Sv: Äntligen bilder
det är ingen som sagt att man inte ska träna på att lämna valpen ensam, men du går alldeles för fort fram! när det gäller valpar ska de aldrig pressas. skulle du ställa sådana krav i övrig träning? låt valpen få vara valp, och ge den tryggheten den behöver.
risken är stor att du får en sjövild unghund som får nervsammanbrott för minsta lilla, men du kan också riskera att få en hund som inte tyr sig till människor, och det är lika illa. som jag har skrivit tidigare, lugn hund är inte = lycklig hund.
du säger att du känner din hund bäst, men kan du verkligen tolka hans signaler? det handlar inte om att känna individen, utan kunskap om hundars språk.
berättade du för uppfödaren att du tänkte lämna valpen i timmar åt gången? en seriös uppfödare hade aldrig sålt en valp till dig om du berättat det.
och så jämförelsen hundar/barn (till missfideli också), nu har jag inga egna barn, men om eller när jag får ett så ser jag givetvis till att det får väl anpassad mat. en hund ska äta nyttig hundmat och ett barn ska äta nyttig barnmat. hundar är anpassade till att äta mat från marken, dessutom kan de inte hantera kniv och gaffel eller hålla ett glas. barnet kommer givetvis ha blöja tills det är stort nog att gå på toaletten = ha möjlighet att göra ifrån sig när det är nödigt, men eftersom man inte kan ha blöja på en hund, och det är lite svårt att göra ifrån sig på toaletten får den gå ut istället. en bil är anpassad efter människor, därav utformningen på säten mm. men barnet kommer sitta på säkrast möjliga vis, vilket betyder barnstol, men för hunden betyder bur. jag skulle inte binda fast en valp utanför affären heller, men ett tillräckligt gammalt barn hade kunnat vänta utanför om det önskade.
min labbe har bitit sönder två skor i sitt liv, den ena var en flipflapsko i inbjudande mjuk plast, den andra var i vuxen ålder när rev loss en pälskant från min kompis stövel
. MEN han bet sönder en hel massa andra saker, av den enkla anledningen att jag gjorde helt fel vid ensamhetsträningen. jag hade tyvärr ingen som kunde ge mig råd och stöd. så se din chans att lära dig så slipper du göra om andras misstag!