Frågor om frys sperma

Sv: Frågor om frys sperma

Hingstägaren fattar väl att chansen att få dräktigt minskar om man delar dosen.
Ska man ändå skicka fryst till en annan station kan man lika gärna skicka med 2 doser direkt, eftersom dräktighetsprocenten inte är så enorm på fryst, och att frakten ändå kostar.

Att de inte vill ha tillbaka den kan jag förstå, då har de ju svårt att garantera den som köper den sen att kvaliten är oförändrad.
Däremot borde du kunna ha den till en annan gång, om du betalar nya avgifter.

Jo det är sant... men just argumentet att jag inte får behålla den 2 dosen och de inte vill ha tillbaka den låter lite lustigt i mina öron.

Jo visst är det svårare (mindre chans) att få dräktigt med fryst. Men jag skulle hellre valt att betala en nya frakt istället för att behöve köpa två doser och sen behöva slänga en....
 
Sv: Frågor om frys sperma

Jag hakar på här :D

Är det inte oxå dyrare stationskostnader vid FAI?
 
Sv: Frågor om frys sperma

Men gud vad korkat!!

De flesta brukar skicka doser till 2 eller 3 brunster och sedan ska man återlämna det som blir över.
På Irco Mena får man till 3 semineringar om jag inte minns fel, gör du bara åt 1 eller 2 så skall resten återlämnas eller så sparar man det "hemma" och använder igen men då erlägger nya avgifter.

Betalar man/dos så brukar man få spara till annat år eller sto.
Vissa får man inte sälja vidare medan hos andra är det inget hinder. Vissa vill att man inte delar doserna utan gör man det ändå så får man erlägga kostnaden av en dos till iaf.

Finns sperman långt bort?!
Annars så borde du kunna hämta en dos till första brunsten och sedan hinna hämta en ny dos innan hon är klar att semineras igen om hon är tom...
 
Sv: Frågor om frys sperma

Jo, det brukar ligga på 4000-5000kr i seminavgifter istället för runt 1500kr som det kostar för TAI.


Mitt FAI föl från förra året kostade mig dock under 13.000kr inkl RUBBET. Att jämnföra med mitt TAI föl som kostade 9000kr + moms i bara hingstavgifter + skick + alla stations kostnader...

FAI är klart billigast om man väljer rätt hingst..
 
Sv: Frågor om frys sperma

KL
Hur går hingsthållarna till väga med FAI?
betalar man dels för skick, bokningavgift och sedan levande föl avgift alt 90 dygns avgift?
Eller tar de en summa direkt för ALLT sas iom att de skickar dosen? Oavsett om det blir dräktigt eller ej?
 
Sv: Frågor om frys sperma

Min erfarenhet av frys sperma är att man köper per dos. Doser kan innehålla olika antal strån beroende på motiliteten på sperman och strånas storlek. 2.5ml eller 5ml. Best du 5 ml strån får du färre strån än om du vill ha 2.5ml strån och fler strån/dos, se Askö och Cortez som exempel...

Vissa hingstägare tillåter att veterinären delar doserna och att man har möjlighet att producera fram mer än ett föl med att bra sto, en bra vet, tur och skicklighet...Bla var det så med Quidam de Revel för ca 8 år sedan, då bet man 80.000 + moms och fick 3 doser, fick man dr på första så ägde man själv de övriga doserna till kommande ston och år.

Andra hingstägare vill att man skickar tillbaka överblivna strån som man inte använt vid seminering och konstaterad dräktighet, annars åker man på ny dos avgift året därpå.

Svarar till Behati: Frysdoser behöver ALDRIG slängas om dom inte används, kan frysas i 100 år i sina små kvävebehållare. Du som kund/köpare äger dina strån och kan använda överblivna doser om 20 år beroende på kontrakt/avtal mellan dig och hingsthållaren.
 
Sv: Frågor om frys sperma

Är det inte oxå dyrare stationskostnader vid FAI?

Stationsavgifterna på hingstarna varierar mellan staioneran och ligger mellan 800-1500kr +moms/station detta betalar man oavsett om man använder AI/TAI eller FAI.

Det som är MKT dyrare är seminavgiften och detta är ju beroende på att veterinären som arbetar med frys sperma bör kolla stona var 4:e timme dygnet runt för att optimalt kunna pricka in ovulation och Sen seminerig.

Man seminerar efter ägget gått med fryssperma men så nära ovulation man kan, så det kräver en vet som är pigg på nätterna och kan jobba dygnet runt om man anv fryst:crazy:
 
Sv: Frågor om frys sperma

Travfolket har valt att göra det lätt: Man bokar den fryshingst man vill ha, betalar bokningsavgift och får sen seminera dom brunster som behövs för att få stoet dräktigt. Betalar den stora delen gör man när man har ett levande föl.

det är detta jag vill få in i en debatt att vi stoägare skall KRÄVA av hingsthållarna ffa på fryssperma!

Att bet/dos för dålig fryssperma som kostar 15000kr/dos +sem.avg+stationsavg+uppstallning gör ju att man kroknar direkt om stoet inte tar sig det året... 3 försök=45000kr + alla omkostnader på en del populära hingstar....
 
Sv: Frågor om frys sperma

Det som är MKT dyrare är seminavgiften och detta är ju beroende på att veterinären som arbetar med frys sperma bör kolla stona var 4:e timme dygnet runt för att optimalt kunna pricka in ovulation och Sen seminerig.

Man seminerar efter ägget gått med fryssperma men så nära ovulation man kan, så det kräver en vet som är pigg på nätterna och kan jobba dygnet runt om man anv fryst:crazy:

Ja, och nån på seminstationen måste också vara närvarande och plocka in stona ofta, så jag har då alltid sett att FAI-stationsavgfiten är minst dubbelt så syr som för TAI.
 
Sv: Frågor om frys sperma

det är detta jag vill få in i en debatt att vi stoägare skall KRÄVA av hingsthållarna ffa på fryssperma!

Att bet/dos för dålig fryssperma som kostar 15000kr/dos +sem.avg+stationsavg+uppstallning gör ju att man kroknar direkt om stoet inte tar sig det året... 3 försök=45000kr + alla omkostnader på en del populära hingstar....


Det är väl hingstägarna man skla börja kräva saker ifrån.

På travare får man inte använda fryst efter att hingstarna dött.

Jag tror halvblodsfolket måste ändra sina regler snart.

Hur funkar det om man på en nygodkänd hingst tappar mängder med fryst?
Sen säljer man hingsten, och sen konkurrerar man med stoägarna, genom att sälja det frysta billigare än vad den nya hingstägaren säljer det färska.


Jag anser att det bara finns ett skäligt sätt att ha en hingst i avel, dels bokning/ språng.
Sen 90-dagars dräktighet eller levandeföl.

Att ta hypermycket betalt för bara sperman verkar oerhört krångligt.
 
Sv: Frågor om frys sperma

Det är nog svårt att konkurrera(om man nu inte är jättebillig) det är både svårare med dräktighet och dyrare seminkostnader på fryst.
Quite easy hade runt 150-300 ston/år när han stod på ai/tai mot under 10/år på fryst.

Hade varit himla tråkigt om man inte fick betäcka med fryst efter hingstens död när det kanske visar sig vara en toppenhingst och semin finns kvar tex irco mena.
 
Sv: Frågor om frys sperma

Håller med, vore en stor förlust att inte få använda FAI på hingstar som redan dött.
Speciellt Irco Mena mfl. däremot skulle jag väl kunna köpa att man sätter en tidsgräns, typ att man får använda FAI från en hingst i max 5 eller 10år efter att den dött. Skulle även var OK om man satte vissa krav på prestationer eller avkomme prestationer. Dvs att en hingst som presterat noll får man inte använda med hingstar som presterat över en viss nivå är ok i ex. 5 år efter den dött.

