Äntligen - Skaffa hund

Glamoroza ox

Trådstartare
Har länge velat ha hund men inte känt att det varit rätt läge, men nu börjar mer steg klaffa in.
Så nu har vi börjat att planera för att införskaffa en liten rackare till våren-sommaren.
Vi har t.o.m lyckats enas om vilken ras vi vill ha. ;)

Onödig tråd kanske, men ville dela min glädje lite :D

Sv: Äntligen - Skaffa hund

Grattis, vad blir det för något? :D

Jag har också planerat att skaffa hund ett bra tag nu, men sambon har varit velig och för ett tag sen var det tvärnej, jag planerade ändå att skaffa en hund själv, men fick lägga planerna på is lite. Men nu har sambon gjort en usväng och är helt plötsligt på att skaffa vovve, så hösten-vintern 2012 blir det tillskott för oss. :love: Så nu väntar vi.

Kul! Vad blir det för ras?
Vi planerar också för att bli hundägare under 2012 och har även vi enats om hundras. :)

Ih, vad gör ni i väntan på vovve? Jag läser och läser och kollar uppfödare och planerade kullar, valpbloggar, m.m. men det känns så långt bort. :(

När ska man börja skaffa grejor, jag som är prylnörd vill köpa saker nunu, men det får nog vänta till vi bestämt ras åtminstone. ;)

När kan man ta kontakt med en uppfödare? Blir man avfärdad som en knäppis om man mejlar och är intresserad av en valp nästan ett år fram i tiden?

Svarar båda.

Papillon har vi fastnat för. Ev. Phalene, men eftersom det är "samma" så tyckte vi ändå att Papillonen är snäppet sötare.

Har suttit och kollat upp rasen, uppfödare osv.

Har en granne som är uppfödare, visserligen annan ras, men han är ute på mycket utställningar och sånt så han har säkert tips och råd i valpletandet.

Är ju inte helt bortkommen med hundar då jag är uppväxt med hundar och under nått år hade en som jag gick på hundkurs med.
Farmor och farfar fick ta över den hunden då deras (kullsyskon) tyvärr blev sjuk och fick avlivas och "min" var redan färdigdresserad.

Sen har jag och resten av familjen (min egna - man & barn) så gott som daglig kontakt med hundar då syrran och mina föräldrar bor alldeles brevid oss (samma gård) och de har 3 hundar var.

Det är tänkt att dottern som älskar hundar (hon är med syrran och vallar) ska få ta del i detta med lite promenader och så.

Undrar hur länge jag kommer kunna hålla mig innan jag börjar köpa saker till vovve-bebisen :love:

Har alltid varit inne på labrador innan men just nu är det nog inte det optimala.
Dottern skulle nog bli lite rädd om hon blev omkulldragen lite för ofta av en stor glad och förmodligen stark unghund.

Får sikta in med på en svart :love: labbe senare i livet.

I väntan på hund så läser jag just nu allt jag kommer över om den aktuella rasen och letar uppfödare i den mån det går. Just nu vet vi inte ens om vi kommer att bo kvar här eller om vi kommer att flytta efter årsskiftet. Det är väl förvisso värt att åka en bit för rätt hund men då en flytt för oss skulle innebära ett nytt land så känns det bättre att vänta lite.

Ta kontakt med uppfödare kan du absolut göra redan nu. Det kan trots allt ta ett tag att hitta rätt uppfödare och den kombination som känns intressant. Många uppfödare kan dessutom ha någon form av väntelista så det är alltid bättre att vara ute i god tid. :)

Vi har fått tag i en uppfödare som kommer få en kull som är leveransklar i slutet av mars.
Eventuellt skulle hon para sin andra tik och om hon blir dräktig så är de klara för leverans i juni.

Har vi tur kan vi få köpa en valp från henne :banana:

Känner ägaren lite grann sen innan.

Oooh, vad nyfiken jag blir nu! Jag har en kompis som parat sin papillon precis och som planerar en kull till våren också. Kanske är det samma person? :D

Oturligt nog så gick denna tiken skendräktig ända in i det sista :cry:
Får se om vi hittar någon annan eller om vi lyckas hålla oss till förhoppningsvis nästa kull hon tar.

<
Vi har fått tag i en uppfödare som kommer få en kull som är leveransklar i slutet av mars.
Eventuellt skulle hon para sin andra tik och om hon blir dräktig så är de klara för leverans i juni.

Har vi tur kan vi få köpa en valp från henne :banana:

Känner ägaren lite grann sen innan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 113
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka