Sv: Äntligen bilder
linafina skrev:
Det är inte lönt att diskutera saken med dig eftersom du bara är ute efter att argumenatera en himla massa har jag märkt. Det är upp till var och en vad dom gör med sina hundar och visst får man ha åsikter om saken men jag har gjort detta med vår valp eftersom jag visste att när han är 14 veckor skulle jag behöva lämna honom ensam. Jag har tränat honom därefter och skulle inte det gå bra så har jag en del som hade kunnat ställa upp som valpvakt men jag vill att vår hund ska kunna vara ensam en timme och det kan han. Sen om han blir en sjövild hund och människoskygg sen så har det inte med att göra att jag lämnat honom ensam en timme när han var 14 veckor att göra.
Det kan mycket väl ha med för tidig ensamhets träning att göra..
Jag har mycket omplacerings hundar i min närhet.är inne på min fjärde egna.
Och av de jag haft så är det två av dem som inte klarat av att vara ensamma i vuxen ålder och detta knyter jag till att det gått fel i präglings perioden när hunden var valp.
jag var för nått år sedan å tittade på en hund som skulle omplaceras.
Den hadde lämnats ensam när den var liten valp vilket gjort den apatisk..Ägaren tyckte det var helt oki att valpen varit så duktig den låg ju så snällt när dom var borta..mm
Men det hela vände efter präglingsfasen då hunden började ta till panik när husse och matte lämnade huset..Den grät rev ner saker och började bita på sig själv i skredet då den blev lämnad ensam..
denna hund hamnade inte hos mig
den slängde sig ut genom ett stängt fönster och fick avlivas pga de omfattande skadorna..
Och kom nu inte å säg att detta inte kan hända er/vem som helst
pga att det är annorlunda med eran hund.Vad vet ni om vad som händer med eran hunds psyke när ni lämnar den ensam?
av för tidigt lämnade ensam som valp kan många saker upp komma.
*seperations ångest
*destruktivt betenede
*panik
*rubbingar
Det kan säkert gå bra i många fall ..men varför inte vara försiktig?
Och se till valpens behov när den är liten..det finns forskning på
Hur valpen växer psykiskt i tidigt stadium i livet.Och det som framkommer är att valpen inte bör lämnas själv långa stunder..
Nått man bör tänka på är otryggheten man utsätter hunden för när den är ensam då de är flock djur..Och att då utsätta den för ensamhet i stor omfattning när den inte är "färdig" för det..kan jag anse som mycket dumt.
Det här ämnet upprör mig rätt mycket eftersom det motsätter stor del av det jag lägger ner på de problem hundar jag haft och nu har..
Jag ska vara tryggheten för dessa som flockmedlem..lämnar jag den då ensam mycket under den tiden som den ska präglas av flocken och känna trygghet där i. så rubbar jag mycket..Och försör ännu mer.
Om man ser till vargflockar är det väldigt sällan 1 varg är ensam..den har för det mesta alltid sälskap av kullsyskon eller annan flockmedlem. det är med andra ord inte naturligt för en hund att vara ensam så tidigt i livet längre stunder.