använder ni gräsbrodd eller ej ?

G

glasss

ja, som frågar lyder, använder ni gräsbrodd när ni är ute och tävlar ? ( på sommrarna då förstås :p )

stog och pratade med hovslagaren idag och vi började prata då om gräsbrodd och ha sa, att om det inte regnat något på tävlingsdagen och det inte är så blött på gräset så ska man helst inte använda gräsbrodd, det blir mycket jobbigare, tex. om det blir ett stop så istället för att glida som man gör utan brodd så blir det tvärstopp med gräsbrodd. Och att det alltid ryttaren som säger att man ska ha gräsbrodd för att man tror att det är säkrare, men blir tydligen bara jobbigare för hästen. Han påpekade också att det är ofta som man har hästen felställd osv som gör att hästen halkar. Ja, vi diskuterade länge om det där men det blev långt nog det här :angel:.

Jag tycker det låter ganksa klokt när man får tänka igenom det hära. Men ärligt, hur många brukar inte stå och säga om någon går om kull på en tävling typ : den där hästen kan inte ha haft några broddar på sig osv. visst när det är blött bör man ha det, men annars då?

blev lite långt, men hoppas ni orkar läsa:laugh:

Sv: använder ni gräsbrodd eller ej ?

Jag har alltid gräsbrodd när jag tävlar på gräs men väljer längd och uteende på brodden beroende på underlaget.

Sv: använder ni gräsbrodd eller ej ?

Jag anser att man alltid ska ha broddar på gräs, det är så osäkert att veta hur underlaget är över hela banan.
Och om gräsbanan är så torr att det blir tvärstopp när hästen sätter ner hoven(vilket jag aldrig varit med om), då hoppar jag inte på den banan, det innebär större risk för skador..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 514
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 394
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 336
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka