Appaloosa vänner!!!

T

Tolken

Hej på er:laugh: Jag ska formodligen åka och titta på en fölis i helgen. Ett litet sto på 11 dagar....antar att jag kommer att falla som en fura så jag tänkte skaffa mig lite kött på benen innan. Vad har ni för erfarenheter av rasen? Skriv gärna om just eran uppfattning...både positiva och negativa sidor. Tacksam för alla svar;)

Sv: Appaloosa vänner!!!

Hej! Jag har själv tre appaloosor och är helt såld på rasen. De har alla starka personligheter och är snälla o goa. Däremot är de inga nybörjar hästar, inte mina i allafall. Vems föl ska du titta på?

Hejsan hejsan!
kan varmt rekomendera Appaloosa ;)
vi på Mr.Hults Appaloosas har 3st,snart 4 appaloosor i blandade åldrar och som goerleena95 säger så är det en lite speciell ras men på ett bra sätt i mina ögon, dom är välldigt försiktiga,mjuka så man måste vara mjuk och fin i sättet och man kan inte stressa dom i all hantering/ridning för då kan dom låsa sig.
men man ska ändå vara bestämd, konsekvent.
våra är välldigt keliga och dyker på en när man går ut i hagen!
jag tycker det är typiska tjej/kvinno hästar mjuka och arbetssamma.

nu blev jag också nyfiken, vem är det du ska åka och spana på?

jag kan garantera dig att åker du ditt så kommer du tillbaka en smula fattigare och med ett kontrakt i näven :D

Japp ni hade så rätt. Hon kommer från Killhult i södra Halland. Är e. The Delivery Boy. Svårt att säga vad hon har för lynne hon är mest mammig. Men det kommer nog att gå bra. De jag köpte henne av har stor kunskap och kör jag fast så hjälper de mig gärna. Har själv ett hispigt sto som man får behandla med silkesvantar men gud vad hon artat sig sen jag köpte henne:love: Nu ska jag läsa massor om unghästar och Appaloosisar:laugh: Tack för era svar!!

Grattis till det nya fölet önskar The Delivery Boy PRs ägare.
ollivar081.jpg

Han har fått fyra föl hittills i år. Vi har tre bruna med spotted blanket.

Hej Mels:) Kan man komma och titta på hingsten så kan du berätta lite om han som verkligen vet! Skulle vara jätte kul...Bor i Hökerum.

Min kompis har en Appaloosa och det är en riktig hårding. :D Han är cool och stark i sitt psyke, men måste verkligen ha en stark ledare för annars tar han över. Tror iof sig att det mkt kan bero på att han var hingst länge, men jag känner ännu en Appaloosa och han har oxå en väldig styrka i sitt sätt. Missförstå mig inte nu, de är helgoa bägge två:love:Men, vad jag sett från dessa två är att om deras ledare blir härsig och nervig, då "låser" de sig och stressar upp sig. Annars är de coolare än många andra hästar jag sett och fantastiskt roliga att rida:bump::bump:

Jag har också en appis som inte är ett dugg mesig. Han blev valack tidigt, men har ett huvud för sig själv. Jag vet idag inte riktigt om jag klarar honom, faktiskt, är i valet och kvalet just nu...

Hej Tolken,

Det går jätte bra. Det är bara att slå en pling innan 0321-70087. Vi jobbar heltid men vi är nästan alltid hemma på kvällarna :)

Jag har också en appis som inte är ett dugg mesig. Han blev valack tidigt, men har ett huvud för sig själv. Jag vet idag inte riktigt om jag klarar honom, faktiskt, är i valet och kvalet just nu...

Appaloosor är inte svåra men de har ett tydligt kroppsspråk och många tar ut sin nervositet inlåt (Mao. Det syns inte att de är stressade på ytan men de låser sig och lägger av. Jag tror att det därför är många tränare får problem. De försöker lösa saker snabbt och med våld. (Av den enkla anledningen att det fungerar på andra raser.)
När appaloosan bli apatisk, så är den antingen slö och dum och envis. Blir den hysterisk så är den ju som en arab (det har jag hört många gånger och det tycker jag är orättvist mot både araber och appisar).

