Äntligen någon som protesterar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Äntligen någon som protesterar!

pigleton skrev:
Jag tycker det är fel när den ensamstående mamman (som faktiskt är jag själv) kommer att få leva på nudlar i tre veckor för att kunna bidra med pengar till diverse aktiviteter i skolan för mina barn. Jag skulle dock aldrig komma på tanken att utsätta mig själv för den förnedring som det för mig skulle innbära att söka bidrag i en fond som skolan har för att mitt barn ska få delta i en av skolan anordnad aktivitet. Jag må vara luspank, men normalt sett går vi precis runt och lite stolthet har jag i kroppen.

Jag skrev om fonden. På den skolan behövde man ej ansöka, sa man till så gällde det. Då samlades pengar inte in från den familjn utan man tog automatiskt pengar från fonden.

Sen kan jag verkligen hålla med om att obligatoriska skolaktiviteter ska vara kostnadsfria. Om klasserna sedan bestämmer egna utflykter etc med föräldrars medgivande kan de kosta om man beslutat detta tillsammans. Tyvärr tycker jag att vi på vår skola tar betalt alldeles för ofta för tex idrottsdagar.

Sofiplopp skrev:
Jo, det där med grejor är ju lika vansinnigt det.
I vår familj ägnar vi oss inte alls åt någon vintersport - utom pulkaåkning.
ÄNDÅ förutsätts det att ALLA barn har skridskor i rätt storlek, slipade och klara, för de två tillfällen varje år när hela klassen åker till Studenternas IP.
QUOTE]

Jag kan inte planen för idrott men jag antar att det i undervisningen ingår vissa sporter även sk vintersporter varpå skolan ordnar dessa dagar/aktiviteter/tillfällen. Sen kanske man kan tycka att alla skolor kunde ha åtminstone några lånesaker till varje vintersport.

Ni kan inte ordna en bytardag på er skola? Där kan man säljbyta för små skridskor etc och på så sätt få ruljans på dessa. Borde många vinna på!

Jag tycker det är jättebra med utvecklingssamtalen även på dagis. Skulle barnet ha svårigheter med något kan man hjälpa och stötta det tidigare än annars. Personal på våra förskolor är duktiga och fullt kompetenta och utvecklingssamtal ska det vara enligt läroplanen!

De allra viktigaste åren i barnets liv är just denna tiden, så mycket som sker då sker aldrig mer, det är jätteviktigt att ge våra barn den bästa möjliga start här i livet, eller hur.

Mvh.

Det här om att det är jobbigt som förälder att gå på skolavslutning gör mig vansinnig...Fattar ni inte vad ni gör mot era barn???? Om det är en enda dag på året som ni ska till skolan så är det på barnens skolavslutning. Den är absolut den viktigaste dagen på året! Barnen blir väldigt besvikna och ledsna när ingen hemmifrån kommer...
Om det ändå bara vore skolavslutningen.........här är det redovisningar kvällstid till höger och vänster, avslutningar på dramagrupper, kören som sjunger i kyrkan.........
Skolavslutningen betyder mest sommarlov för mina barn. Kan garantera att de inte får men för livet bara för att man inte kommer. Mina barn och säkert Cilla W s med vet hur viktigt det är att vi får sova mellan 2 skift. De vet att vi älskar dem trots att vi väljer att sova bort deras skolavslutning, att vi istället ser till att de får mat på bordet och tak över huvudet, det visar att vi älskar dem mer än att vi sitter halvsovandes på en skolavslutning och sedan är farliga för våra patienter natten som kommer :mad:

Inte_Ung skrev:
Är de så dåliga?
På mina barns avslutningar så brukar underhållningen som bjuds vara av så pass hög klass att det är vanligt att även icke föräldrar smiter in för att höra och se på spektaklet.

Det är bra alltså - riktigt bra!
Så är det inte här. Först så ska man trängas alla föräldrar + elever i vår lilla lilla kyrka så att hälften står ute på trappan och sen ska man höra på en gnisslande fiol och samtidigt le för att inte ge den stackars ungen MEN FÖR LIVET. Sen sjunger hälften av skolungarna falskt och oinspererat och så ska prästen ha ett låååååååångt tal medan vi småbarnsföräldrar sitter och tvångshåller våra livliga småungar som bara vill raca runt i kyrkan. Slutligen när kyrkan är överhettad som en bastu och syret är slut så får barnen gå ut på sommarlov. Då min man som är tondöv uppskattar alla dessa musikaliska påhitt på avslutningen så väljer vi att låta mig vara hemma och sova samtidigt som 3 åringen får vara hemma med mig (sovandes middag). Bäst för alla! Och ingen får några framtida men ;)

Jag kommer ihåg hur det kändes som liten då alla andras föräldrar va där men inte mina. :crazy: Tänker då själv aldrig utsätta mina egna barn för detta. Men alla är vi ju olika. :bow:

och till alla som tycker att alla dessa träffar utöver själva skolan, med barn och föräldrar, kan ni inte se det positiva i att alla lär känna varandra så att det blir ett nära samarbete i klassen, ett öppet klimat, och inget skitprat om barn och föräldrar utan ett rakt och öppet klimat, som motverkar elakheter o mobbing, man kan ta i det direkt om det skulle vara något. Mina barn älskar när det sker något då även vi föräldrar ska vara med, hade blivit förtvivlade om vi sagt nej, och förresten är jag en av dom som ordnar ex en grillkväll nu innan sommarlovet.

Vi väljer alla var och en vad vi prioriterar här i livet och jag prioriterar mina barns uppväxtår för att ge de bästa förutsättningar för en fortsatt skolgång.

kan ni inte se det positiva i att alla lär känna varandra så att det blir ett nära samarbete i klassen, ett öppet klimat, och inget skitprat om barn och föräldrar utan ett rakt och öppet klimat, som motverkar elakheter o mobbing,

Det är nog lite väl blåögt att tro att det är så enkelt ... Tyvärr!

:banana:

Sofiplopp skrev:
kan ni inte se det positiva i att alla lär känna varandra så att det blir ett nära samarbete i klassen, ett öppet klimat, och inget skitprat om barn och föräldrar utan ett rakt och öppet klimat, som motverkar elakheter o mobbing,

Det är nog lite väl blåögt att tro att det är så enkelt ... Tyvärr!

:banana:

Nej, riktigt så enkelt är det ju inte :crazy: Det inser man både som förälder och pedagog.

aana skrev:
Jag kommer ihåg hur det kändes som liten då alla andras föräldrar va där men inte mina. :crazy: Tänker då själv aldrig utsätta mina egna barn för detta. Men alla är vi ju olika. :bow:

och till alla som tycker att alla dessa träffar utöver själva skolan, med barn och föräldrar, kan ni inte se det positiva i att alla lär känna varandra så att det blir ett nära samarbete i klassen, ett öppet klimat, och inget skitprat om barn och föräldrar utan ett rakt och öppet klimat, som motverkar elakheter o mobbing, man kan ta i det direkt om det skulle vara något. Mina barn älskar när det sker något då även vi föräldrar ska vara med, hade blivit förtvivlade om vi sagt nej, och förresten är jag en av dom som ordnar ex en grillkväll nu innan sommarlovet.

Vi väljer alla var och en vad vi prioriterar här i livet och jag prioriterar mina barns uppväxtår för att ge de bästa förutsättningar för en fortsatt skolgång.
Här ute så känner alla till alla ändå så grillkvällar behövs verkligen inte för vår del :smirk: Det går bara 200 elever 0-9an.
Jag prioriterar mina barn och deras behov men på ett annat sätt än du kanske. Jag har valt att alltid vara hemma hos dem istället för att jobba dagtid och ha dem på dagis/fritis. När jag sover så är barnens pappa hemma med dem. Det prioriterar jag mer än att se till att härda ut avslutningen varje år. :cool:

Vad är det som inte är enkelt? I min ena dotters klass kör vi med raka rör, hör vi något som hänt så tar vi kontakt med respektive. I andra dotterns klass funkar det inte lika bra, och där har vi ej heller haft några träffar utöver föräldramötena, synd. Där känner vi inte varandra, vet inte ens vad alla föräldrar heter.
Jag vet också att för vissa kan det vara väldigt svårt med alla dessa träffar, en extra om året, men vi som kan får ju göra det bästa av det.

aana skrev:
Jag kommer ihåg hur det kändes som liten då alla andras föräldrar va där men inte mina. :crazy: Tänker då själv aldrig utsätta mina egna barn för detta.

Jag utsätter inte mina barn för detta hemska trauma.

Jag hinner inte ens hem till skolavslutningen efter min nattjour. Vad tycker du jag ska göra? Skita i mina patienter? Skita i mina kollegor? Skolka från jobbet? "Sorry, ortopedjouren har åkt till skolavslutningen, du får ligga här med ditt brutna ben".

Sluta skuldbelägga!

Jag skuldbelägger verkligen ingen, du har en riktig anledning till att utebli och du finns säkert till hands vid ngt annat tillfälle! MEN det finns dom som prioriterar bort dessa saker med flit, tycker det är jobbigt osv. Förståelsen hur viktig dessa händelser iallafall under tidiga skolår finns inte hos alla, tyvärr.
Jag själv och även barnens pappa ser till att vi kan vara med på sådana här saker, vi anmäler semester flera månader i förväg.
Det är upp till var och en som jag sagt att göra sina egna prioriteringar här i livet. I vår familj är det en självklarhet att finnas med vid dessa tillfällen, hur trångt och stökigt det än kan vara. I andras familjer är det inte lika självklart men de kanske prioriterar sånt som inte vi gör, eller hur.

Är själv lärare med barn men jobbar inte med 'barn' just nu.

1. Flexibilititet är nyckeln. Lägg samtalet där föräldrarna kan! Inte kvartssamtal på löpande band nu utan utvecklingssamtal.
2. Ge vettiga läxor. Inte läxor för läxornas skull... :(
3. Läger. Ordna läger i t.ex scoutstugor utan föräldrar = billigt, lärorikt. Eleverna får själva baka, laga mat innan och givetvis själva laga mat, diska och städa på lägret.

Håller med om att det lätt blir för mycket som förälder! Ibland får man meddelandet dagen innan om att de ska på utflykt med matsäck. Då blir jag sur.

aana skrev:
I vår familj är det en självklarhet att finnas med vid dessa tillfällen, hur trångt och stökigt det än kan vara. I andras familjer är det inte lika självklart men de kanske prioriterar sånt som inte vi gör, eller hur.

Det beror ju faktiskt lite på vilket jobb man har. Jag kan ju t.ex inte vara med på skolavslutningarna. Jag kan inte ta semester. Så det är inte bara prioritering.

som är lärare...

Buttercup skrev:
Men är det här verkligen ett nytt fenomen. Jag tycker att så där var det när jag gick i skolan också, det var i alla fall femton år sedan...

Tycker jag också. Skillnaden som jag ser är att vissa föräldrar idag ställer större krav på dyra utflykter + att barnen har mycket mer pengar att röra sej med. Det är många elever i klassen som handlar för 10-20 kr/dag nu i åk 6-7. Hur har dom råd? men det har dom tydligen.

Varför åka till en nöjespark när man kan göra saker som främjar sammanhållning i klassen? Göra sådant som de inte gör i vanliga fall.t ex tälta. Ganska ovanligt idag att åk 6-7 elever tältar. (Nästan alla åker till Lisberg)

Idasagare skrev:
Är själv lärare med barn men jobbar inte med 'barn' just nu.

1. Flexibilititet är nyckeln. Lägg samtalet där föräldrarna kan! Inte kvartssamtal på löpande band nu utan utvecklingssamtal.
2. Ge vettiga läxor. Inte läxor för läxornas skull... :(
3. Läger. Ordna läger i t.ex scoutstugor utan föräldrar = billigt, lärorikt. Eleverna får själva baka, laga mat innan och givetvis själva laga mat, diska och städa på lägret.

Håller med om att det lätt blir för mycket som förälder! Ibland får man meddelandet dagen innan om att de ska på utflykt med matsäck. Då blir jag sur.

Nej, jag lägget dem INTE på löpande band. Oftast bara ett/dag, ibland 2. Vill att varje samtal ska få den tid vi behöver och att ingen ska stå och knacka på dörren och stressa oss eller nästa samtal bli försenat. Vet att det finns de som tillämpar löpande band. Gillar ej heller att ha flera/dag för att "veta vad man pratat om med vem" dvs ge sig tid att anteckna direkt efter, känna sig fräsch och alert vid varje samtal etc. Är relativt flexibel men lägger sällan samtal som börjar efter 17. Håller med om läxorna, vi försöker att ha läxor som är vettiga om de ska vara alls, annars kan man hellre låta bli anser vi (mitt arbetslag). Våra föräldrar hade en tradition av läger innan jag började jobba där och många VILL vara med på dessa. trycket kommer alltså mer från dem än från oss. Sedan försöker vi minska kostnader genom att bla skolan betalar mat då skollunchen uteblir, vi tar med så mycket som går från skolan etc. Så dålig framförhållning som en dag är ju urdumt, MINST en vecka borde man åtminstone ha anser vi. Oftast blir det längre.

Idasagare skrev:
och var har du fått det ifrån? :confused:

Måste erkänna att jag inte är säker men är vad jag alltid hört man måste ha "minst ett samtal/termin á 30 minuter". Var dock länge sen jag bara schemalade 30 minuter/familj, dvs lade ett samtal direkt 30 minuter efter ett annat.

Får be om ursäkt om jag informerade fel tidigare.

Idasagare skrev:
Varför åka till en nöjespark när man kan göra saker som främjar sammanhållning i klassen? Göra sådant som de inte gör i vanliga fall.t ex tälta. Ganska ovanligt idag att åk 6-7 elever tältar. (Nästan alla åker till Lisberg)

Liseberg och liknande är ju egentligen ganska idiotiskt då de omöjligen kan hålla ihop där, det blir ju mer att de går i små grupper med sina vänner. Nej, Liseberg känns som en fritidssysselsättning mer än en klassaktivitet (även om jag måste erkänna att jag varit där med klasser :o )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka