Mmmm äpplen är också jättegott i olika köttgrytor! och till grillat.Det är väldigt gott till grillat! Men har det också på mackan och till sallader och husmanskost... Skär rabarber i ca 4 cm stavar och sen gör jag tunna skivor på längden av det. Och så på med en vanlig 1-2-3 lag.
Och så har jag min vardagsäppel"paj" att bara klyfta och kärna ur äpplena och slänga in dem i ugnen med lite kanel och (med betoning på lite) socker. Att äta det med en msk vispad grädde verkar inte ticka in några som helst "varningar" i onyttigt appar. All kokt färsk frukt och bär (med bara lite socker och det behövs ju knappt) som slukas utan pajdeg eller glass verkar totalt komma undan (vispgrädde i liten mängd är ju så uppfluffad) Får mig att minnas att mama åt efterrätt varje dag när hon var liten, mindre middag istället. Det kanske blir min strategi i år. (Rabarber är kanske undantagen, behöver ju massiva mängder socker)
Om jag får så mycket bönor som jag önskar får jag väl förvälla och frysa in. Men de håller ganska länge i en öppen skål i kylen faktiskt.