Äpplen???

lille skutt

Trådstartare
Hur mycket/många äpplen kan en häst äta /dag utan att man behöver oroa sig, och om de får i sig för mycket vad kan då hända?
Har äppelträd i 2 av mina hagar och försöker att plocka bort så mkt. som möjligt av de som trillar mer.
Har ett föl på snart 5mån som gärna står där och gluffsar i sig även mamman tycker att det är livet att ha äpplen i hagen så där!
Behöver jag oroa mig eller kan jag låta dem äta med god apptit?!

Sv: Äpplen???

Jag tror inte de kan äta så mkt så det blir farligt för dem, om du går och plockar bort fallfrukt och sådana du når. däremot finns det risk för foderstrupsförstoppning om de glufsar i sig "hela" äpplen med stor aptit... var försiktig!

Mynta2 skrev:
Snarare än foderstrupsförstoppning så kan plötslig tillgång på äpplen ge fång.

Enligt djursjukhuset här i halland så är äpplen en stor anledning till foderstrupsförstoppning iallfall... och jag hade det på en tillridningsponny för några år sedan...han hade själv hittat vägen till ha´gen full av gamla vildaplar....

Myckat äpple på en gång kan säkert ge fång på "fångbenägna" hästar oxå, men varför tror du att det ena skulle utesluta det andra? :confused:

en av våra tidigare shettisar fick kolik av äpplen, även i små mängder.
så lite observant bör man nog vara tycker jag.

Har jag sagt att det ena utesluter det andra ?? Såg även att jag glömde en mening...nämligen MER...Så då ser meningen ut som följer: *Snarare mer än foderstrupsförstoppning*. Hästar behöver alls inte vara fångbenägna för att få fång av plötslig tillgång på vad det nu kan vara..äpple som kraftfoder...

Helt fritt borde de nog inte äta äpplena, speciellt inte den lilla som kanske aldrig har ätit äpplen....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar