Appaloosa vänner!!!

Sv: Appaloosa vänner!!!

Tackar för alla inlägg..jag läser och sållar:laugh:
Finns det ingen därute som tävlar och tränar mycket....finns det många här i Västra Götaland. Varför valde ni appaloosa..vad har ni dem till? Jag valde en appaloosa framför andra raser för att de är så vackra. Att det blev just detta föl var att jag fick tycke för uppfödarna och för att hon var det finaste jag sett med sitt näpna huvud. Min sambo föll som en fura trots han inte har så stort intresse.....*hon ser ut som en liten sjöhäst*:love:

Har du överhuvud taget läst vad jag har skrivit? Du säger ju själv precis det jag har sagt. Jag sa även att det inte var direkt riktat mot dig.

Men herregud ni allihopa kan inte dra alla hästar över samma RAS. De är jätte mkt fullblod i dom och en del appalooser är de mkt arab i och en del äär de jätte mkt quarter i. De är ju så att de kan var på en avkomma 50%fullblod=mamman är 100%fullblod och pappan kan vara 50%quarter och 50%appaloosa. Och sen beror de ju mkt på ägaren och även på mammans uppfostran, en trygg märr ger ett trygg avkomma då de blir en trygg och stabil uppfostarn och uppväxt. De är därför man inte ska avla på vilket skit som helst bara för att att appaloosa får korsas med Fullblod, arab, quarter.
Detta är riktat till ALLA som LÄSER detta.:bow:
Folk snackar så jävla mkt gojja många gånger.

Håller med om valet av avelsmaterial. Bra tänkt Gordon:bump:

Jag läste allt du skrev, och svarade på det. Du riktade det inte direkt till mig, men det var ändå mig du svarade.

Eftersom jag har problem och du säger det du säger till mig har jag väl rätt att svara på det? För mig såg det ut som om du tyckte att jag hade fel i att tycka att min häst var tuff. Och att han istället blivit hårt och okänsligt behandlad (underförstått av mig) eftersom jag kände att jag kanske inte klarade av honom.

Att jag skrev att min häst inte var någon mes var för att jag tyckte att det var lite ensidigt att dra alla appisar över en kam och säga att de är mjuka tjejhästar.

Känner mycket väl ett par, som köpte en appaloosa, för de ville egentligen ha en quarter, men det hade dom inte råd med. Så istället blev det en appe med quarterstam...

Har själv begränsad erfarenhet av appaloosan, men håller med Gordon och Mels, att man inte ska stirra sig blind på rasen, utan se till individen! Dvs det finns knäppa appisar, precis som det finns knäppa quartrar. Med knäpp menar jag, att individen inte har förmåga att leva upp till de förväntningar du har som tränare/ryttare. Hästen passar förmodligen väldigt bra i ett annat sammanhang. Tävlingshäst, fritidshäst, turridning, ridskolehäst, sällskapshäst, ...

Men om hästen inte tar till sig träning, så ska du heller inte avla på den, sorry lite off-topic...

Aha, nu vet jag vem du är. De var därför jag kände igen dig på mötet en gång i Rångedala.

nej men snälla nån, självklart är det individer och det finns ju som sagt olika typer det trodde jag alla som höll på med hästar visste och att jag då inte behövde nämna det, och det gäller ju ALLA raser!
men nu var det ju så att tråd startaren frågade om vad VI hade för erfarenheter av rasen:
och då berättade jag om våra 3 appaloosor och utifrån mitt intryck av våra och andras appaloosor som jag mött, och ja jag tycker dom generellt är mjuka i sättet , kanske för att det är mest Halter,Pleasure avlade appaloosor jag mött????
våra är i allafall det.
jag hoppas och tror din appaloosa blir kalas bra sen när du hittar dom rätta knapparna. kul att du har en appaloosa! :bow:

...och jag ville bara berätta att min erfarenhet är att det finns tuffare appisar också! Men det kändes som om jag fick en del skit för det... Sorry ifall jag inte lyckades fatta det...

Vad roligt att se så MÅNGA appalooser på RHC!!
Jätte kul.
Fram med era appalooserna så quarter och paint folket får se att appisar är bra dom med. De är förjävligt att de startat så jävla mkt skitsnack ang appisar. Själv har jag en quarter.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 361
Senast: Raderad medlem 142658
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 279
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 072
Senast: Nenyah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V