Äntligen har selet kommit

S

suzy

Ja nu har jag äntligen fått mitt hobby sele efter en väldigt lång väntetid, så nu har jag lite funderingar. Har ju inte hållit på med körning förut ska få hjälp av en vän men otålig som jag är vill jag ju ändå veta lite innan hon har tid, så får väl ut och vänja honom vid baksele nu till att börja med.
Har en globusrockard och hur fäster man selet det är ju små öglor fram på skacklarna men de är ju så små, och var nånstans ungefär ska öglorna till bakselet sättas fast det finns ju inga.
Jag ska inte spänna för honom själv eftersom jag inte kan men jag vill lära mig bara veta lite.
Förresten hur sänker man skackelöglorna på selet, eller går det kanske inte tycker dom sitter så högt upp.

Sv: Äntligen har selet kommit

Du kommer att få göra om din globusrockard lite för att den ska passa hobbyselen. Här är ett förslag:
Öglan (den lilla) ska du flytta bak och använda som bakselefäste. Var den ska sitta kan du mäta ut när hästen är selad och står i skaklarna.
Fram sätter du två "piggar" som stopp framför och bakom böjen på skakeln (det är den modellan du har va?).
Eventuellt kommer du att få bocka in skaklarna något, det beror på vad för häst du har, så att inte det är flera cm på varje sida om hästen till skaklarna.
När du ändå är i farten kanske du kan sänka svängeln, TROR det är några här inne som gjort det???
Det går att sänka skakelöglorna på selen, var de ska sitta beror på vilken tyngpunkt man har i rockarden, fördelaktigt om hästen får arbeta med ryggen "fri".
Bra att du väntar på hjälp innan du spänner för:idea:

Tack för svaret då vet jag vad gubben i huset har att göra modifiera om rockarden, det gör han så gärna så.
Jo svängeln ska allt sänkas också, men den hade jag glömt av.
Det är en liten knubbis till shettis som tycker det är roligt att bli körd.

Nu har jag lite mer frågor. Om jag ska sätta två piggar hur långa ska dom isåfall vara på ett ungefär?
Finns det någon här inne som kanske har gjort om sin globusrockard eller liknande som kanske har en bild att lägga ut och visa, skulle vara roligt att se hur det ska se ut så man vet bättre innan man börjar greja. Även baksele fästen och svängeln.

Piggarna ska vara ca. 3 cm långa.
En kompis har modifierat sin globus-rockard, få se om jag kan åka över och ta lite bilder någon dag...
Kul att du har shettis, det har jag med:love:

Vad för sele ska man ha för den ska passa Globusrockraden utan att modifiera rockarden.
Funderar på Pfiff Standard sele nämligen.

Vilken skillnad är det på ett pfiff standard sele och ett hobby sele?

Till standard selen får du bruna tömmar mycket viktigt !:p Till hobby får du då svarta.
Kvaliten är också olika, även fast hobby är billigare är den bättre i kvaliten.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 375
Senast: trassel
·
Körning Vi har ett russ som går på travet och tanken är nu att han äntligen ska få en ordentlig sele att dra rockarden med här hemma. Vår tanke...
Svar
9
· Visningar
2 900
Senast: Rea
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 729
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka