Appaloosakorsning?

Donnaline

Trådstartare
Jag har planer på att betäcka mitt sto (halvblod) med en appaloosahingst om jag hittar en trevlig individ. Är det någon här som har eller vet någon korsning med appaloosa i? Har sett några st ute på nätet, men inte ute på tävlingsbanorna. Någon som har erfarenhet av denna typ av korsning? Tacksam för svar! :) Mitt mål är att få fram en trevlig individ och en trevlig allroundhäst med prickar.....

:bump::bump::bump:

Sv: Appaloosakorsning?

Appaloosan är en lågställd och kraftfull ras, vet inte riktigt vad den skulle ge som korsningsalternativ då jag inte sett en enda. Knabstrupern är mer avlad på ädlare blod, ofta med mycket danskt varmblod/fullblod och där har jag sett några riktigt trevliga individer tävla. Många knabbekorsningar utan stam har gått bra i tävling så jag vet inte riktigt vad som har legat bakom där, de kommer i olika modeller och former.

Har fördjupat mig lite i knabbehingstar och många rör sig otroligt trevligt med sitt danska blod bakom sig.

Det står en appaloosa/arabkorsning i stallet. Gångarterna är modell symaskin. Ingenting jag skulle eftersträva. Hästen är argsint och går inte ihop med andra hästar - extremt dominant och aggressiv. Jag tror inte det är rasens fel utan bara just den här individen som är argsint - men att gångarterna är dåliga generellt är jag övertygad om (i alla fall om man rider engelskt, skulle tro att de markbundna gångarterna passar bra i westerngrenar). Annars är ju prickarna fina. :crazy:

Men om man har ett ganska högrest sto och hittar en bra appaloosa hingst. Stoet har bra gångarter och bra huvud. Då borde det inte bli modell symaskin.

Vissa ston nedärver mycket av sig själva, andra mindre. Har ditt sto haft föl så att du har lite koll på vad hon kan förväntas nedärva?

Det kan bli bra...men det är lika stor risk att det blir helt fel. Är inte ens säkert att du får några "prickar"...

Vad vill du att avkomman ska användas till?

Jag gillar appaloosa, är westernryttare. Vissa har en del arabblod i sig, andra är rena (arab är godkänd i appaloosaaveln). Mentalt kan dom, liksom qh och paint, vara rätt hårda. Framförallt de som avlats för boskapsarbete. Åk runt och bilda dig en uppfattning själv.

Det kanske är bättre att korsa med knabstruper för då kan (väl?) avkomman reggas som knabstrup. Väljer du en hingst som är homozygot tigrerad så blir avkomman också mer eller mindre prickig. (Hoppas jag inte säger fel nu :D).

Mitt sto har haft föl innan. Vi har ett av hennes föl. Fölet är en väldig trevlig individ och stoet är en fin mamma.
Jag har bara träffat denna hästen http://www.youtube.com/watch?v=GOXNzsfAsrA.
Jag skall hoppa och rida dressyr på hobbynivå. Har läst lite om appaloosan och det gör inget om den är lite skarp. Hade tänkt att betäcka vårat fullblod med Zephyr.

Senast ändrad:

Jag har en appaloosakorsning, dock är det mamman till honom som är appaloosa. Han är köpt som unghäst och jag har inte träffat föraldrarna i verkligheten. Mest korsar man ju appaloosan med arab eller nättare fullblod om man vill ha fram hästar som lämpar sig mer för europeisk ridning, vet inte om jag skulle våga använda appaloosa på ett halvblod om det inte var mycket lätt i typen.

I vilket fall är han rätt liten, kring 155, med gudasköna gångarter att sitta i, även om gången se rätt alldaglig ut. Det är knepigt att få honom att jobba i en högre form, även om han är kort över ryggen och har en välmusklad appaloosabak.

I lynnet kan man väl säga att han är rätt hård, snäll (ypperlig med barn) men kräver i ridningen att man jobbar honom exakt rätt, han bjuder inte till ang. form och tempo, han gör bara det man ber om (med det gör han villigt och ärligt). Med andra hästar går han utmärkt, men det tror jag mera har med uppväxten i flock att göra.

Inte är det precis en häst för höga klasser, men LA/LA fixar han utmärkt. Kul och trevlig på alla sätt. Men jag vidhåller att lättast får man den sorts korsning man vill genom att köpa den som unghäst :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 694
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv