Äntligen dags för "polishästträning"

Sv: Äntligen dags för "polishästträning"

Uppdaterar tråden lite :)

På söndag (6/5) är det dags igen! Eller igen för Veronikas del, första gången för vår del :bump: Ska bli jättespännande!!

Jepp, ska bli skoj o se om det blir flygturer denna gången oxå för min del :angel: :D
Hoppas vi ses o att ni får roligt!

Jepp, det är kanske på tiden för din del då.. :p
Jag hade inte heller flugit av innan förra träningen så :angel:

Det gick hyfsat bra igår trots en flygtur och lilla Ior hade minsann vänligheten att bjuda även Linus på en ofrivillig avsittning :D
Ior har en mycket bestämd åsikt om vad som ska göras o gud nåde den som ifrågasätter hans beslut, då går det som igår.
Det var en parasoll som han absolut inte skulle gå förbi, trots att han gjort det innan o när man då skulle övertala honom så flög han i luften o han är ju snabb som fan själv.
När vi väl övertalat honom så gick resten av övningarna bra, gick över o under presenningar utan protest eller tendens att rusa iväg o sen hade han en presenning som var fastsatt i sadeln som han släpade efter sig.

Blev dock lite förbannad på en annan deltagare som ifrågasatte vad vi gjorde där, om det inte fanns en grupp där bara unghästar kunde vara med. Hon tyckte väl att det var jobbigt att Ior inte "skötte sig" o han sinkade de andra.
Men hur bra hade det vart o sätta ihop en grupp med bara unghästar kan man ju undra, det är ju bättre de kan följa någon mer stabil o erfaren häst när det är obehagligt? Sen måste man ju faktiskt börja någonstans, Ior är ju bara 3 år men det kanske är svårt att förstå hur unghästar fungerar när man själv sitter på en häst som skiter fullkomligt i allt :smirk:

the_connemara Hur gick det för dig? Blev det nån ofrivillig avsittning :D ?
Var det du som stod i ridhuset när vi kom in kanske? Jag hade tyvärr fullt sjå att hålla ordning på min uppblåsta illbatting så jag kunde inte prata :( Hoppas att det gick bra för er iaf!

Haha, vem var det som ifrågasatte det??

Jopp det var vi, trötta var vi...

Nepp, jag satt lika stadigt som vanligt, han är vänligt sinnad min lilla pojke :)

Fast till nästa gång får vi öva på o svänga. Linus satt upp lite o han märkte oxå att det var mkt svårare åt vänster *dumma tömkörning* Så det blev lite si o så när vi gick me flaggan i ena handen o tyglarna i andra :D Men han skötte sig mkt bra! Parasollen tyckte han inte om o han fattade inte varför han inte fick gå o titta på den som vanligt som vi brukar göra, nu skulle man ju hindra hästen från att titta ngt öht, den skulle ju bara gå dit man sa. Men vi har inte så bra förtroende från ryggen än så Tiger blev lite lessen :( Men efter ngra varv gick det bättre. Att vifta med flaggan funkade bra för mig från ryggen o hand gick snällt även med den över ögonen när han inte såg. Dock tyckte han Linus var lite läskig när han skrek o slog med flaggan på marken :D

Sedan satt jag av, hade suttit på honom 1 h o 15 min då....

Att gå över presening var ingan fara, dock visste han inte riktigt var han skulle sätta fötterna när de skakade på den, den böljade ju upp o ned framför honom! Att dra den fick man ingen reaktion på alls. Kunde slänga den på/över honom o släpa runt hur som helst. Att gå under var dock hemskt :eek: men så brukar han oxå vara rädd för saker högt upp (i vintras fick vi öva idogt på att kliva upp på pall bredvid honom...) men det blir bättre o bättre. Att gå genom en hängade pressening fattade han inte riktigt, linus fick lyfta så han fick plats o ducka med huvudet då gick/travade han utan problem :D

Sedan var det rökmaskinen. Jag var nog mest rädd för jag trodde vi skulle gå på ngn hela tiden när det blev helt vitt! Tiger tyckte den var rolig men luktade mkt konstigt :rofl:

Sedan var vi klara, tror jag fick med allt.

Mest imponerad är jag dock över att han är så himla go att ta med bort. Han står jättesnällt i släpet o kliver ut o ser sig omkring. Sedan står han still medan man gör i ordning o går rätt in vart man än vill gå. Brydde sig inte om att de vattnade i ridhuset utan skrittade lugnt runt både vid hand o med mig på ryggen. Så jäkla smidig :) Sedan knallade han bara på tansporten igen o stod o åt lite hö innan vi åkte hem.

Dock blev han mkt trött i huvudet. När han kom hem var han helt förvirrad o höll på o kliva på mig när vi skulle ha av skydden o trampade på skydden när vi skulle till hagen osv. Han som alltid är jätterädd om vart han sätter fötterna :D Nu ska han få ta det lugnt fram tills treårs på söndag sedan blir den sommarvila :)

Mamma o vår granne som var med blev jättesugna o ska vara med i höst :D Jag får väl vara med ngn gång när de inte ska dit...

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat