ÄNTLIGEN! skandinaviska värden på Dodson!

Sv: ÄNTLIGEN! skandinaviska värden på Dodson!

Jag pratar inte om tillverkarens utfodringsanvisning på grovfodret utan om deras anvisning av mängden kraftfoder för att uppfylla vitamin/mineralbehov. Jag har aldrig lyckats räkna ut en lämplig foderstat med endast ett färdigfoder och mitt grovfoder, det har alltid behövts någonting annat för att få en balanserad foderstat.. Dvs ska jag ge så att mj o smrp blir korrekt så ligger det helfel i mineralbalans och vice versa.. Men jag kanske har haft ovanliga värden på mina grovfoder?
Och varför måste man enligt tillverkaren tillsätta lucern och olja till ett vad de själva anser är ett sk. Uppbyggnadsfoder?

Om du gå inn till den website få du ett förklarning Highcat.
Dessa foder är byggd på ett eller fler spanmål som grund, under processen förlora säd sitt näring, dom näringsämnen måste tillsättes på nåt sätt, då kommer hög protein soj och annat in i bilden, olika mineral och vitamin tillskott för att nå upp till sädets original värdet.
Man för komma ihåg att vissa säd är inte det bäste häst foder, typ vete som ligger låg på sädes skalen.
Kli, molass och olika betfor bi-produkter gå in i deras produkter för att höja värdet och gjöra foderet mer smaklig för hästen, (förmå att hade det inte funnits då skulla hästen i sin naturliga klokhet inte äta det :yuck:

I slutenden är närings värdet ingen höger än det hel säd man börja med, du kunda lika gärna knälla över till bonden och köpa havre för 2-3:kg
Men som jag sa tidigar
"people are willing too pay high for a pretty picture on a bag" :D

Anledningen till att man ger dodson är väl samma anledning som alla färdigfoder, man vill inte behöva blanda ihop själv.

Min häst funkar inte på havre, hon blir dålig i magen av det.
korn i rimlig mängd täcker inte behoven. Alltså får jag använda fullfoder.

jag ger dock inte dodson, upptäckte att de innehåller mycket havre vilket alltså inte funkar för mig.

Anledningen till att man ger dodson är väl samma anledning som alla färdigfoder, man vill inte behöva blanda ihop själv.

Min häst funkar inte på havre, hon blir dålig i magen av det.
korn i rimlig mängd täcker inte behoven. Alltså får jag använda fullfoder.

jag ger dock inte dodson, upptäckte att de innehåller mycket havre vilket alltså inte funkar för mig.

Hört talas om sånt.
60 år med häster och har aldrig sett en häst som inte tål havre.
Vad har du för foder nu?

Saracen har jag använt hela vintern, hästen har hållt sig fin under hela vintern på deras Stamm 30.

Kentucky Equine Research har ganska mycket bra dokumentation (samarbetar med Saracen) om man vill läsa på.

Jag ger Stammen till alla mina nu. Har helt gått över på Saracen och är mycket imponerad. Och det blir jag inte så lätt. :D

Har nog läst det mesta som går att läsa!

Jag har väldigt många år haft grovfoder där mineralbehovet täckts, med undantag för selen och mg .

Jag var också lite skeptisk men det har varit utmärkt :D Synd bara att det endast är jag som använder Stammen här så jag måste beställa 1-2 veckor innan mitt foder är slut. Vilket påminner mig om att jag borde beställa nu i dagarna :D

Ja återförsäljarsituationen är helt klart lite dålig för tillfället :D

Bara lite nyfiken, varför ger du då kraftfoder?

Rolle

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Foder (i detta fall storbalsensilage, TS ligger kring 60% men det finns nåt blötare parti med som jag dock inte sett än) som är...
Svar
14
· Visningar
1 432
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama