Appell spår

I

Instant

Är väldigt ny (läs:okunnig) i bruks-kretsen och måste ha hjälp med en sak.

Om jag vill starta klass 1 spår, måste man då även göra någon lydnadsdel? :crazy: Kan jag liksom inte bara tävla spår?

Sv: Appell spår

Ordning:
Appellklass
Lägre klass
Högre klass
Elitklass

Alla klasser består av en lydnadsdel och så en specialdel. Lydnadsdelen är samma för alla klasser, men specialdelen varierar mellan spår, sök, rapport och skydd. (undantaget att skydd inte finns i appellklass)

Vill du bara spåra är det viltspår som gäller!

Bara ett förtydligande. Lydnadsdelen är densamma inom alla grenar (sök, spår, skydd, rapport) men ökar i svårighetsgrad genom klasserna.

Att jämföra med lydnads-lydnaden ungefär, dock inte samma moment eller riktigt lika hård bedömning.

Förutom lydnad så ingår även budföring i de två första klasserna och uppletande i de två senare. Alltså totalt tre delar i varje tävling.

Ett tiomässigt fotgående i brukslydnaden är inte samma sak som ett tiomässigt fotgående i lydnads-lydnaden vad jag har märkt.

Visst var det klumpigt skrivet kanske, men jag tycker att det verkar skilja mycket i hårdheten i bedömningarna av momenten mellan brukslydnaden och lydnads-lydnaden.

Därmed inte sagt att man inte ska betrakta det som lika viktigt eller träna på olika sätt. Dock skulle inte min godkända brukslydnad räcka särskilt långt på lydnadsplan.

En hund som sätter sig upp på platsliggningen på ett bruksprov får en 8:a. Samma sak på ett lydnadsprov ger en 5:a. Det är inte lika hårda bedömningar. Dessutom bedöms inget mellan momenten. På lydnaden får du ett helhelsintrycksbetyg!

I lydnadsklass Elit finns ingen bedömning av helhetsintryck.
För övrigt så finns ju ganska många skillnader i bedömningen rent regelmässigt mellan brukslydnad och lydnadsklasslydnad men vad det gäller fotgåendet så är betyget samma oavsett lydnadsklass eller bruks, iaf om jag dömer...

Tack för svar!

Det betyder alltså att jag även måste träna in lydnads-moment. Vilka är det som ingår i appell-klassen?

Mitt tips är att på SBK beställa det lilla häftet "Regler för officiella bruksprov", det kostar 30 kronor. Toppen att ha med sig i träningsväskan så att man kan kolla direkt man funderar över t.ex. bedömning i momenten.

Där finns nämligen de olika momenten beskrivna, tider, avstånd, höjder, mått på hinder, vad som drar ner bedömningen, vilka koefficienter det är på varje moment och så vidare. Du kan även hitta det i pdf-format på SBK:s hemsida där du kan skriva ut det om du vill. I häftet så står alla klasser samt specialmomenten i de olika grenarna. Bra att ha helt enkelt!

Kort är det i apellklass annars momenten:
Platsliggning
Linförighet
Framförgående
Läggande under gång
Inkallning
Apportering
Hopp över hinder

Det är lite andra moment. I lydnadsklass 1, som ju är den första lydnadsklassen och därmed jämförbart med apellklass så är momenten:

Platsliggning
Tandvisning
Linförighet
Läggande under gång
Inkallning
Ställande under gång
Apportering
Hopp över hinder

Så får du som sagt ett betyg för helhetsintryck också.

Dock så skiljer sig momenten en del även om de "heter samma", tilll exempel:
  • Platsliggningen är i brukset 3 min, i lydnaden 2 min. Momentet är i brukset slut när tiden gått ut, i lydnaden när du återgått till hunden och kommenderat den att sätta sig.
  • I läggande under gång är det liknande: I brukset är momentet slut då föraren vänder sig om, i lydnaden då man kommit tillbaka till hunden och satt den upp.
  • Apporteringen i brukset är en klassisk, alltså kasta apporten, kommendera, hunden hämtar, du tar apporten. I lydnaden skall hunden på kommando ta apporten(ur din hand), hålla i 5 sek och sedan släppa på kommando.
  • Hoppet är i brukset hopp-sitt-hopp, alltså du skickar hunden från dig, över hindret, kommenderar sitt och sedan hopp igen. I lydnaden så sätter du hunden på en sida av hindret, går till andra sidan och så hoppar hunden "tillbaka" till dig.

En del skillnader alltså! Det finns ett motsvarande häfte för lydnadsklasserna att köpa eller ladda ner från SBK, också jättebra att ha! http://www.sbk.nu/templates/Page____690.aspx

Förresten: Hur lång spårlina ska jag köpa? Skiljer det på hur lång den ska vara vid viltspår resp. vanligt?

En hund som sätter sig upp på platsliggningen på ett bruksprov får en 8:a. Samma sak på ett lydnadsprov ger en 5:a. Det är inte lika hårda bedömningar. Dessutom bedöms inget mellan momenten. På lydnaden får du ett helhelsintrycksbetyg!

Vilket jag tycker är helt sjukt !:devil: I lydnaden får man inte peppa sin hund och berätta att man är nöjd med den, då får man neddrag! (en anledning till att jag gillar brukslydnaden mer än Lydnads lydnaden) Sen är de självklart skönt att tävla lydnad, tar inte lika mycket tid för träning...

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 128
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka