Äppel- och körsbärsträd

Vår_Vinter

Trådstartare
En fråga till alla er som har fruktträd.

Jag har tänkt sätta 2-3 fruktträd i vår trädgård men är helt ny på detta.

Har läst en massa om pollinering men inte kommit fram till vad det är som behövs.

Kan man ha ett körsbärsträd och ett äppelträd, och dessa pollinerar(?) varandra eller måste det vara två äppelträd och två körsbärs träd?

Läste att sötkörsbär är självfertila så dessa behöver inte något annat träd. Men surkörsbär behöver de.

Det finns en del som har äppelträd här runtomkring, men närmaste tror jag är minst 1 km bort, och körsbär vet jag inte alls. o vad jag läst mig till så är de ett ganska långt avstånd för bin och de ska helst ligga bara ett par 100 m bort.

så någon som kan förklara för mig?

Sv: Äppel- och körsbärsträd

Alltså, vilka träd du har har ingen betydelse. Äpple(Malus) och körsbär(Prunus) är helt olika arter. Det du behöver är pollinerande insekter, så skapa en god miljö för dessa (googla pollinatörer miljö).

Däremot finns det växter som är enkönade, tex kiwi. Då måste man ha en hon- och en hanplanta. Kikar du i blommorna på dem så ser du att de endast har ståndare om det är en hanplanta och pistiller om det är en honplanta. De flesta växter är dock tvekönade och har både ståndare och pistiller i samma blomma. Pollinatörerna behövs då för att få pollen från ståndare till pistill. Det är en hel vetenskap, men det finns sen då växter som pollineras med vind osv.

För att svara enkelt, köp ett träd av varje, det har ingen betydelse:)

Okej, det lät bra. Vart lite många träd om man var tvungen o ha två av varje.

Då får vi hoppas på att dom vill växa här oxå.

o att jag planterar dom rätt. Har tänkt plantera dom där det är helt öppet (får kanske lite lä från västvinden av huset, sol nästan hela dagen.

Hoppas de funkar :)

Tänk på att ha fler växter som lockar pollinatörer och gärna ställen där de kan bygga bon, tex gamla trädstammar.

Trädgården är under uppbyggand efter att ha varit lite halvförfallen de senaste åren. Mannen i huset dog o var över 90 år o frugan dog några år tidigare. Men när trädgården hade sina bästa år så var det OTROLIGT mycket växter, odlingar, blommor o träd/buskar.

Så mer blommor o så ska till. O gamla trädstammar finns utanför vår trädgård till dess förbannelse :D

Så vi hoppas på att återskapa iaf lite av trädgårdens forna glans :)

Enligt hon på handelsträdgården jag var på idag så för bästa skörd och frukt så ska man ha två äppelträd som befruktar varandra.

Men körsbär kunde man ha bara ett som jag uppfattade de...

Bor man i närheten av andra så kan ju grannarnas äppelträd göra jobbet. Ett alternativ är att köpa ett familjeträd med flera olika sorter inympade på samma grundstam.

De finns andra som har äppelträd men dom bor över kilometern bort så då är de nog bättre att ha ett eget.

Jag får helt enkelt finna plats åt dom :)

Tänk på att du inte kan köpa vilka 2 äppelträd som helst. Alla sorter polinerar inte alla andra och bara för att sort 1 polinerar sort 2 behöver det inta vara så att det omvända gäller. Det finns pollineringsscheman att läsa detta i. Den gammal goda sorten Oranie vet jag pollinerar väldigt många andra sorter. Triploida sorter är dåliga pollinisatörer.
I övrigt så har jag läst att det vanligen endast är päron man behöver fundera lite extra över då päronträd är ganska ovanliga. Även om man inte har grannar brukar det finnas någon vildapel i närheten och det ska enligt de uppgifterna räcka med träd inom ett avstånd av 1 km. Eftersom jag bor i samhälle så har jag aldrig testat i praktiken.
Familjeträd är inget jag rekomenderar. Jag har inte sett ett enda som blivit bra. Sorterna växer av naturliga orsaker väldigt långt ner eftersom man ympar in den på första nivån grenar. Vanligen vill man ha ett lite högre träd än så då det itne går att köra en gräsklippare under. Sorterna är väldigt ofta oerhört olika i växtsättet så tärdet blir ofta obalanserat. Till det kommer att det är lite si opch så med vilka sorter man egentligen får med. Jag vet ett sådant träd där minst 2 av sorterna är helt andra än de skulle vara enligt etiketten. Slutligen så kommer en sort dominera i toppen och frågan är ju vilken det är. Det är kanske lite roligare med en vinterfrukt som står sig än tex Transparanger eller Sävstaholm. Vill man ha in polinisernade sorter i trädet är det nog bättre att själv (eller med hjälp) ympa in dem där det passar för att få ett bra träd.

De sorter dom säljer här som dom vet funkar är transparent blanche och sävstaholm. Transparent ska tydligen pollinera sävstaholm:)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 565
Senast: labb
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?