Använda sin egen hingst?

fuzeta

Trådstartare
Hej!

Jag funderar på att använda min egen hingst för avel 2013.
Jag har personer utomlands som vill använda honom, och nu sitter jag här med tusen frågor känns det som!
Vad är det för process han ska gå igenom, hur mycket kostar detta?
Han är SCID och CA testad. Och jag vet att han behöver göra ett CEM test. men är det något annat?
Jag bor i Skåne, så det borde väl bli Flyinge antar jag? eller finns det andra seminer i Skåne?

Sen ska ju sperman flygas utomlands, hur mycket kostar detta?
Betalar man avgift för att man har sperman utomlands hos en semin station?
Vad är bättre, kyld eller fryst sperma?

Min hingst har gått igenom detta i Belgien, men då var inte jag ägare, och jag vet inte riktigt hur allt går till.

Tacksam för alla svar!:)
 
Sv: Använda sin egen hingst?

Om det ska skickas till andra länder så måste stationen som tappar och hanterar sperman vara EU-godkänd och det är Flyinge. Men jag vet inte om dom tar emot andras hingstar längre sedan det blev nya ägare. Så det enklaste är ju att du kontaktar dom och frågar. Dessutom har ju dom full koll på vad som behövs för att genomföra det.
 
Sv: Använda sin egen hingst?

Ska man tappa för att exportera inom EU kan man inte bara dyka upp med hingsten på seminstationen och tappa.
Det är rätt stränga regler om att hingsten en rätt lång tid innan är isolerad osv.
 
Sv: Använda sin egen hingst?

Vad är det för regler som gäller om man vill skicka inom EU? Länka gärna en sida där jag kan läsa. Tack! :)
 

Liknande trådar

Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Fenestra
·
Avel Jag ställde frågan i hingstvalstråden men den försvann lite där och blev inte besvarad. Jag undrar hur ni som använt en hingst som inte...
Svar
19
· Visningar
1 466
Senast: athena
·
Avel (lite ang min andra tråd, om hingsten..) mamma föreslog att jag skulle köpa honom och sen "spara" sperma frn honom, och sen när/om...
Svar
14
· Visningar
3 779
Senast: Liten
·
Avel En hingst som jag är duktigt sugen på att använda på min 88an märr finns på FAI. Så nu poppade det upp en massa frågor som jag inte...
2
Svar
39
· Visningar
7 836
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp