Använder ni hjälptyglar?

Mirre

Trådstartare
Hur vanligt är det bland westernryttare eg?
om ni använder det vilken i så fall?
Varför?

Sv: Använder ni hjälptyglar?

Har aldrig använt en hjälptygel på min häst men han har jag haft från föl så det har ju inte inte funnits något att korrigera. Har man en travare som gått med käk hela sitt liv så tycker jag att man kan få använda hjälptyglar och jag tycker då att graman elr halsförlängare är bäst.

German Martingale, har jag använt...
Why? Ja dels för att tränaren satte på det och sen för att det är ett bra hjälpmedel i unghästträningen. Som dock inte skall utnyttjas alltför ofta och bli en vane sak som man inte kan släppa taget om..

Hjälptyglar i western är väl lika vanligt som andra grenar.... martingal, drawreins, graman, chambon, headsetter, tiedown.. kan ni fler.. =) ? Sen ska vi ju inte gå in på alla special bett!! ojoj...

Nej, jag använder inga hjälptyglar. Har funnit att de flesta ger en falsk hjälp. Sen har jag skolat om travare, rättat till felridna kallblod liksom halvblod och inte behövt ta till hjälptyglar utan jobbat igenom hästen bit för bit från marken liksom uppsuttet. Onödigt skräp enligt min mening. :cool:

jag har haft martingal på.
Även gummisnodd EN gång. Behövde aldrig ha det mer sen...

I longeringen har jag "bundit ned" hästen med tyglarna mellan frambenen och upp över sadeln. Eller genom stigbyglarna och upp över sadeln.

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
493
Senast: Mirre
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 871
Senast: Otherside
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 485
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar