Användning av koraller

SantaLussia73

Trådstartare
Sett en del som hanterar på endast traditionellt vis, alltså ingen NH, som har koraller på gården. Aldrig begripit riktigt vad de använder de till eftersom de inte sysslar med join-up :p Tror ni att de använder dem att longera i? Vad säger ni som hanterar endast traditionellt/klassiskt (vad ska man kalla det?:p) vad använder ni dem till? :laugh:

Sv: Användning av koraller

Hoppas ni förstod vad jag menade, kanske var lite oklar... :crazy:

Haha jag trodde du menade koraller som växer i havet när jag läste rubriken :D

Men jag fattar, dock så vet jag inte då jag inte har någon rundcorall själv och inte longerar jag mer än nödvändigt dvs så gott som aldrig heller, jag tömkör hellre och då vill jag ha en större yta

Senast ändrad:

Ja jag misstänkte att någon skulle missförstå mig :D Skulle kanske skrivit rund corall istället...:p

Ja okej, jag tror dock inte att det är så vanligt att man har en rund corall på en "icke-NH tränande gård". Men skulle vara kul att veta, då jag faktiskt även såg det på en annons här på buke :laugh:

Kan det inte vara så att det stallet valt att skaffa en rund corall för att kunna även locka till sig western-ryttare som inackorderingar? :idea:

Dressyrstallet jag jobbat på har en corall.
Den används tex vid inridning av unghästar, alltså man använder den de första gångerna man sitter upp och börjar rida runt lite. Har funkat bra och kännts säkert då det inte är helt "öppet fält" så att säga + att det är högt staket om nåt skulle hända. Annars kan man ju longera i den eller släppa hästen lös tex.

Tänker också så - jag har bara sett två "corrals" i verkliga livet. En användes som rasthage när den inte stod tom (fanns på en större ridklubb), den andra användes för longering, tömkörning på volt, och ibland även viss ridning (ett privat westernstall).

Vi har den för longering lös-/inspänd. Eller sjukhage när den andra är upptagen, rasthage ibland. Lite bomträning

Jag använder mig ofta av corallen! Och jag håller aldrig på med join ups...
Den är bra till att rida in, löslongera/longera/tömköra, bomträning, jobba på böjda spår både med och utan ryttare, och precis allt möjligt annat! Det är ju toppen att ha ett mindre spår än hela ridbanan, som dessutom är böjt.

Tycker att det finns väldigt många som har en, och som inte är westernfolk. Men det kanske är vanligare inom islandshästvärlden än hos tregångarna?

Byggde en för just samma ändamål när jag bodde i Småland. Perfekt för tömkörningen tyckte jag...jobbar inte med s.k. join up för övrigt...Nu blir det nog en ridbana.

vet en som har en rund korall, de använder den till longering, ridning och jag har den till inridning ^_

jag ar absolut inte en NH person och har alltid haft round corral, bade har och i usa.. Anvander den till utslapp sjukhage longering inridning, tomkorning etc etc. los longering ar jattebra, precis lagom storlek..
Problemet med manga round coralls i sverige ar att de ar inte de matten som de behover for allpurpose. Minst 66ft (20meter) across alltsa samma storlek som kortsidan pa regel dressyrbana. Mindre och du far inte samma anvandande av den.. och tank sjalv en 20x20 omrade med "runda horn" ar stort nog att vara paddock for utslapp da hasten kan anvanda sig av alla gangarter darinne..

Har man en ridbana som ar regel matt kan man gora en rundcorrall med hjalp av paneler och stangsel ocksa.. inte for att lamna hasten i men trana i.

Och som en sidonote, jag har aldrig hallt pa med join up shit, ngt som hasten gor automatiskt med ratt traning, sen kan du kalla det vad du vill..

Delvis Kl
Inte för att jag vet måtten på de svenska, men nog 17 låter det mer vettigt med en större. jag longerar aldrig unghästar på mindre är minst en hel linas längd- gärna mer.

Den kan aldeles säkert fylla andra funktioner än att drilla dem.
Att träna inkallning gör man bäst i hagen- då ser man om den kommer för att den vill komma eller för att den trängs o tvingas.

Jag trodde på fullt allvar att det handlade om havskoraller....

Jag använder mig ofta av corallen! Och jag håller aldrig på med join ups...
Den är bra till att rida in, löslongera/longera/tömköra, bomträning, jobba på böjda spår både med och utan ryttare, och precis allt möjligt annat! Det är ju toppen att ha ett mindre spår än hela ridbanan, som dessutom är böjt.

Tycker att det finns väldigt många som har en, och som inte är westernfolk. Men det kanske är vanligare inom islandshästvärlden än hos tregångarna?

Kunde inte sagt det bättre själv :)

Jag brukar bygga upp en egen ibland för de är perfekta att ha markarbete i. Både löslongering, tömkörning och lite lek. Även bra när man ska rida in hästar.

Sen kan ju folk flytta också! Vi hade en superbra rundcorall på vårt förra ställe.. Numera står det en lekstuga i den och den används som sandlåda :crazy: Så det behöver ju inte vara den familjen som bor där just nu som har byggt den.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 572
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar