Appar om barn

pollex

Trådstartare
Vilka appar om barn har ni? Varför har ni valt att ha dem/vad ger de? Finns det appar som ni inte skulle kunna tänka er att ha?

Jag hade tidigare en app från BVC där man kunde knappa in barnets längd/vikt och få kurvorna utritade i mobilen - smidigt för att kunna visa den förälder som inte var med på bvc-besöken, och när jag ville tjuvkika på hur olika långa/tunga syskonen var i olika åldrar. Mindre smidigt att appen sedan försvann :meh:. Idag lärde jag mig dock att det finns en app som heter Growth som gör samma sak, så nu har jag laddat ner den på prov! Jag ser dock att man bara kan lägga in värden för ett barn i gratisversionen, och så finns det flera olika kurvor inlagda så jag måste begripa mig på vilken jag ska välja för att få samma som BVC :D

Därtill har jag WonderWeeks-appen om bebisars utvecklingssprång. Med första barnet läste jag boken (”Växa och upptäcka världen” på svenska), så jag skyller lite på att jag ville jämföra bok och app ;).

Till sist har jag två mammsträningsappar, men de handlar ju inte om barnen utan bara om följderna av dem :p

Jag har däremot hårdnackat vägrat skaffa gravidappar (av skrock-skäl!). Sedan är jag inte heller sugen på appar där man lägger in mer information om barnen än nämnda vikt/längd, förmodligen av ungefär lika irrationella skäl som ovanstående men de får vänta med att outa och kvantifiera hela sitt liv tills de själva är tillräckligt gamla (och kanske blir arga på mig för att de saknar data från början av sitt liv ;)).

Vilka appar om barn har ni? Varför har ni valt att ha dem/vad ger de? Finns det appar som ni inte skulle kunna tänka er att ha?

Använde preglife som gravid, bra för att hålla koll på veckorna. Fyllde också inne del värden från mvc-kontrollerna i den. Använde den i början efter förlossningen för att logga vikt och längd på bebis, men tyckte inte den funktionen var speciellt bra.

För att logga kurvorna har jag istället testat några olika appar, någon (kanske growth? Minns faktiskt inte) som var till enbart för just detta, men fastnade inte för någon.

Nu använder jag en app som heter Baby Tracker för att hålla lite koll på sömn och mat, tex när han åt/sov senast och mängden per dygn. Fyller också i längd och vikt i denna, samt att man kan logga milstolpar som tänder, leenden, vände sig etc.

Och så wonder Weeks för att läsa om och hålla lite koll på utvecklingssprången.

Har inte funderat på ifall det är någon typ av app jag inte skulle vilja använda, tycker inte att någon har rört speciellt ”känslig” info tex. Det är dock en intressant (läskig? Svindlande?) tanke att dagens barn i vissa fall kommer ha en helt annan informationsbank uppbyggd kring dem sen födseln, jämfört med en annan. Kommer min kotte bli upprörd för att jag loggat hans utveckling i appar? Eller bli sur för att jag inte loggat mer? Precis som jag kan undra varför mina föräldrar inte tog fler foton? :p

Använde preglife som gravid, bra för att hålla koll på veckorna. Fyllde också inne del värden från mvc-kontrollerna i den. Använde den i början efter förlossningen för att logga vikt och längd på bebis, men tyckte inte den funktionen var speciellt bra.

För att logga kurvorna har jag istället testat några olika appar, någon (kanske growth? Minns faktiskt inte) som var till enbart för just detta, men fastnade inte för någon.

Nu använder jag en app som heter Baby Tracker för att hålla lite koll på sömn och mat, tex när han åt/sov senast och mängden per dygn. Fyller också i längd och vikt i denna, samt att man kan logga milstolpar som tänder, leenden, vände sig etc.

Och så wonder Weeks för att läsa om och hålla lite koll på utvecklingssprången.

Har inte funderat på ifall det är någon typ av app jag inte skulle vilja använda, tycker inte att någon har rört speciellt ”känslig” info tex. Det är dock en intressant (läskig? Svindlande?) tanke att dagens barn i vissa fall kommer ha en helt annan informationsbank uppbyggd kring dem sen födseln, jämfört med en annan. Kommer min kotte bli upprörd för att jag loggat hans utveckling i appar? Eller bli sur för att jag inte loggat mer? Precis som jag kan undra varför mina föräldrar inte tog fler foton? :p

Plottas längd-/viktutvecklingen mot bvc-kurvorna i Baby Tracker? :)

Jag håller med om att den mesta information man kan logga på olika sätt är tämligen oförarglig - men jag tänker att det kan vara lite som Facebook, att genom många loggningar av till synes obetydliga saker så delar man kanske i slutändan med sig mer än vad man hade tänkt. Men precis som du säger så vet vi ju inte hur barnen kommer att uppfatta det när de blir större - vi som är föräldrar idag växte ju upp i en helt annan (icke-)digital värld så det finns ju liksom ingen erfarenhet att luta sig mot så sett. Däremot uppfattar jag att det finns en ganska livaktig diskussion om hur vi delar information om oss själva, och faror och vinster med loggning av olika aspekter av det egna livet. Men det är ju alltid lättare när det handlar om en själv!

(Parallellen med bilder är bra! Jag har enstaka bilder från min egen uppväxt men många många tusen på barnen :o. Det är ju också en fråga, vad de kommer att tycka om det...)

Jag hittade en growth-app till android som gick med fler barn och även att jämföra. Kurvorna brukar jag för övrigt ofta få utskrivna på BVC.

Har preglife, gravidapp som fått hänga kvar pga bra info om utvecklingssprången. Det är nog den enda. Förutom mammamage och appar till sonen. Wonderweeks har jag bara hört gott om.

Plottas längd-/viktutvecklingen mot bvc-kurvorna i Baby Tracker? :)
Nej, jag tror inte den jämför mot bvc-kurvorna, och det är ju lite synd förstås. Men den jämför mot WHOs kurvor och procent, samt, av någon anledning, BMI, vilket jag inte visste var tillämpbart på såhär små? Jag har den mest för att se om kurvorna stiger brant eller, eh, mer brant för oss :rofl:

Nej, jag tror inte den jämför mot bvc-kurvorna, och det är ju lite synd förstås. Men den jämför mot WHOs kurvor och procent, samt, av någon anledning, BMI, vilket jag inte visste var tillämpbart på såhär små? Jag har den mest för att se om kurvorna stiger brant eller, eh, mer brant för oss :rofl:

Då får du ju någon typ av kurva i alla fall! :) BMI beräknas på barn också men med helt andra gränser än för vuxna :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 768
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 393
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 630
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama