använda sej av korsninghingst?

sara_18

Trådstartare
Jag och min frågor :) Ja har en liten fundering:D finns det folk som använder sig av korsninghingstar, Isf vilka raser? Ja har tänkt betäcka ett hbl sto med en godkänd PRE hingst. Om nu fölet blir en hingst kan man använda den i avel (alltså kan man få den godkänd)?
tacksam för svar :)

Sv: använda sej av korsninghingst?

Godkänd som det ser ut idag med EU-regler blir bara hingstar som går att stamboksföra. Det är då rasföreningen som ger dem godkännadet. Lite olika regler för olika raser.

Kravet på avelsvärdering är ju numera borttaget men det går i vissa fall att visa upp hingsten och få den värderad ändå.

Så om en sådan korsning går att få godkänd beror på reglerna som finns för PRE:s stambok.

Ja har tänkt betäcka ett hbl sto med en godkänd PRE hingst. Om nu fölet blir en hingst kan man använda den i avel (alltså kan man få den godkänd)?

Nej, om du får en hingst ska du kastrera den vid 1 års ålder.
Det finns ingen rasförening som godkänner en sådan korsningshingst.
Slå det ur hågen!

Jag tror inte att så många vill betäcka sitt sto med en liknande korsning. Om man vill betäcka med en PRE så gör man det och vill man ha ett halvblod så betäcker man med en sådan. En korsning tror jag inte så många hade varit intresserade av. Jag hade i alla fall inte betäckt något sto med en liknande korsning.

jo det blir nog tänk kastrering isf. ja själv skulle heller inte använda en korsningshingst men ja sett olika annonser där det är vissa korsningar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 019
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 652
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka