Sv: ÄNTLIGEN! skandinaviska värden på Dodson!
Om du gå inn till den website få du ett förklarning Highcat.
Dessa foder är byggd på ett eller fler spanmål som grund, under processen förlora säd sitt näring, dom näringsämnen måste tillsättes på nåt sätt, då kommer hög protein soj och annat in i bilden, olika mineral och vitamin tillskott för att nå upp till sädets original värdet.
Man för komma ihåg att vissa säd är inte det bäste häst foder, typ vete som ligger låg på sädes skalen.
Kli, molass och olika betfor bi-produkter gå in i deras produkter för att höja värdet och gjöra foderet mer smaklig för hästen, (förmå att hade det inte funnits då skulla hästen i sin naturliga klokhet inte äta det
I slutenden är närings värdet ingen höger än det hel säd man börja med, du kunda lika gärna knälla över till bonden och köpa havre för 2-3:kg
Men som jag sa tidigar
"people are willing too pay high for a pretty picture on a bag"
Jag pratar inte om tillverkarens utfodringsanvisning på grovfodret utan om deras anvisning av mängden kraftfoder för att uppfylla vitamin/mineralbehov. Jag har aldrig lyckats räkna ut en lämplig foderstat med endast ett färdigfoder och mitt grovfoder, det har alltid behövts någonting annat för att få en balanserad foderstat.. Dvs ska jag ge så att mj o smrp blir korrekt så ligger det helfel i mineralbalans och vice versa.. Men jag kanske har haft ovanliga värden på mina grovfoder?
Och varför måste man enligt tillverkaren tillsätta lucern och olja till ett vad de själva anser är ett sk. Uppbyggnadsfoder?
Om du gå inn till den website få du ett förklarning Highcat.
Dessa foder är byggd på ett eller fler spanmål som grund, under processen förlora säd sitt näring, dom näringsämnen måste tillsättes på nåt sätt, då kommer hög protein soj och annat in i bilden, olika mineral och vitamin tillskott för att nå upp till sädets original värdet.
Man för komma ihåg att vissa säd är inte det bäste häst foder, typ vete som ligger låg på sädes skalen.
Kli, molass och olika betfor bi-produkter gå in i deras produkter för att höja värdet och gjöra foderet mer smaklig för hästen, (förmå att hade det inte funnits då skulla hästen i sin naturliga klokhet inte äta det
I slutenden är närings värdet ingen höger än det hel säd man börja med, du kunda lika gärna knälla över till bonden och köpa havre för 2-3:kg
Men som jag sa tidigar
"people are willing too pay high for a pretty picture on a bag"