ÄNTLIGEN! skandinaviska värden på Dodson!

Sv: ÄNTLIGEN! skandinaviska värden på Dodson!

Hej Spader. här har du nåt att leka med:
Americas #1 Feed Producer:
www.horse.purinamills.com/products
Feeding choices are larggely affected by the lifestyle of the horse.
Please select the lifestyle of your horse and answer the quastions that follow to determine which Premium Purina Horse Feed may work best for you.

Kommer du in i deras site kan du hitta den bäste foder åt din häst :D
Have Fun :bump:

När du gav din häst Build up, gav du det i kombination med något annat?
Enligt tillverkarens rekommendation ska jag ge min häst 3,5 kg av build up i kombination med 1-1,5 kg lucern och 1-3 dl olja per dag + minst 9 kg hö?

Detta är inget påhopp eller debatterande om fullfoder (jag har använt Dodson själv, men tyckte inte att det var ett ekonomiskt alternativt och jag anser det inte vara ett fullfoder med hänvisning till deras egna utfodringsanvisningar).

KL

för mig är det fascinerande, att en foderproducent får kalla ett foder tex "bra för fånghästar". Ettt sånt påstående/märkning blir ju veterinärt. Hur kan man som foderproducent få uttala sig veterinärmedicinskt?

Energivärdena avser fortfarande smältbar energi inte omsättbar energi som vi använder i Sverige. Det går inte att använda dessa värden i en foderstatsberäkning enligt SLU:s rekommendationer.

OT :angel:

Finns det något enkelt sätt att räkna om själv fr smältbar till omsättbar?

KL

Dodson är mitt favoritmärke! Superbra! Men så räknar jag inte enligt SLU heller så jag behöver inte svenska mått :D Synd att det är så dyrt i Sverige bara, i England är det mycket bättre priser (såklart, man slipper ju den långa frakten).

OT :angel:

Finns det något enkelt sätt att räkna om själv fr smältbar till omsättbar?

Oerhört grovt räknat kan man omvandla smältbar energi till omsättbar energi men som jag fattat så skiljer det från fodermedel till fodermedel. Så 0.86 är någon form av medelvärde.

Smältbar energi x 0.86 ~ Omsättbar energi.

Han fick även alfalfa/lucern och 14kg hösilage. Foderrådgivning från fodermärket själv går jag aldrig efter.

KL

Dodson är mitt favoritmärke! Superbra! Men så räknar jag inte enligt SLU heller så jag behöver inte svenska mått :D Synd att det är så dyrt i Sverige bara, i England är det mycket bättre priser (såklart, man slipper ju den långa frakten).

Är du i England? Vad tycker du om Saracens foder då?

Utfodringsanvisningen är ju för att man ska uppfylla vitamin- och mineralbehovet. Dvs ger man mindre än vad tillverkaren rekommenderar så måste man tillsätta extra mineral/vitamintillskott. Men det behövde du alltså inte göra när du gav build up?

jag gav vitafor solids mineraler istället eftersom att min häst inte fick 3,5kg / dag utan han fick väl ca 2 kg, minns inte hur mkt mineraler han fick tyvärr.

Nej jag är i Sverige :D Men kompisar bor i England och där kostar Build Up 124 kr!

Saracen har jag använt hela vintern, hästen har hållt sig fin under hela vintern på deras Stamm 30.

Kentucky Equine Research har ganska mycket bra dokumentation (samarbetar med Saracen) om man vill läsa på.

KL

Jag följer inte fodertillverkarens råd om x antal kg hösilage osv som står på deras sida. De har ju ingen aning om mina grovfodervärden.

KL
Men om man nu inte går efter utfodringsanvisningen undrar jag vad man är ute efter när man väljer att köpa ett sk. färdigfoder?
Vitsen är ju borta om ändå måste hålla på att pytsa med allehanda tillskott. Är man bara ute efter energi och protein så finns det ju en mängd lämpligare alternativ att använda än Dodson.
Jag ber om ursäkt men jag kan inte låta bli att undra.. Jag har som sagt själv varit Dodson-kund men såg inte vitsen med att betala 16:-/kg och ytterligare behöva köpa en mängd allehanda tillskott och foder för att få det att passa ihop med mina grovfoder :)

Den rekomenderad hö giv på packet är vad dom genomsnit häster behöva, 1-1½% per kropps vikt.
Finns där för dom okunniga.

men hur ska du kunna följa en anvisning på säg 8 kg hösilage när du har dina grovfodervärden och företaget inte har en aning? Då får du ju räkna själv eller ta hjälp av en rådgivare.
Eller så fattar jag inte vad du menar. Det blir ju inte mer tillskott för det?

Jag vet inte om jag fattar dig rätt men MINSTA giva är ca 1.2 kg hö per 100 kg (om höet ligger runt 84%, ca 1 kg/ts per 100 kg häst). Rekommenderad är 1.5 kg av ovanstående hö (1.2 kg/ts). Det är så i Sverige.

I England räknar de aldrig på minsta givan eller vår rekommenderade giva då de tycker det är för lite utan räknar på 2-2.5 kg/100 kg häst av ovanstående hö. Så frågan är om deras rekommendationer utgår från Sveriges sätt att räkna eller Englands?

KL
Men om man nu inte går efter utfodringsanvisningen undrar jag vad man är ute efter när man väljer att köpa ett sk. färdigfoder?
Vitsen är ju borta om ändå måste hålla på att pytsa med allehanda tillskott. Är man bara ute efter energi och protein så finns det ju en mängd lämpligare alternativ att använda än Dodson.
Jag ber om ursäkt men jag kan inte låta bli att undra.. Jag har som sagt själv varit Dodson-kund men såg inte vitsen med att betala 16:-/kg och ytterligare behöva köpa en mängd allehanda tillskott och foder för att få det att passa ihop med mina grovfoder :)

Vitsen med deras foder giv är att tacka hästens mininum närings behov.
Havre kan tacka detta behov för 4: kg. för att öka protien kan man släng in lite majs (nästan samma pris som havre) som häster gilla.
Your Guide To Natural Horse Grain:
www.pet-health-advisor.com/naturalhorsegrain.html

Fabriken oavsätt vem, räkna hö som hö, typ torket timothy där det finns ett genomsnitt värd, inte ko foder...allså ensilage.

Jag vet inte vad dom har för foder giv i England, 2-2.5kg? är du säkert det är inte lb. pound? i så fall är det samma som har och USA.

Jag pratar inte om tillverkarens utfodringsanvisning på grovfodret utan om deras anvisning av mängden kraftfoder för att uppfylla vitamin/mineralbehov. Jag har aldrig lyckats räkna ut en lämplig foderstat med endast ett färdigfoder och mitt grovfoder, det har alltid behövts någonting annat för att få en balanserad foderstat.. Dvs ska jag ge så att mj o smrp blir korrekt så ligger det helfel i mineralbalans och vice versa.. Men jag kanske har haft ovanliga värden på mina grovfoder?
Och varför måste man enligt tillverkaren tillsätta lucern och olja till ett vad de själva anser är ett sk. Uppbyggnadsfoder?

Jag ger Built up i kombination med havre (o olja).

Har i princip alltid gett mina hästar Dodson + havre, med undantag av de gånger jag gett Pasture Mix.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Foder (i detta fall storbalsensilage, TS ligger kring 60% men det finns nåt blötare parti med som jag dock inte sett än) som är...
Svar
14
· Visningar
1 432
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama