Använda rösten?

M

maverick

En "dott" var på NH kurs där man jobbade med 7 games. Instruktören sa att det inte fungerar förstärkande med röst beröm. Alltså att tex vid jojo-övningen säga "duktig pålla" närhästen kommer.
Hur gör ni? Använder ni rösten eller inte?

det är nog olika på olika hästar om röstförstärknigar funkar. det funkar bra på min häst, fast jag använder mig inte uteslutande av det utan varierar lite beroende på situation.

det enda berömmet som inte funkar på min häst är godis, då tappar han allt fokus och ska bara leta efter det :d

jag använder inte rösten överhuvudtaget när jag jobbar mina hästar, bérömmet får demgenom klappar och smkningar och "gos"

Jag använder rösten rätt mycket just i berömmande syfte. Dels så lär sig hästarna att ett visst kommando (eller ett visst tonfall) betyder att dom är duktiga, men framförallt så har det rätt inverkan på ens kropp om man t.ex. säger ett långt, mjukt "Braaa" på en lång utandning; man slappnar helt enkelt av och intar en neutral attityd som i sig är en tydlig signal till hästen att den gjort rätt.

Vissa hästar tar åt sig dåligt av muntligt beröm, ibland pga att dom helt enkelt är så, andra gånger pga av att människan inte backar upp det muntliga berömmet med ett hållnings- och attitydsmässigt beröm. Men jag minns såväl hur sur min häst blev om man inte berömde honom muntligt; han tyckte helt enkelt om att få höra lite sockersött fjäsk.

Använder rösten mycket i berömmande syfte. Men jag använder mig av samma ord och i samma tonfall så att hästen känner igen det. Det fungerar väldigt bra.

Det beror väl på hur man ger berömmet, om man brer på tjockt och högt kan det låta lika mycket som en åthutning. min förknippar duuuktig med stanna så det går inte att använda. Braaaa med låg röst funkar bättre.

Använder rösten till i stort sett allt.. Har många röstkommando som i allafall mina hästar genom åren har lyssnat mkt. bra på. Dessa röstkommandon använder jag både i den dagliga hanteringen och i träning från mark och uppsuttet och även till dem i hagen från håll om det behövs.

Från början använder jag mkt. kroppspråk i kombination, men varefter tiden går så märker jag själv att det räcker med orden för att hästen skall göra det jag vill utan att behöva tänka på mitt kropps språk lika mkt.

Så jag är övertygad och överbevisad att röstförstärkning av alla de slag fungerar otroligt bra.
MVH/

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 783
Senast: super
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 735
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA