Använder ni fölvakt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
B

black pearl

Jag funderar på att skaffa en sk fölvakt av något slag nu då mitt sto ska föla. Använder Ni det? Är de bra?
Finns det någon bra lösning om de går ute förutom sovsäck för ägaren?

Sv: Använder ni fölvakt?

Det enda jag har använt är en övervakningakamera och en väckarklocka som jag ställt regelbundet, oftare ju närmare fölningen.

Ja, det är nog så jag tänkt det hela. Fungerar övervakningskamerorna bra?

Den jag har köpte jag på Rusta ifjor och är väldigt nöjd med den. Den har så man ser i mörker också och den kopplat till tv:n. Ordinarie pris var ca 1200 kr men sålde ut den för 600 :D
Vet inte om de har den kvar.

Den jag har köpte jag på Rusta ifjor och är väldigt nöjd med den. Den har så man ser i mörker också och den kopplat till tv:n. Ordinarie pris var ca 1200 kr men sålde ut den för 600 :D
Vet inte om de har den kvar.

:bow::bow:Den ska jag kolla upp!

Jag har svettdetektor som fungerar till 100%! Även om stona inte blir svettiga utan bara lite varmare än normalt. Ibland får jag linda gasbinda run t detektorn el skruva ner känsligheten när det börjar närma sig (inom ett par tim), för annars ringer den oavbrutet. I början av vaket ställer jag också klockan och går ut och tittar. Har ibland kamera också, men jag upplever att jag kan vila/sova bättre med svettdetektorn.

Jag använder övervakningskamera.
Mina ston står inne på nätterna när fölningen närmar sig, främst för att det är lättast att övervaka dem då men även för att det är lättare att kunna hjälpa dem om-utifall-att om de inte kan springa runt i hagen och göra sig oåtkomliga...

Jag skulle inte vågat lite på en svettdetektor, bara till mina egna ögon...
Övervakade mitt stos första fölning utan kamera och den andra med, fick vara med på båda. Dessutom vakade jag åt welsh en natt. Går en runda i stallet 02.30, stoet ser lite ansträngd ut men är inte svettig. Något får mig att tänka att jag inte ska somna om utan kolla en kvart senare (insåg senare att det var att alla hästar i stalldelen stod upp) men kvarten hinner inte gå innan jag hör ett gnägg och jag förstår att något hänt. Rusar ut i stallet och fölet har precis kommit ut och är kvar i hinnorna.

Själv sov jag bra vid kameran och vaknade varje 1,5 timme ungefär, beroende på vad jag såg.

Nu känner jag några av mina ston precis som du så jag kan säga på dagen när det är dax. Men på mina ston har den fugerat utmärkt samt på övriga dryga 50 fölningar som jag haft på jobbet i kombination med kamera också. På 1.5 timmar hinner det hända många tråkigheter är min erfarenhet... Ställer kl varje halvtimme när det börjar närma sig.

Och jag som "förstagångsuppfödare" låg vaken hela de 3 sista nätterna och trodde hon började föla varje gång hon lyfte lite på svansen och fes :D

Det kan man göra ibland om man ligger och tittar på kameran, man ligger på helspänn och väntar att vattnet skall gå... och ve och fasa när hon då ställer sig och kissar och sen lägger sig ner och stönar för att sedan sova:) Efter så många fölningar ca 12 egna och 50-60 på jobbet så börjar man få in lite rutin på att läsa av stona, deras juver och sätt timmarna innan fölning... Men ja, jag har missat ett par ggr också och tack och lov så har det gått bra!

Har funderat på det där med svettdetektor, men hur är det egentligen svettas alla sto ? Båda mina (förstagångare då) var riktigt genomblöta av svett, den ena är dock en sådan som det forsar av varje gång hon jobbar så gissningsvis svettas hon väldigt lätt.
Den andra hade inte riktigt en normal fölning då det inte kom igång som det skulle och hon hade det jobbigt hela natten, dessutom mitt i värmeböljan i juli, denna dam är annars så att hon knappt svettas skall jobba bra hårt för att ens bli fuktig på halsen. Denna är nu dräktig igen tillsammans med sto nr 3 - 4 åringen som är lite åt samma håll svettas väldigt lite vid jobb. Vågar man lita på att de faktiskt kommer att svettas.
Hur är det för övrigt följer stona samma mönster år efter år ? Jag märkte ju direkt på båda mina ston redan vid intaget att nu är det på gång (hade ju dock då redan vakat exakt 14 nätter på dem var då jag hört så mkt om ston som inte visade tecken och båda var förstagångare började därför 14 dagar före beräknat för att vara på den säkra sidan och punktligt på dagen kläckte båda två).
Det jag dock funderar på att är den där oron/rastlösheten som båda dessa visade där även efter första året ? Och visar alla förstagångare det (med tanke på att jag ju nu har en ny förstagångare) ?
Likadant stoet som fölat innan hade riktigt vit mjölk i ett par dagar innan fölning kan man utgå ifrån att hon även denna gång kommer att få riktigt vit mjölk innan det är dags ? (Det andra stoet hade inte det utan det blev den precis timmar innan fölningen, det stoet gick dock inte att missa då hon resolut kallade ut mig, nu jäklar kommer du ut och plockar ut den där ungen du stoppat in och där hade man vakat så ögonen gick i kors, verkligen nödvändigt...)

Vi har både larm och övrvakningskamera. Det är det bästa för att få hyfsad sömn i fölvakningstider.. Sen har det hänt att larmet lagt av ibland men man vaknar ju till vid minsta ljud från kameran. Man slipper iaf springa upp hela tiden utan kastar bara en blick på tvn i sovrummet. Mycket bekvämt...

Vi har larm och kamera. Larmet fungerar så att det larmar när stoet lägger sig platt på sidan. Hittills har det fungerat varje gång. Även på de två ston som vill föla stående, eftersom de lagt sig ned i början av fölningen.

Jag antar att ni alla bor "på" stalelt så att säga, men hur gör man när man själv inte bor där utan 7 minuters väg därifrån? det är klart, skulle det börja så hinner man dit OM man vet att det börjar..

Jag tror inte stallägarna är så intresserade av att hålla koll då de inte själva har häst.

Med Birth Alarm har man larm i mobilen när stoet lägger sig.
Jaqg tycker det är överlägset. Ligger jag i sängen när mobilen larmar så kollar jag i kameran.
Dagtid, när stoet är i hagen, går man dit och tittar, eller ringer nån granne om man inte är hemma.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 511
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka