äntligen mår han bra!

G

Giraff

Måste bara få tala om för er alla att min älskling , som hela sommaren dragits med hosta (bronkit) mår bra igen nu!!! :banana: Nu måste vi "bara" ändra en massa i stallmiljön... De två hosthästarna i stallet ska få gå ute med täcke länge i höst, sen blir d dammfritt strö och blött hö/ hösilage de kalla vintremånaderna inne...men det blir nog bra :banana: är så himla glad just nu...ska snart ut och rida :D får trava nu igen, ju :D snart är vi "back on track" igen :bump: :bump:

Sv: äntligen mår han bra!

Va ukl att han blivit bra :)
Är lite nyfiken på va du gett din häst för medicin ?
Har också en häst nu som fått bronkit :(

Vad skönt, grattis!! har själv en märr som är i princip utdömd för kvickdrag, men symptomfri när hon går på lösdrift.
Hoppas att hästen håller sig lika "frisk"!

Men vad kul att din häst mår bra igen och att ni kan börja rida lite mer igen. Bra att du har kommit fram till en lösning för din häst. Hoppas att han håller sig bra på det.
Man har tyvärr hört att en del hästar drar på sig en del hosta nu för tiden.

Vad skönt att hästen mår bättre.
Har också haft en bronkithäst. I början gjorde jag som du tänkt, fodrade med hösilage (att blöta höet var ingen hit), dammfritt spån och öppna fönster men det räckte inte riktigt till. Hon blev helt symptomfri först när vi gick över till lösdrift. Jag kan verkligen rekommendera det. Vi gjorde helt enkelt så att vi öppnade upp en dörr i boxen så hon kunde gå direkt ut i hagen (vår vinterhage ligger i direkt anslutning till stallet). Det blir kallt i stallet (nu har alla hästar samma lösning) men hästarna mår bra, är harmoniska och vi människor får se till att ta på oss kläder efter temperatur.

Roligt att hästen mår bra :) Har själv en häst som fick bronkit/kvickdragssymtom i vintras beroende på dåligt hö. Veterinären sa att hon skulle inte kunna jobbas något mer, aldrig gå in i stallet osv. Nu är hon symtomfri, sover inne. Hon får hö och kraftfoder som vattnas, även spånet vattnas. Jag rider henne för fullt.
När hon var sjuk så provade vi med allt, ventipulmin, fabrol det var först när hon fick några brustabletter hon blev bra.... kommer inte ihåg vad dom hette...
Vi har ett lösdrifts stall redo ifall hon börjar hosta igen men hoppas, hoppas att det går bra, vi har bra luft i stallet.....

Min ponny har börjat hosta och jag har tänkt att gå över till hösilage för att prova om det kan hjälpa. Sen har jag börjat fundera över müslin som hon får om det kan vara den?

Dammfritt spån var hittar du det?

Kortison och slemlösande, Equi-nånting :p i kurer under sommaren.

D skulle ju kanske kunna gå hos oss oxå..men vi tänker börja med de mer grundkäggande lösningarna, och min häst ska ju ändå säljas, så vi behöver förhoppningsvis inte börja bygga om en massa :angel:

d gör jag inte, det är det som är problemet :crazy: Håller på att leta ett bättre spån nu, eftersom balarna från granngården är så ruskigt dyra, och måste vi höja hyran för mkt måste nog några som står häsr flytta :smirk:

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 864
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
493
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
779
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama