ÄNTLIGEN! skandinaviska värden på Dodson!

Sv: ÄNTLIGEN! skandinaviska värden på Dodson!

Jag tror att Jordgubben inte orkar skriva in innehåll i alla de olika fodren från D & H, utan vill att du specificerar vilket av deras foder du vill veta vad det innehåller...

Tyvärr är mineraler m.m fortfarande i %

/kg

Safe & Sound

8,5 MJ/kg
53,9 g smrp

Leisure Mix

9,5 MJ
63,4 g smrp

Pasture mix

10 mj
68,2 g smrp

Build Up mix/cubes

12,5 MJ
101,4 g smrp

16+

11 mj
101,4 g smrp

Energivärdena avser fortfarande smältbar energi inte omsättbar energi som vi använder i Sverige. Det går inte att använda dessa värden i en foderstatsberäkning enligt SLU:s rekommendationer.

http://www.brogaarden.eu/Foder.950.aspx

Klicka på den fodersort du vill veta mer om så får du upp en broschyr med innehållsförteckning.
Håller med om att man vill veta vad man stoppar i sin häst :)

Thank you :bow:

Exakt vad jag tänkt, innahål och närning stämmer bra överens med vad jag såg bort i foder affäir idag, i stårt sätt samma näring syffer och mycket innahåll som jag skulla inte ger hästen, dyr var dom oxå!

Tyvärr är mineraler m.m fortfarande i %

/kg

Safe & Sound

8,5 MJ/kg
53,9 g smrp

Leisure Mix

9,5 MJ
63,4 g smrp

Pasture mix

10 mj
68,2 g smrp

Build Up mix/cubes

12,5 MJ
101,4 g smrp

16+

11 mj
101,4 g smrp

Får jag fråga vad är det som är så bra med foder från Dodson & Horrell?

Jag tittade lite på innehållet i den första produkten du listade, Safe&Sound”. Man säger att detta foder har utvecklats för “hästar och ponnyer som riskerar att få fång”.

Det verkar som om man får betala ett mycket högt pris för lite halm och torkat gräs! Det finns vad jag kan se ingenting i detta foder som gör det särskilt lämpligt för IR-hästar (enligt Storbritanniens största djursjukhus, Liphook equine hospital, beror 90% av fånganfallen där på endokrina orsaker, dvs. IR eller Cushings). Summan av socker och stärkelse är 10% vilket är det maximala värde som ett foder till en IR-häst bör innehålla. Särskilt farligt är stärkelsehalten som är 5% vilket i princip är lika farligt som 10% socker. Så egentligen innehåller detta foder lika mycket glukos (som är det farliga sockret) som ett hö med 15% socker.

Magnesium är ett viktigt mineral för en IR-häst. Eftersom kacium konkurrerar med magnesium om att tas upp i kroppen bör kvoten Ca : Mg i fodret vara ca. 1,5 för en IR-häst. I detta foder är kvoten 5,5!!!

Järn är ett annat mineral som förvärrar IR. Trots detta tillsätter man 77 mg järn per kg. Inte nog med det, man använder också mineraltillskott som innehåller höga halter av järn vilket betyder att den totala järnhalten i detta foder är mycket, mycket högre. Magnesiumoxid kan innehålla höga halter järn (se annan tråd) och dikalciumfosfat som också har använs i detta foder är känt för att innehålla höga halter järn:

http://www.learningabouthorses.com/savvy/pumping_iron.html

“A popular source of calcium and phosphorus in horse feed mixes is dicalcium phosphate. It can provide as much as much as 1,000 mg/kg of iron in the ration. This source is also inorganic.”

Detta foder är inte lämpligt för en fångkänslig häst.

Inte ett dugg förvånad..... fattar inte att folk går på hälften av alla foderförsäljningsargument som finns på marknaden.... det är skrämmande.

Jo, 30 olika sort foder "bara från Dodson & Horrel och nästan alla har molass and/eller sockerbet i dom.

Har du markt att dom alltid tillsätter kli i non form, om jag minns riktig kli öka kalcium hält, du vet hur det är om kalcium/fosfor är inte i balance?

Jag såg dom har "ICELANDIC POWER"
Big hit for the Ice Ponny People!
Hot havre kli
Hot korn
Hot majs
Hot soja beans
Vetekli
Molass
Betfor
Lin seed
And a few other goodies......
För en ponny som är känd att klara sig på valdig mager kost :angel:

Folk köper inte innahållet, dom köper ett namn och dess förpackning.

Det är jag inte människa att svara på, har fodrat med Build up förut på en häst som tog sig dåligt och vet att flera på forumet letat efter lite information på iaf främst protein innehållet så därför jag gjorde denna tråd

Tror tråden är jättenyttig . Ffa för att många som efterlyser super foder oftast inte ens vet vad de vill åt - har ingen analys på grovfoder utan konstaterar bara status på hästen och famlar i blindo . Tragiskt att färdig foder producenterna marknadsför som de gör men det är faktum tyvärr . Som konsument behöver man kunna lite för att kolla fakta ...

Ja precis, det kommer ju alltid finnas de som köper vad det står på säcken, t.ex alla de foder för heta hästar, sport osv.

Du kan säkert lita på det som sto på packet När den packateras! Vad innahållet har för vardet vid köp är rena gissning, det är trotts allt "fräsk varar" så fort den processes i fabriken.

Ja precis, det kommer ju alltid finnas de som köper vad det står på säcken, t.ex alla de foder för heta hästar, sport osv.

Dessa produkter marknadsförs för dom okunniga hästäger, (små djur folk sitter i samma båt).
Dom har aldrig lärt sig eller vill inte lära sig Útfodering Av Häst.
Ställa utt ett oppet säck havre och ett säck fabriks foder med en snygg bild av en häst i stallet med upplysning "VARSÅGOD!
Se vilket säck toms först trotts att havre säcken har like mycke om inte mer närring än den andra :)

*KL*
Om en del hästansvariga la ner lika mycket tid och krut på att får ett bra grovfoder istället för göra det på kraftfoder, skulle både hästen och plånboken må mycket bättre ;)

Filosoferar
Rolle

Det är jag inte människa att svara på, har fodrat med Build up förut på en häst som tog sig dåligt och vet att flera på forumet letat efter lite information på iaf främst protein innehållet så därför jag gjorde denna tråd

Problemet är att det du skriver i trådrubriken, “ÄNTLIGEN! skandinaviska värden på Dodson” inte är sant. Dom som läser de värden du anger tror ju att det nu är “svenska” värden som anges i broschyren.

Du skriver t.ex.

“Safe & Sound

8,5 MJ/kg
53,9 g smrp”

Men tittar man på http://www.brogaarden.eu/media/Safe___Sound_S_web.pdf
så ser man att värdet 8,5 MJ/kg avser smältbar energi som är ett energibegrepp man använder i England men inte i Sverige. Tydligen finns det fortfarande inte några “svenska” värden för energi, dvs. värden på omsättbar energi, för D&H:s produkter.

Nu tror jag inte att du medvetet försökte lura någon, men det förekommer tyvärr att återförsäljare gör reklam för de produkter de säljer här på Bukefalos.

har fodrat med Build up förut på en häst som tog sig dåligt

Jag känner inte till den produkt du nämner, Build up, men det låter som om produkten skulle innehålla en hel del protein. Om ditt grovfoder har brist på protein så är det inte så konstigt att du får positivt resultat om du fodrar med denna produkt. Det hade dock blivit mycket billigare om du hade gett ett rent proteintillskott, t.ex. potatisprotein. Sen förmodar jag att produkten även innehåller mineraler. Har du kollat om mineralsammansättningen i Build up passar ditt grovfoder?

Om man har sett tillräckligt många grovfoderanalyser så vet man att innehållet av olika fraktioner kan variera enormt mellan olika grovfoder. Då borde man också inse att ett visst färdigfoder omöjligtvis kan passa till alla grovfoder. Sanningen är snarare den att ett färdigfoder inte passar riktigt bra till något grovfoder och kan t.o.m. förvärra de obalanser som redan finns i grovfodret. Det finns inget färdigfoder som kan konkurrera med en balanserad foderstat baserad på en grovfoderanalys.

Jag är ingen fullkomlig novis av foderstatsberäkning även om mitt val av rubrik och missen med MJ kan påskina detta, men allt dodson foder ingick i dåvarande stall och därför användes detta, hade fodrat med krafft muskel på hästen förut som tillskott och låg en bra bit över vad "tabellvärdena" visade samt högt MJ från grovfodret men hästen tog sig inte. När jag då senare fick D&H i priset så provade jag detta. Jag är själv alldeles för snål/fattig för att utfodra med kraftfoder som kostar 12-20kr/kg och föredrar i så fall billigare färdigfoder som jag sedan kompletterar med exempelvis krafftmuskel eller dylika fodermedel.

Om ni nu hänger upp er så vansinnigt på min felskrivna rubrik så kan ni väl göra det någon annanstans? Det är helt upp till var och en att lära sig om foder och då hämta informationen var de vill, detta var en enkel gest som alla glada "fodra med gräs och havre" entusiaster slängde sig över.

Jag själv är ingen fan av spannmål för jag vill inte ha så mkt stärkelse i min häst, pga tidigare häst blev helt tokig av detta, men fodrar just nu med havre och tillskott för att det är detta som blev billigast och gav bäst resultat. TILL NUVARANDE HÖSILAGE.

Det är helt ok att informera folk men då kan man göra det på ett bra trevligare sätt.

Så låt nu denna tråden vara för erat debatterande, starta en ny tråd om det istället "vi som tycker att alla som använder fullfoder är idioter";)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Foder (i detta fall storbalsensilage, TS ligger kring 60% men det finns nåt blötare parti med som jag dock inte sett än) som är...
Svar
14
· Visningar
1 432
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama