Användning av ridspö.

Sorbe

Trådstartare
Disskuterade med min tränare idag ang. användningen av spöt. Hon berättade att det ändras regler nu tills 1 januari om att man bara får använda spöt EN gång på bogen. Inte fler gånger eller på rumpan. Det för att få bort de som verkligen piskar runt sin häst runt banan.

Stämmer den där regeländringen eller bara hon som är ute å flyger?

Sv: Användning av ridspö.

hon är ute o cycklar.
Finns inga ändringar i TR till 2006 inom hoppning.

jag tror inte att det blir några ändringar i TR III till 2006, däremot kommer helt nytt hopp-TR till 2007 vad jag har hört

Kanske det hon hört? Men trodde det gällde från 2006?! Ska höra med henne igen!

Här kan vi bara hoppas att reglerna inte ändras!!!

Däremot hoppas jag att bedömningen ändras.

Som det fungerar nu så kan en domare låta en ryttare slå på en häst som redan har stannat. Det är i mina ögon en bestraffning och otillåtet.

Sen kan det komma en ryttare som ger sin häst ett tydligt slag på väg fram för att driva på sin häst (framåtdrivande hjälp) och genast kommer från domare "ta det lugnt med ditt spö".

Det är denna ojämnhet och inkonsekvens i bedömningen som är problemet. Del av detta kommer av att en del domare knappt har ridit alls, än mindre hoppat.

Eftersom man enligt TR bara får använda spö som drivning, inte straff, så låter det rätt otroligt med en sådan ändring.

Tydligen hade en annan tränare hört att det skulle bli en sån ändring när hon var på ett möte för hoppdomare.

knappnål

Ja det är verkligen jätte olika hurdomarna dömer:confused:
På en tävling som jag var på gav jag min häst en smäll på bogen av spöt för att vi kom in så dåligt på hindret och behövde framåt drivning. Men då sa hon till mej att jag var tvungen att vara mer försiktig med spöt:confused: Jag hade bara använt spöt en endast gång.
Och på en annan tävling så var det en tjej som typ piskade runt sin häst på banan för hästen vägrade på ett hinder och h*n var lite stressad och rädd när han var inne på banan (då fattar man ju varför h*n var så stressad) och hon fick inte ens någon tillsägelse:crazy:

Tycker också att det är väldigt olika hur domarna dömer spöt. Har hört väldigt många konstiga och orättvisa tillsägningar.
Själv använder jag sällan spö på själva hindret, däremot har jag gett min nuvarande häst några lusingar med t.om uppvinklat spö bakom sadeln då han reste sig vid utgången på banan, och jag fick ingen tillsägelse vilket förvånade mig mkt, även om jag tycker det är rätt, då istadighet är rent riskabelt ute på tävlingar...
Tycker eg. att spö rent generellt används väldigt lite ute på tävlingar för häst, däremot vevas det ibland friskt på ponnytävlingar tycker jag...

Jaa det är värrepå ponnytävlingar än hästtävlingar:smirk:
Det här var då ponny som man egentligen inte förvånar en.

Men mer vad jag hörde om det där var att de höll på att bestämma hur man får och inte får slå, hur många ggr osv, eftersom alla dömmer olika!

1 gång kanske är lite överdrivet tycker jag, men det är åtminstånde bättre det än att ryttaren piskar runt sin häst runt banan som tyvärr många gör nu! :smirk: .

Håller absolut med dig att det ser för j-igt ut när folk piskar runt sina hästar, men jag tycker att man måste tänka på att en del hästar, framförallt unghästar, kan stå emot ganska kraftigt i början av sina karriärer, och då är en runda med några övertygande spöhjälper bättre än en häst som förstörs pga av att den tillåts att spela allan på tävling. En professionell ryttare behöver kanske inte använda spö för att övertala sin häst, men alla är inte proffs och vi måste också få en chans att utbilda våra hästar för tävling.

Men visst finns det bestämmelser redan nu om hur man får och inte får slå, tex man får ej vinkla pisken, eller slå bakom sadeln egentligen nu tror jag, men detta är ju patetiskt och inte genomförbart uppenbarligen eftersom även domarna tummar på reglerna. Nya TR-bestämmelser kommer bara att leda till ännu mer olika tolkningar tror jag, inget kommer att ändras. Tror inte du det?

Jag pratade med en känd hoppdomare idag. Hon sa att det ska bli strängare straff när det gäller användning av ridspö. Även att det ev. ska kortas ner till 70 cm på spöt, nått sånt sa hon.

Hon sa även att nu kommer det att vara samma regler när det gäller tidsfel från lokal (eller kanske var det regional?) som det gör på internationell.
- För varje överskriden 4 sekund så är det 1 tidsfel, inte ett tidsfel för varje överskriden sekund.

Jag tror inte att TR kommer att ändras till det här året iaf.. Om det här med ändrade regler om det är Lokal tävling; det vore faktiskt bra, för jag vet vissa som verkligen vill upp till eliten, och dom tycker bara att det vore bra, för då får dom känna på hur det är. Verkar dock lite 'wierd' enligt mej. :crazy:

Mystix skrev:
för jag vet vissa som verkligen vill upp till eliten

vet vissa? :rofl: .

Typ VARJE person som tävlar har en dröm om att h*n tävlar i eliten och typ alla vill dit! :rofl: .

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka