Sv: Appaloosa vänner!!!
Jag har också en appis som inte är ett dugg mesig. Han blev valack tidigt, men har ett huvud för sig själv. Jag vet idag inte riktigt om jag klarar honom, faktiskt, är i valet och kvalet just nu...
Appaloosor är inte svåra men de har ett tydligt kroppsspråk och många tar ut sin nervositet inlåt (Mao. Det syns inte att de är stressade på ytan men de låser sig och lägger av. Jag tror att det därför är många tränare får problem. De försöker lösa saker snabbt och med våld. (Av den enkla anledningen att det fungerar på andra raser.)
När appaloosan bli apatisk, så är den antingen slö och dum och envis. Blir den hysterisk så är den ju som en arab (det har jag hört många gånger och det tycker jag är orättvist mot både araber och appisar).
Vi har haft ett 100 tal appaloosor hos oss genom åren och de har tävlat på EM nivå i många olika grenar, från reining till halter och pleasure. Jag tycker de är lättränade och intelligenta!
Flera av de ca 350 hästar som finns i Sverige tränas i grenar som de inte är avlade för. Har man selektivt avlat reininghästar och pleasure hästar i 60 år så blir det skillnad i temperamentet. Ni som är rädda för en livlig häst kanske skulle testa att rida en pleasure/halter stammad. Min erfarenhet är att de är lugnare av den anledningen att de är avlade för att stå still eller gå långsamt. Det faktum att de inte har lika hög flyktintinkt kan göra att de är svårare att skrämma till lydnad.
Vad folk inte verkar fatta är att de flesta appalooas i Sverige är pleasure/halterstammade. De kanske inte är avlade för reining och de flesta tränare i Sv. tränar reininghästar. De tränas helt enkelt på fel sätt! Många har väldigt dålig koll på de blodslinjer de har i sina hästar. De tror att bara för att de har King i femte led så har de en super reiner.
Klarar man inte av sin häst så är det inte hästens problem utan ens eget, eller hur? De tränare som inte klarar av appaloosa kanske inte är så skickliga hästmänniskor som de vill påvisa, eller också är vi flertalet som faktiskt trivs och älskar våra hästar j-a skickliga.
Som du märker så är jag lite provoserande nu
men jag är heligt less på alla så orkar ödsla ork och energi på att gnälla om hur deras hästar är. De är precis vad de behöver vara för att överleva (ur hästens perspektiv)
Har din häst tagit över så är det för att du har låtit den göra det. Den vet att om den pushar så viker du dig.
Vill bara tillägga att jag även ägt ett antal quartrar genom åren och det är ingen skillnad på dem i psyket.
Kohästarna kanske är livligare och har mer vallningsinstinkt. Halter hästarna är coolare och därmed inte lika lätta träna. Der har jag aldrig märkt någon skillnad mellan raserna.
Ursäkta att det blev långt. Och det var egentligen inte riktat direkt till dig.