Vi har haft ett 100 tal appaloosor hos oss genom åren och de har tävlat på EM nivå i många olika grenar, från reining till halter och pleasure. Jag tycker de är lättränade och intelligenta!
Flera av de ca 350 hästar som finns i Sverige tränas i grenar som de inte är avlade för. Har man selektivt avlat reininghästar och pleasure hästar i 60 år så blir det skillnad i temperamentet. Ni som är rädda för en livlig häst kanske skulle testa att rida en pleasure/halter stammad. Min erfarenhet är att de är lugnare av den anledningen att de är avlade för att stå still eller gå långsamt. Det faktum att de inte har lika hög flyktintinkt kan göra att de är svårare att skrämma till lydnad.

Vad folk inte verkar fatta är att de flesta appalooas i Sverige är pleasure/halterstammade. De kanske inte är avlade för reining och de flesta tränare i Sv. tränar reininghästar. De tränas helt enkelt på fel sätt! Många har väldigt dålig koll på de blodslinjer de har i sina hästar. De tror att bara för att de har King i femte led så har de en super reiner.

Klarar man inte av sin häst så är det inte hästens problem utan ens eget, eller hur? De tränare som inte klarar av appaloosa kanske inte är så skickliga hästmänniskor som de vill påvisa, eller också är vi flertalet som faktiskt trivs och älskar våra hästar j-a skickliga.
Som du märker så är jag lite provoserande nu :devil: men jag är heligt less på alla så orkar ödsla ork och energi på att gnälla om hur deras hästar är. De är precis vad de behöver vara för att överleva (ur hästens perspektiv)

Har din häst tagit över så är det för att du har låtit den göra det. Den vet att om den pushar så viker du dig.

Vill bara tillägga att jag även ägt ett antal quartrar genom åren och det är ingen skillnad på dem i psyket.

Kohästarna kanske är livligare och har mer vallningsinstinkt. Halter hästarna är coolare och därmed inte lika lätta träna. Der har jag aldrig märkt någon skillnad mellan raserna.

Ursäkta att det blev långt. Och det var egentligen inte riktat direkt till dig.

För det första är jag inte tränare och för det andra har jag inte sagt ett ord om att det är hästens problem! Jag skrev att JAG kanske inte klarar av honom, vilket för mig innebär att det är mitt problem! Och eftersom det är så är jag alltså i valet och kvalet om hur jag ska göra, kommer jag att rida ut dessa stormar eller måste jag ta beslutet att låta någon annan som är MER KAPABEL fortsätta med honom? Kanske är det så att alla hästindivider helt enkelt inte passar ihop med alla människoindivider? Kanske man inte behöver vara j-ligt oskicklig bara för att man inte passar ihop med just den hästen?

Min tränare är en man som alltid arbetar mycket lugnt och helt utan våld. Det finns de som slutat rida för honom för att det går för långsamt, så några snabbmetoder har jag absolut inte använt på denna häst!

Jag har jobbat och jobbat och verkligen förökt att inte vika mig, men på nåt sätt så tycker han nog ändå att han får ett övertag, annars skulle han väl inte fortsätta?

Jag har aldrig försökt skrämma honom till lydnad, tvärtom är han en mycket trevlig häst för det mesta och lydig och bra, utom i vissa situationer, som jag alltså inte rett ut själv vilket som sagt är mitt problem, inte hans. Dock kan jag inte i min vildaste fantasi få just denna individ till att vara försiktig, mjuk och känslig.

Kan inte även appaloosor vara olika som individer? Araber är hispiga! Men det finns lugna och stabila araber. Appaloosan är känslig, men varför skulle det inte kunna finnas stabila och tuffa individer? Att man kan generalisera en hel ras på det sättet tror jag inte ett ögonblick på! Speciellt inte en ras som appaloosan som kan ha både arab och quarter i sig. Min har mest quarter, förresten.

Senast ändrad:

Hästar är hästar...

Senast ändrad av en moderator:

Ja, eller hur? Jag säger som Cesar Millan: djur - häst - ras - individ (fast han pratar ju förstås om hundar).

