peace

Trådstartare
Hur har ni gjort för att få ett "bra" och rejält gripande? Han tar apporten håller den, men väldigt "löst". Skulle vilja att han greppar mera rejält!!

Sv: Apport

Jag har lekt med min hund när vi tränat apportering.

Har "gömt" leksak bakom mig, (eller satt mig på den :o) och hållit apporten framför mig, eller lagt den i mitt knä. När hon bet tag i apporten så kastade jag fram leksaken.
När hon förstod att apporten var "nyckeln" till att få leksaken så väntade jag lite med att kasta fram leksaken tills att hon greppade ordentligt, eller iaf mer. Sedan byggde vi bara på det så att hon var tvungen att göra mer och mer för att leksaken skulle dyka fram.

För att hon inte skulle släppa så kastade jag då och då fram leksaken när hon fortfarande höll apporten. Då kunde hon springa iväg med apporten i munnen, stå och titta på leksaken och inte riktigt veta vad hon skulle ta sig till, för hon hade ju redan en sak i munnen :p :love:

Sv: Apport

Jag kombinerade två sätt när jag lärde in. Min hund ville absolut inte bära apporten i början. Men jag kastade ut den och lekte med honom. varje gång han rörde den med munnen så berömde jag mycket. Jag tränade även genom att sätta han i fotfosition och ge honom apporten. När han då tog den så höll jag ett finder under hans haka och sa håll så att han skulle hålla hårdare i apporten. Idag har han ett fast grepp och hämtar den glatt. Jag trodde aldrig det skulle vara möjligt med honom med tanke på hur han var i början.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: chimichanga
·
Hundhälsa Hej på er. Ville höra om det är någon annan som har problem med strump-(och annat olämpligt)ätande hund? Vår är en retriever av jakttyp... 2
Svar
21
· Visningar
1 716
Senast: hastflicka
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 217
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 225
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka