Äntligen någon som protesterar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Äntligen någon som protesterar!

Du har ju ett väldigt giltigt skäl till att inte kunna vara med.

Mina föräldrar gick inte på så många skolavslutningar och jag överlevde det.

Jag tror aldrig att jag kände att de svek mig på grund av detta. Jag visste att de hade annat att göra och var väl trygg i det. Jag tyckte nog inte heller själv att skolavslutningen var någon märklig grej, jag hade annat livet som var mycket viktigare och roligare (där mina föräldrar ställde upp 110%).

Jag talade i veckan om för skolans rektorer att nästa år tänker jag ta ledigt för mina barn de två sista veckorna innan skolan slutar och åka på semester bara för att slippa allt extra tjafs. Barnen vill inte gå på dessa möten, föräldrarna vill inte gå på dessa möten och av erfarenhet vet jag att personalkåren inte heller är så j**la intresserade heller!
Man behöver inte ha utv.samtal de sista veckorna före jul respektive sommalov november och april är utmärkta månader till detta då finns ju dessutom lite tid att jobba med ev förändringar. Har man utv.samtal precis innan avslutning hinner man ju inte implementera nya arbetssätt.
Varför inte lätta upp februari och mars med lite utflykter istället för att klämma in allt sista två veckorna före avslutningen.
Själva avslutningen tycker jag blir bara mer och mer upphaussad kostymer till ungar i mellanstadiet, blommor för hundratals kronor ska delas ut bland kompisarna.
Tonårstjejerna ska till frissan och få blommor i håret.
STOPP!
Nån j**la ordning får det vara, okej att man får lite nya kläder men jag anser att det är kläder som ska kunna användas resten av sommaren och inte bara hängas in i en garderob.
Här går samtliga klasser samtidigt till kyrkan och trots att vi har en megastor kyrka ser man aldrig till en sittplats och sen om man tyst står inne vid väggarna blir man knuffad hit och dit av folk som ska fram och fotografera. Jag har en gång fått se skolavslutningen i sin helhet och det var när jag skjutsades dit i ambulans och styrdes in med rullstol längst fram! Det har sina poänger att bryta ryggen!
Numera går jag aldrig in utan står kvar ute, alternativt tar bilen ner till skolan så att jag står först i kön till fikat;) Jag tycker att människor är fruktansvärt ohyfsade i kyrkan man hör sällan något pga av allt spring.
Det är vi vuxna som bestämmer digniteten på skolavslutningen inte barnen.

"Jag talade i veckan om för skolans rektorer att nästa år tänker jag ta ledigt för mina barn de två sista veckorna innan skolan slutar och åka på semester bara för att slippa allt extra tjafs. Barnen vill inte gå på dessa möten, föräldrarna vill inte gå på dessa möten och av erfarenhet vet jag att personalkåren inte heller är så j**la intresserade heller!"

Vilka är alla dessa möten??? Menar du utvecklingssamtalen?

"Man behöver inte ha utv.samtal de sista veckorna före jul respektive sommalov november och april är utmärkta månader till detta då finns ju dessutom lite tid att jobba med ev förändringar."

Håller helt med! Hos oss försöker vi ha höstens utvecklingssamtal i okt-nov och vårens i april. Dessutom har vi "extra" samtal om det finns behov. Jag anser att utvecklingssamtalen är väldigt viktiga för alla; barn, föräldrar och skolpersonal. Det blir en personlig kontakt när man möts enskilt.

"Varför inte lätta upp februari och mars med lite utflykter istället för att klämma in allt sista två veckorna före avslutningen."

I februari finns sportlovet. Hos oss försöker vi sprida utflykter över året men det blir ofta utedagar strax före skolavslutningen. Anledningen till detta är att barnen blir mer och mer oroliga på slutet av terminen. Eftersom det är så ljust på kvällarna sover de mindre..och sen ser skoldagarna annorunda ut med ex skolavslutningträningar. Barn, iallafall yngre, fungerar bäst i skolarbetet när det är vardag med samma rutiner varje dag. På slutet av terminen är det inte så...

"Här går samtliga klasser samtidigt till kyrkan och trots att vi har en megastor kyrka ser man aldrig till en sittplats"

Ta upp det med skolpersonalen! Vi delar på skolavsluningen för klasserna så att det blir plats för alla! Både föräldrar, släkt och övriga.

"Det är vi vuxna som bestämmer digniteten på skolavslutningen inte barnen."

Jag förstår inte vad du menar... :confused:

Stackars föräldrar.. Man tänker inte på dom alls.

Pengar, pengar, pengar vill man ha.. Nu kommer jag ur en rätt välbärgad familj så jag har väl eg inget att säga till om, men jag förstår er! Det är en massa saker som ska betalas :P.

Sen är ju olika skolor olika med det där.. Vi har båder skolans dag, dagsverke och diverse aktiviteter som ofta kostar.

Ang utvecklingssamtal.. Så är det väl itne så farligt! 2 gr om året, en kvart åt gånen /barn. Ofta anpasssar sig fröknarna..

Sen en till sak.. vem vill ha bollspel i skolan på frilufsdan?

//So

mimmipigg skrev:
Själva avslutningen tycker jag blir bara mer och mer upphaussad kostymer till ungar i mellanstadiet, blommor för hundratals kronor ska delas ut bland kompisarna.
Tonårstjejerna ska till frissan och få blommor i håret.
STOPP!
Nån j**la ordning får det vara, okej att man får lite nya kläder men jag anser att det är kläder som ska kunna användas resten av sommaren och inte bara hängas in i en garderob.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Och något som vi inte bör glömma är att det är inte barnen som sett till att det blivit så här. Det är ju vi föräldrar!!! :eek: Sjukt är vad det är !!

*lånar knapp. inte menat till någon speciell*

Men hallå igen!
varför gnälla?
Vi har själv satt dessa barn till världen, vi har haft ett val, vi valde barnen, varför gnälla???
Köp hela konceptet!
Barn kräver tid, energi, pengar, ja barn KRÄVER...
MEN.... det är en efter livslängd räknad, kort tid!

Mitt barn är 15 år
för 16 år sedan valde jag att bli med barn,
jag valde föräldrasamtal, barnsjukdommar, dålig ekonomi, många sönmlösa nätter. jag valde slalom utrustning, EU-moped, oro över allt vad en pojkslyngel kan ställa till med.

Jag valde också ett liv :love:

Här framstår det som om ett barn är till besvär, eller som om dagispersonal är elak, som om skolan med lärare och rektorer skulle vara dom som njuter av att ge föräldrarna ett hevete...

Hallå igen!
Detta är en del av verkligheten!!!!
Barnen är och förblir det bästa vi har, visst kan man känna sig lite gnällig mellan varven, ( ALLA känner så ibland) men jag har trots allt haft valet...
Det är bara att bryta ihop och gå vidare..

Mitt liv som mamma, plastmamma, och dagisfröken har jag valt själv, och jag älskar verkligen mitt liv. Jag önskar fler än jag skulle ha det så bra!!!
* jenny *

Man kan vara lycklig över och älska sina barn och sitt liv utan att ha råd att ge dem slalomutrustning och EU-mopeder.
Kanske har man till och med älskat livet med barn så mycket att man skaffat fler än ett barn? Då är det än svårare att ha råd till dylika saker.
Visst väljer man en livstil när man skaffar barn. Man väljer att uppfostra, ha omtanke om, livnära och allt det där efter bästa förmåga.
Men idag ställs ganska stora krav på föräldrar som har dålig eller medelmåttig ekonomi. Kraven har samhället själv skapat genom ökad status och ökad statusjakt. Alla är vi inte intresserade av att hänga med i det tåget och väljer i stället mertid med våra barn. Kanske jobbar vi lite mindre för att lägga tid tillsammans med barnen.
När det då kommer krav från skolans värld (som är skolpliktig) om pengar till utflykter, resor och andra aktiviteter känner man sig som förälder ganska manad att uppfylla de kraven för att det egna barnet inte ska behöva bli betraktad / känna sig annorlunda. Dock är ju inte dessa bitar självvalda. Och alla tycker inte att det är roligt att umgås i stora grupper (brännbollskvällar, badutflykter osv) utan får ställa upp på detta för barnens skull. Det känner nog barnen och både föräldrar och barn skulle haft en trevligare kväll / dag med en annan självvald aktivitet.

Jag håller med dig så långt, att valet att skaffa barn är i dag självvalt i de allra flesta fall. Och att lägga tid och energi, kärlek och omsorg samt att ekonomiskt sörja för de barn man har är vår skyldighet.
Men skolan är ett tvång och den är till för att ge barnen kunskap. Fritidsaktiviteter och kostnader därikring vill jag välja själv utifrån mina ekonomiska mått.

oz_joj skrev:
Jag skrev om fonden. På den skolan behövde man ej ansöka, sa man till så gällde det. Då samlades pengar inte in från den familjn utan man tog automatiskt pengar från fonden.

Sen kan jag verkligen hålla med om att obligatoriska skolaktiviteter ska vara kostnadsfria. Om klasserna sedan bestämmer egna utflykter etc med föräldrars medgivande kan de kosta om man beslutat detta tillsammans. Tyvärr tycker jag att vi på vår skola tar betalt alldeles för ofta för tex idrottsdagar.
Jamen förstår du inte att det är just att behäva säga till som är förnderande? :crazy:
Jag håller med en del talare här, fram för med "tältlägerskolor" istället för lisebergsbesök, billiga spoerter på friluftsdan ect.

*knapplån* Jag har ofta fått kritik över att jag vill ha det mesta "ordnat" innan jag skaffar barn, dvs en bra pojkvän,ekonimi över "existensminmum" boende i nåt anant än västa ghettostälelrna, g'ärna ett jobb som går att kombiner med barn...
Folk menar på att "det ordnar sig" "man får priotera annorlunda" ect
Men i den här tråden blir det VÄLDIGT tydligt varför jag resonerar som jag gör!

Jo, jag kan förstå att det är nog förnedrande att "bara" säga till men som någon skrev så verkade det vara en fond man ansökte pengar från och då blir det genast krångligare och en större grej tror jag.

har nu läst hela inlägget och jag blir ruskigt förvånad och ställer mig frågan - varför skaffade ni barn överhuvudtaget om det är till så stor belastning?!? Jag bara undrar...

Håller helt med Jenny att den korta tid som barnen är små så försök att njuta av all den tid med allt vad det innebär.

Att ett barn är stolt över att visa upp för sin mamma eller pappa när de sjunger en visa i skolan, är stolt över att få vara finklädd inför skolavslutningen. Att få vara stolt över att få åka på utflykt. Att få vara stolt över att ens egna mamma gjorde en jättegod matsäck som gjorde de andra ungarna gröna av avundsjuka... har den tanken aldrig slagit er?

byt inställning - era feministiska rödstrumpor!

och ja, jag har själv barn... och älskar min mammaroll!

Tack :bow: :bow:

Trodde jag kört vilse i "åsiktsträsket" :o
Om 8 dagar går min son ut 8:an... tänk! jag har inte så många skolavslutningar kvar att gå på :crazy:
Ärligt! med handen på hjärtat... Jag kommer att sakna dom!

Men därmed inte sagt att jag är en perfekt mamma..

* Jenny *

Jag älsdkar min dotter och jag spenderar mer tid med henne och hennes ponnysar än de flesta föräldrar gör med sina barn. I och med att jag är helt ensam med henne så är det bara hon och jag, alltid.

Men dessa otroligt trista, långa skolavslutningar är pest! Vissa klasser / grupper ska uppträda och sjunga låt efter låt efter låt... Droppen var förra året då vissa elever mimade (!!!) och ålade runt som Lena PH osv. Som en riktigt usel version av småstjärnorna. Om inte ens eget barn uppträder så blir det rejält trist kan jag lova. Skolavslutningen är dessutom organiserad så att barnen sitter klassvis och föräldrarna sitter för sig. Har jag otur ser jag överhuvudtaget inte röken av dotern på dessa 3-4 timmar det pågår. Jag vill inte mer! :mad:

Sen dessa träffar i klassen. Visst, kul då och då, men vissa verkar inte ha annat för sig än att arrangera sånt. Grillning, brännboll, tipspromenad osv. Och tackar man nej så är det sura miner. Jag har inte tid!

Utflykter och annat som kostar pengar: Dottern reste till Liseberg med klassen. Det kostade mig ca 800 kronar. Skojigt. :crazy: Jag föreslog att i stället för att vi skulle sitta på häcken och grilla då vi "umgicks i klassen" skulle vi sätta fart på ungarna så de kunde få in pengar till klassresan. Men det fanns det inget intresse för. Så 800 kr. :crazy:

Sen det här med olika sportdagar : Vi bor i skåne och vi har långt till ishallarna. Vad ska vi ha skidor och skridskor för? Men det förväntas man ha. "Åker ni aldrig på skidsemester?" sa en lärare till mig...."Min dotter har 4 ponnysar och ridutrsutning, har era det? :smirk: " brukar jag kommentera då det förväntas att man ska ha komplett utrustning för vintersport.

Snuffsan / blivande lärare

Snuffsan skrev:
Utflykter och annat som kostar pengar: Dottern reste till Liseberg med klassen. Det kostade mig ca 800 kronar. Skojigt. :crazy:

Sen det här med olika sportdagar : Vi bor i skåne och vi har långt till ishallarna. Vad ska vi ha skidor och skridskor för? Men det förväntas man ha. "Åker ni aldrig på skidsemester?" sa en lärare till mig...."Min dotter har 4 ponnysar och ridutrsutning, har era det? :smirk: " brukar jag kommentera då det förväntas att man ska ha komplett utrustning för vintersport.

Snuffsan / blivande lärare

Utflykterna är väl ändå inte så många per år och det finns något som heter spara - var inte dottern glad över sin resa??

vi har 15 hästar - med utrustning och eget stall - och bor i ett land där medelsnittsvädret är 8 grader och regn - året om . Det annordnas skidutflykter här också, de dagarna det är möjligt att åka. Det finns utrustning att hyra - och det gör det även i Sverige, vet jag.

Det serveras inte mat i skolan utan det ska göras matsäck till ungarna varje dag... här är inga friditidsaktiviteter gratis och vad de än är med i kostar det oftast ett par 1000 per år, vare sig det är körsång, dans eller ridlektioner....

Hade jag tyckt det varit allt för betungande och ointressant hade jag inte skaffat barn.

Nej, det finns ingen utrustning att hyra när man ska ut och åka skidor resp skridskor här.

Utflykterna är inte många/år nej, men det blir mer och mer pengar som ska ut ju äldre barnen blir. Högstadiebarnen är på läger och gymnasiet åker till Costa-var-det-nu-var en vecka. Jag har inga pengar att spara till sådant här. Jag tycker inte att det är ok med en utflykt för så mycket pengar. Vill inte ens tänka på de som ska betala för tre barn. Principen i Sverige är att skolan med alla dess aktiviteter är fritt. Då ska det vara det också. Ingen ska behöva känna att de inte har råd. Samma sak med skolmat. Vi har ett beslut på att barn ska få mat i skolan och att det ska finansieras med skattepengar.

Vi har inte fria fritidsaktiviteter i Sverige heller.

Var ser du att jag tycker att min dotter är betungande och ointressant?

>> snuffsan, egentligen tycker inte jag att du tillhör den "värsta" som utmärkt sig mest i den här diskussionen. Har ni 4 ponnisar, så har ni säkert mycket fin tid tillsammans. Toppen!!

Påpekandet gjorde jag egentligen rent generellt mot tråden då jag fann ett ohyggligt massa gnäll över "hur jobbigt" det är med allt och inte EN enda positiv syn eller attityd - förutom några få inlägg - som ser det från barnens synvinkel.

Vår familj är en hästfamilj, precis som du, men jag vill ändå att barn ska få se andra saker och vara med om andra saker än bara hästlivet. Det är mitt och min mans huvudintresse och livsstil och jag vill inte påtvinga det till max.

Jag själv växte upp i en familj där pappa hade 280 övernattningar borta på ett år och en mamma som visserligen helt tog hand om oss barn på heltid eftersom hon var hemmafru. Men intressen, följa med till stallet, titta på när jag tävlade, komma till skolan om vi hade uppvisning var inte riktigt hennes grej. Här var det aldrig skjuts till något utan jag fick en cykel. Jag cyklade varje dag 5 km till stallet själv. Ville jag göra något så var det alltid själv och jag minns de få gångerna som pappa och mamma kom och tittade och jag var så stolt, så glad att de satt och tittade på just mig! Det var aldrig så att jag aldrig fick göra det jag vill - pengar var sällan problemet. Men jag ville inte ha pengarna - jag ville ha mamma och pappa. Jag avundades alla andra kompisar som hade föräldrarna med sig, som engagerade sig och som hade intresse för vad de höll på med.

På grund av detta har jag bestämt mig för att MINA barn ska aldrig känna att dess föräldrar aldrig har tid eller engagemang för sina barn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka