Jag använder ytterst sällan bur för att stänga in hund hemma och har aldrig som träning till valpar genom att stänga in dom - har inte haft det behovet. Jag har dock alltid några tygburar uppställda hemma och hundarna älskar dom - min hane mest då han själv väljer att sova i en av dom nattetid
Min burträning består alltså i att ha burar uppställda till vardags. När jag tar fram en ihopvikt tygbur så blir hundarna tossiga, för då vet dom att vi troligtvis ska ut och åka bil och göra något (förhoppningsvis) kul
Jag har även en uppställd bur som lya till valpkullar, som dom kan krypa in i - först en tygbur och när dom är mer tuggbenägna så byts den ut till en stor kattbur i plast istället, men utan dörr då
Jag har tullat på reglerna ibland när jag ser att det finns behov.....när en hund fått vakna ur narkos/sedering och är groggy många timmar så har den fått ligga i bur tills den är vaken. Mina hundar är hoppar ofta och gärna och jag vill inte ha t ex en nyopererad hund som ska försöka hoppa upp i en säng och riskera att ramla ner. Då får den hellre sova ruset av sig i en bur, som den dessutom älskar annars
Att det ibland inte ges dispens för opererade hundar är helt vansinnigt, för ordinerar veterinären burvila pga skaderisk/för läkningens skull så måste de bli så. Annars kanske man lika gärna kan avliva djuret direkt för att slippa förlänga lidandet med uppslitna operationer mm. Inte alla möjligheten att ta ut alla möbler ur ett rum för att hunden inte ska kunna riskera att gå sönder för att den hoppar/klättrar/kutar runt under konvalescensen.
Jag förstår att vissa hundar kanske behöver burtränas för att bli trygga i den - alla är olika. Jag tycker inte det är fel, men burträning är ju inget som ska/behöver ske långa stunder i så fall.
Jag ser även att det finns tillfällen när bur är vettigt och till och med kan vara bra. Nattetid kan en pilsk hanhund må så mycket bättre av att få sova i en bur nära löptiken i huset, istället för att gråta i ett annat rum bakom stängd dörr där han inte ha koll alls - men det får man inte.
En hund som har enormt resursförsvar med tuggben, kan må mycket bättre av att få ligga tryggt i en bur där den vet att den får äta köttbenet utan att behöva känna sig tvungen att försvara det - och utan att riskera skada en annan hund - men det får man inte.
Men det menar jag att det finns tillfällen där bur skulle underlätta även för hunden, men där man inte får använda bur och mindre kul lösningar måste göras. Allting är inte svart eller vitt, men just för att en mindre mängd människor såg sig vilja ha hundar i bur mer eller mindre hela dygnen så sabbade dom för många andra som valt att ha bur som nödlösning vid vissa få tillfällen genom att se till att burförvaring blev olagligt. För mig är det en enorm skillnad på "förvaring" och korta tillfällen, men numera räknas tyvärr allt som förvaring även om det är befogade korta tillfällen