Det blir jättebra...ringer i veckan som kommer:) Vi ses!

har en appaloosa fick höra mycket att dom ska vara tuffa, hårda & svåra hästar av min ena tränare när jag sa att jag funderade på en, men köpte eller bytte mig till honom iaf, och ångrar inte en sekund :love: visst att man måste vara konsekvent HELA tiden, men om man jämnför honom mot halvblodet jag bytte honom mot är han en ängel :love: Han är himla kcool mot nästan allt, och är det något han reagerar för så är det ytterst lite mot "vanliga" hästar, är väldigt känslig mot signaler, när jag få säga till honom på skarpen så är det vad dom andra i stallet har som normal tillsägelse. väldigt tillgiven och tycker om att arbeta. Men som någon innan skrev så låser dom sig, står still istället för att springa undan om det är något som dom blir rädda spända för. Detta har jag märkt genom att jag inte får ut honom ur transporten XD men ska nog gå efter lite träning hoppas jag :D
Så hoppas det kommer gå bra med din fölis sen när du får hen den, tycker det är en helt underbar ras <3

Då har väl jag ingen appis då! OM det nu är så att ALLA står still när dom blir rädda! När min blir rädd och spänd vänder han på en femöring och tänker sticka hem (han har dock inte lyckats än i alla fall, även om jag hängt på trekvart ett par gånger)! Jag vill bara säga att det finns OLIKA även inom denna ras.

Jag hade hört att dom var milda till sinnet och tänkte att det blir nog bra... Vi får väl se...

Ville bara säga att mina två appisar fryser inte till is när de blir rädda, de gör som din tvärvänder. Mitt ena sto låser sig så fort man sätter för mycket press på henne och då försöker hon fly undan.

Då har väl jag ingen appis då! OM det nu är så att ALLA står still när dom blir rädda! När min blir rädd och spänd vänder han på en femöring och tänker sticka hem (han har dock inte lyckats än i alla fall, även om jag hängt på trekvart ett par gånger)! Jag vill bara säga att det finns OLIKA även inom denna ras.

Jag hade hört att dom var milda till sinnet och tänkte att det blir nog bra... Vi får väl se...

Men herregud ni allihopa kan inte dra alla hästar över samma RAS. De är jätte mkt fullblod i dom och en del appalooser är de mkt arab i och en del äär de jätte mkt quarter i. De är ju så att de kan var på en avkomma 50%fullblod=mamman är 100%fullblod och pappan kan vara 50%quarter och 50%appaloosa. Och sen beror de ju mkt på ägaren och även på mammans uppfostran, en trygg märr ger ett trygg avkomma då de blir en trygg och stabil uppfostarn och uppväxt. De är därför man inte ska avla på vilket skit som helst bara för att att appaloosa får korsas med Fullblod, arab, quarter.
Detta är riktat till ALLA som LÄSER detta.:bow:
Folk snackar så jävla mkt gojja många gånger.

tror inte att alla appisar "fryser" fast, utan beror nog mycket på hur omgivningen är runt om, som när min fryser så är det i transporten men då kommer han ju ingenstanns varken frammåt eller åt sidorna, men han vågar inte gå bakåt därför fryser han fast, men blir han rädd för något tex på en åker så vänder han på en 5 öring och drar iväg åt något håll. Som sagt är appisar oxå individer och skulle vara konstigt om alla skulle reagera lika dant, så tror nog att du har en appis ;) även om den springer iväg

Senast ändrad:

Just vad jag ville att vi skulle komma fram till! Det finns inte många raser som är så enhetliga att man kan säga att dom hästarna ÄR på ett visst sätt (som några tidigare i tråden sagt). Speciellt en ras som appaloosa, som man kan korsa med flera olika raser, som har lite olika egenskaper, och ändå få en renrasig individ.

Det kan vara bra att veta att det finns många olika appaloosor, så att man inte väljer ras bara på egenskaper som en del av dem har! Välj en individ, oavsett ras, som du trivs med istället! Och vill man ha en viss ras så måste man ju ändå titta på just den individen innan man vet hur den är!

Vissa kanske är mjuka "tjejhästar" och andra kanske inte är det?

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 361
Senast: Raderad medlem 142658
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 279
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 072
Senast: Nenyah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30