Apport-hjälp!

R

Raderad medlem 19815

Vi håller på och övar på momenten i ettan nu. Det vi för tillfället har problem med är apporten. Jag har försökt att klicka in det (har ingen klicker men kör med klickermetod) och det har funkat såtillvida att hon fattar att hon ska ta upp den. (Vi har ingen apportbock utan kör med leksak/vante/whatever).

Dock är hon så otålig att hon i princip aldrig väntar på mitt "loss" utan släpper den i princip direkt. Jag försöker gå efter Memea Mohlins lydnadsbok där det står att man successivt ska vänta längre och längre innan man säger loss, till slut kan hunden hålla kvar fast man tar i apporten. Detta funkar ju inte.:cool:

Hon väntar som sagt aldrig på mitt "loss" utan vill bara ha sitt godis. Jag försöker vara snabb och kommendera "loss" och har även flera gånger låtit bli att säga "loss" så att hon förstår att om jag inte hunnit säga det så blir det ingen godis. Släpper hon den så gör jag inget, då tar hon upp den igen och jag försöker vara snabb och kommendera "loss". Men det blir aldrig bättre. Känns som om vi hållit på och tragglat detta i evigheter nu.

Någon som har något tips?

Sv: Apport-hjälp!

välkommen till min värld.
Allt gick super i början, hon ÄLSKADE att apportera och vi gick över till att apportera över hinder vilken hon gjorde klockrent.

Sen hux flux slutade hon ta den.
Hon kan ordet apport, hon griper och släpper, sen vill hon leka med tassen.
Jag har försökt börjat om från början, minsta lilla blick ger beröm men nepp, inget resultat.
Jag har knytit fast ett snöre i bocken och haft en som haft hunden i koppel sen har hon fått jagat bocken men aldrig fått tag i den, satt henne fot och sen satt apport.
Samma sak där, hon griper, släpper och ska leka med tassen.

Vi har smörjt in köttbullar på bocken tom :rofl:
Inget resultat.

Jag vet inte vad man ska göra nu.. folk börjar prata om att tvångsapportera men det känns väl inte riktigt roligt så jag sitter här och har slut på ideer

Jag hade börjat med en apportbock direkt. Även om hon tar leksaken så finns risk att hon inte tar apportbocken och du får börja om från början då. J
ag började med att hålla lätt om nosen så att han inte släppte den. Om han tuggande sa jag håll. Därefter flyttade jag bort handen och sa håll. Började han tugga sa jag direkt håll. Jag tog handen framför honom utan att ta appotrbocken och klappade honom på halsen , bröstet så att han inte förknippade det med att släppa apportbocken så fort jag kom nära med handen. En del hundar släpper apportbocken så fort ägaren böjer sig ner för att ta den. Därför klappar jag var annan gång och tar den var annan gång. Så har jag lärt min.

Senast ändrad av en moderator:

jag har precis lärt våran sakgalna aussie tik att aportera. jag lärde henne att till och börja med älska att greppa apporten och greppa snabbt. genom att precis som ni beskriver belöna vid bara en blick. och hon blev precis som era greppade men släppte direkt och ville ha sin beköning. jag provade allt möjligt men fick henne inte att hålla längre, men sedan hjälpte jag henna att förstå genom att mjukt hålla om nosen så hon inte kunde släppa de och sedan alltid belöna med jätte smaskigt godis efter, som hon bara får vid apportering. nu greppar hon snab bt och håller tills jag säger loss. en riktig klippa :) så prova att hålla om nosen lite mjukt, då förstog våran vovva iallfall.

/johanna

knapplån

Tack alla! Ska pröva att hålla försiktigt.

Jag skummade igenom länken! Det verkar väldigt logiskt, tack så mycket! Skall provas.

Jag ska också testa att hålla lite lätt över nosen, om jag hinner innan hon spottar ut den.
Men då får jag väl stoppa in den i munnen igen haha

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 465
Senast: Migo
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 863
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros