägga kantareller under något som är så tungt att hon inte kan få fram dem utan måste markera på annat sätt?

Har finns ju några som är duktiga på att träna hundar så jag ser fram mot massor av tips och förslag!

Sv: Apporterar kantarellerna

Funkar inte nej + sitt (eller ligg, eller vad du nu vill) + braaaa! Om du inte kan få hunden att låta bli att apportera så är det dags att lära in det NU, det är en jätteviktig kunskap för hunden. Särskilt runt nyår och även på våren när det kan finnas små fågelungar som låter som levande pipleksaker.

Att försöka lära in rätt beteende när hunden är så pigg på att bjuda på felbeteendet går såklart, men det går mycket snabbare om du hintar om att felbeteendet inte är önskvärt.

Det är liksom grejen med kantarellsök: Kantarellerna ska inte betyda ett skit, det är just då man får problem som du beskriver.

Utan det är resultatet av att markera som ska betyda julafton.

Back to basic, som i all träning då det felar.
Jag använder mig av tepåsar när jag tränar in kantarellsök. Jag lär alltså hunden att markera tråkiga tepåsar, först hemma, sen i trädgården, sen ute i skogen osv. När hunden fattat att: "Där har vi en sån där tråkig tepåse, det skiter jag i, men om jag visar matte den, DÅ!"

Att sen byta de tråkiga tepåsarna mot lika tråkiga kantareller är lätt.

Jag har nog skrivit otydligt för det jag har problem med är att först bestämma ett bra sätt att markera och sedan hur jag bär mig åt för att lära in det. Hon är oerhört fokuserad på att bära och det är ju trots allt hennes huvuduppgift så jag vill gärna undvika att "fya" henne för att hon tar saker i munnen.

Jag har utan problem stoppat henne någon meter från en dummy när hon gick åt fel håll når vi började träna vänster- bakåt- och högerkommando, så det är inget större problem. Men då har hon ju omedelbart fått springa och hämta rätt dummy i stället, så det ger mig ingen bra metod att få henne att markera på annat sätt i stället för att plocka upp.

Det kanske även är bra att veta att hon visserligen har oerhört lätt att lära sig saker, men även att stressa upp sig och bara börja springa runt, runt om hon märker att jag vill något men hon inte förstår vad.

Rätt beteende kan ju belönas med dummy hos dig istället? Att säga nej är i min värld allt annat än att fya, upplever din hund ett nej som obehagligt kan du ju lära in "vänta" eller liknande istället. Att sitta tycker jag är en ganska bra markering, de ska ju vara fokuserade på det de markerat så de ser ju annorlunda ut i hela kroppshållningen än om de bara sitter och slappar.

Be henne ta försiktigt så det räcker att hålla fram en korg:d Drömmer att ha en hund som både letar upp och plockar kantarellerna åt mig :D;)

Min Sooki (också golden) käkade upp trattisarna
som jag tränade med O_o
Inte riktigt som jag planerat, så nu måste jag hitta
nya att träna med :D

Jag fick tips om att använda thésil när man tränar sånt här

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 147
Senast: Hermelin
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka