Äntligen !!

B

Bella_

om ni har läst min förra tråd om min unghäst, att jag var osäker vad jag skulle göra med honom. så kan jag ju säga att jag aldrig kmr lämna tillbaka honom !:D

ville bara skriva, att det har vänt ! efter att min så kallade tränare var här, lärde mig massa om att LITA på honom, han sparkas faktiskt inte när jag går bakom,han kan stå stilla i stallgången, han är INTE rädd för täcken.. m.m
så har det gått så himla bra !!! jag kan longera honom utan att vara osäker, han hade inte ens en tanke på att stegra/sparkas.. så himla glad, vi har ett helt annat band mellan oss nu ! jag känner verkligen hur det har förendrats, PÅ TVÅ DAGAR. jaa, min tränare måste vara den bästa som finns.. du är bäst helt enkelt.. nu har jag äntligen ett hopp , om oss två :) <3

men har ni något tips om att bygga lite bra rygg muskler, cavaletti är bra va? nu menar jag från marken allså. :)

Sv: Äntligen !!

En bra och välbalanserad foderstat är superviktigt och kan göra stor skillnad på hästens muskler.

Ut och gå i skog och mark, klättra och osv osv.

Tämkörning är toppen med, då lär han sej ju också mycket matnyttigt som kommer väl till nytta när det är dags för inridning.

En bra och välbalanserad foderstat är superviktigt och kan göra stor skillnad på hästens muskler.

Ut och gå i skog och mark, klättra och osv osv.

Tämkörning är toppen med, då lär han sej ju också mycket matnyttigt som kommer väl till nytta när det är dags för inridning.

Jaa, jag ska försöka gå lite mer i skogen när lite av snön är borta iaf.. lite jobbigt när snön är till knäna nästan.. (: men tack för tipset.

Jag hoppas att det fortsätter i samma riktning, men vill varna dig för att det KAN fortfarande komma dåliga dagar, det är så med hästar precis som med oss människor, att de inte alltid vill lyssna och göra som man "ska". Då kommer du att bli testad, och det gäller att du står på dig och visar att du inte accepterar vad hästen gör. Det kan vara svårt att göra saker för att sätta sig i repekt, men man måste och vinner på det i långa loppet. Ju mer du visar att du är en ledare desto mer kommer hästen att lita på dig och därmed bete sig bättre. Men kom ihåg att om du backar på dina principer en enda gång,så kommer hästen ihåg det och utnyttjar det. T ex om hästen ska stå stilla och du ser att den börjar stampa eller gå runt medan du vänder ryggen till, då MÅSTE du korrigera genom att säga till den, annars tappar den respekten för dig inom en snar framtid.
Jag menar inte på minsta vis att man ska slå eller vara hotfull mot hästen, det vinner man ingen respekt med, däremot kan man använda hästens eget språk i viss mån.T ex när man leder hästen om den knuffas, drar eller försöker trängas, så kan man återgå till hur hästarna själva gör upp om rangordningen. Du är ledaren säger du, då får du visa att det är så med, och om din häst försöker tränga sig respekterar han inte att du är ledare. En ledarhäst som blir knuffad varnar först genom att lägga öronen bakåt. Kanske visar tänderna med. Du får istället se till att få ögonkontakt med din häst, och säga ifrån med rösten. "NEJ!" Visa sen var du vill ha hästen (jag rekommenderar en halvmeter till en meter bakom dig på höger sida) så den får en chans att göra rätt genom att hålla sig där. Gör den sen inte det IGEN, så hade en ledarhäst sparkat till den för att rätta till misstaget. Du får istället backa RAKT IN I BRINGAN, och boxa till med armbågen bakåt. Här måste du reagera snabbt, annars fattar inte hästen varför du gör detta. Hästen kommer att rycka till och undra vad sjutton du håller på med, men samtidigt inser den att du kanske inte är så menlös som den först trott, när du markerar ditt revir på det där sättet. Jag törs nästan garantera att du inte behöver upprepa boxen i bringan mer är mellan fem och tio gånger, sen inser hästen att du ÄR ledare, och detta kan du testa genom att se om hästen stannar när du gör det, travar när du springer (UTAN att mota och smacka ) och vänder åt det håll du gör. Glöm inte att berömma hästen så fort den gör allra minsta antydan till rätt, det är med beröm som man kommer någonstans. Inte med våld.

För att bygga ryggmuskler så rekommenderar jag att du klättrar, longerar eller rider i LÅNGSAM TRAV med hästen i lång och låg form. Ju saktare desto bättre, eftersom det är jobbigare än att springa fortare. Många hästar smiter ju från det jobbiga genom att öka farten. Tycker du att det är svårt att veta hur länge du ska jobba så börja med fem minuter per varv totalt, och öka med en minut per dag,glöm inte att lägga in ett skrittpass emellanåt. Ta också hästens signaler att vilja öka farten på allvar, det visar att den är trött och vill vila lite. Kanske orkar din häst bara trava i långsam fart i lång låg form i två minuter? Låt den då göra det, och sen skrittar du en stund så den får hämta sig lite. Passa på att berömma mycket, eftersom uppmuntran är det viktigaste redskapet du har för att få hästen motiverad. Det är alltid bättre att dela upp det man ska göra i små intervall än att göra allt i ett svep, när det gäller kondition och muskulatur. Annars riskerar man att få en utsliten, trött och sur häst som inte alls gillar att bli riden eftersom den troligen får ont eller tycker det är trist att göra samma sak hur länge som helst.
Jag kan ge ett ex på hur jag själv skulle försöka rida ett pass om du vill, bara fråga via pm eller mail nexa79@hotmail.com
Lycka till!
Jessica

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?