Jag är dock fruktansvärt frustrerad över att Svenska hingstägaren inte verkar ha fattat att seminavgiften på FAI är så mycket dyrare än AI/TAI utan fortfarande tar lika mycket betalt i avgifter för FAI hingstar som för TAI hingstar.

I utlandet har hingstägarna fattat och det är mer regel än undantag att hingstarna kostar runt hälften på FAI.
 
Sv: Frågor om frys sperma

Fast är det så många hingstar som används på FAI som är döda?
Spontant kommer jag bara på pentagon, bernstein och irco mena. Men jag har inte heller hingstkatalogen här.
Vet att de finns några som inte löser licens annat än om intresse finns från stoägare men dessa har väl inte betäckt knappt nått efter sin död.
I och med kostnaden på FAI så är det väl knappast någon som betäcker med en död omeriterad hingst.
Skulle det vara samma med hingstar som blivit kasterade?

Däremot håller jag verkligen med dig att FAI på TAI-hingstar borde vara lägre priser på.
 
Sv: Frågor om frys sperma

Alltså jag menar att priset för FAI ska vara drygt hälften av de på TAI. Oavsett om de finns på båda eller ej.

Ja det är många som är döda och finns på FAI, dock kanske inte fler i det här landet, men vet åtskilliga utomlands där jag tittar mest. Laptop finns ju med, Robin Z har funnits på FAI också.

Vad gäller de som är kastrerade så borde man väl då ha en liknande regel som för de som har dött, över en viss merit nivå och/eller visst antal år efter kastrationen.
Men sen kan man ju diskutera varför man ska använda FAI på en kastrerad, de är ju oftast kastrerade för medicinsk åkomma som då oftst gör att de hamnar på kassaktions lista vilket då även innefattar FAI. Eller för att de är svin och det är väl inte särskilt attraktivt att avla på det heller.
 
Sv: Frågor om frys sperma

Jo jag håller med om att TAI ska vara billigare men tex bernstein är kostnaden 5000:-/3doser det är väl rätt rimligt.

Många av de andra som löser vid behov är priset antagligen förhandlingsbart.
En del hingstar kastreras väl för att de är för hingstiga för att tävla och det behöver ju inte vara ett problem för gemene man då de flesta inte behåller dem som hingstar.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor om frys sperma

Jo jag håller med om att TAI ska vara billigare men tex bernstein är kostnaden 5000:-/3doser det är väl rätt rimligt.

Många av de andra som löser vid behov är priset antagligen förhandlingsbart.
En del hingstar kastreras väl för att de är för hingstiga för att tävla och det behöver ju inte vara ett problem för gemene man då de flesta inte behåller dem som hingstar.

nu håller du inte med mig eller så har du skrivit fel eller missuppfattat.
Hurvida TAI hingstar ska vara billigare eller ej skiter jag i, det har inte med FAI diskussionen att göra.
En hingst på FAI ska kosta i avgifter dryga hälften av vad en hingst på TAI kostar.
EX; Om nu hingsten Kalle kostar 10000kr + moms i totala avgifter (skit samma hur de är uppdelade om det ärbara språng eller dr avgifter också) Så ska inte Nisse som enbart finns på FAI kosta mer än 5000-6000kr + moms TOTALT.

Bernstein kostnaden är mycket rimlig, Svenska Laptop kostnaden OK men betydligt bättre utomlands, Irco Menas är löjlig.
Priset på övriga svenska är säkert förhandlingsbart men vem vill använda dom?! :angel:

//QuickStar som älskar utlänningarnas priser på FAI.
 

Liknande trådar

Avel Jag tänkte höra med er som har mer erfarenhet än mig som är grön på området vet vad gängse rutiner är. Jag beställde fryst sperma från...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: athena
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 666
Senast: Cornelia
·
C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 376
Senast: Eldfuxen
·
Avel Jag står i valet och kvalet på massa saker just nu :crazy: Ena stoet ska betäckas, det andra vet jag inte riktigt om jag har råd med...
Svar
17
· Visningar
4 270
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp