Äntligen bilder

Sv: Äntligen bilder

Varför? Du förmänskligar hunden i vissa lägen, men inte i andra? Är det du som avgör när hunden är en människa och inte?
Jag tycker det är löjligt att jämföra hund (vilket djur som helst) med människa. Hur du än tror det är, så är människa och djur helt olika i sitt sätt att uppfatta saker och att tänka.

Jag har inga åsikter om vad som är rätt och fel för en hund då jag är kattmänniska själv, men att jämföra som du gör kan bara bli fel. Kom med bra argument istället.

"Det tycker jag inte är något fel alls då man måste lära valpen att vara ensam. "

Jag skrev kanske lite missvisande, du tycker att man måste lära valpen att vara ensam, det tycker vi andra också..

Men inte vid 10 veckor ..

MissFideli skrev:
Förövrigt så halvsov valpen. Om du läser inlägget så står det klart och tydligt.

Det kanske är du som ska läsa på lite bättre, för såhär skriver trådskrivaren

Första gången:
"senast igår satt vi och kollade på teve i 1,5 h med stängd dörr. Vi gick lite fram och tillbaka ut och in under tiden med. Han låg och halvsov. Tittade på oss när vi gick förbi men höjde inte ens huvudet"

Andra gången skriver hon :
"Istället gav min mamma honom ett tuggben så låg han i hallen och tuggade på det.
Medans vi andra satt och kollade på teve. "

Förstår du nu varför man anar ugglor i mossen ??

Eftersom jag vet att trådskaparen är ung och kanske inte van med ansvaret för en hund så tycker jag att hon borde ta åt sig av det man skriver.

Det är inte lönt att diskutera saken med dig eftersom du bara är ute efter att argumenatera en himla massa har jag märkt. Det är upp till var och en vad dom gör med sina hundar och visst får man ha åsikter om saken men jag har gjort detta med vår valp eftersom jag visste att när han är 14 veckor skulle jag behöva lämna honom ensam. Jag har tränat honom därefter och skulle inte det gå bra så har jag en del som hade kunnat ställa upp som valpvakt men jag vill att vår hund ska kunna vara ensam en timme och det kan han. Sen om han blir en sjövild hund och människoskygg sen så har det inte med att göra att jag lämnat honom ensam en timme när han var 14 veckor att göra.

vet man med sig att man måste lämna valpen ensam efter att bara ha haft den 1½ månad så ska man låta bli att skaffa valp. och jo, allt som händer med valpen nu kommer att påverka den under resten av dens liv. den viktigaste präglingsperioden infaller mellan 6 och 12 veckor.

och att börja klaga på calazirya gör väl knappast saken bättre?

vill också fråga om du berättade för uppfödaren att du skulle lämna valpen åt sitt öde redan vid 14 veckors ålder? vad är det för ras? är uppfödaren reggad i skk?

linafina skrev:
Det är inte lönt att diskutera saken med dig eftersom du bara är ute efter att argumenatera en himla massa har jag märkt. Det är upp till var och en vad dom gör med sina hundar och visst får man ha åsikter om saken men jag har gjort detta med vår valp eftersom jag visste att när han är 14 veckor skulle jag behöva lämna honom ensam. Jag har tränat honom därefter och skulle inte det gå bra så har jag en del som hade kunnat ställa upp som valpvakt men jag vill att vår hund ska kunna vara ensam en timme och det kan han. Sen om han blir en sjövild hund och människoskygg sen så har det inte med att göra att jag lämnat honom ensam en timme när han var 14 veckor att göra.

Ursäkta :crazy: men vad tror du att forumen är tillför ?

Att folk ska visa bilder med följande svar som : Åhh så söt, va gullig m.m

Och ja hör och häpna jag tycker om att diskutera och argumentera om olika saker gällande hunden, annars hade jag inte varit inne på ett diskussionsforum :idea:

Alla sköter sin hund på sitt sätt, men när man skriver på ett forum får man vara beredd på att få motfrågor och kritik.
Jag ger mig alltid om jag får bra argument som verkligen håller, jag är inte en person som jämt bör ha rätt.

Hittills har jag dock bara fått dåliga bortförklaringar och det köper jag inte.

Har man träffat på många hundar som farit illa pga olika händelser så blir man kanske hård, men tips ger jag alltid för hundens bästa.

Sedan att jag inte lindar in allt i bomull är kanske enligt dig fel, men jag har givit upp den taktiken för länge sedan.

linafina skrev:

Det kan mycket väl ha med för tidig ensamhets träning att göra..
Jag har mycket omplacerings hundar i min närhet.är inne på min fjärde egna.
Och av de jag haft så är det två av dem som inte klarat av att vara ensamma i vuxen ålder och detta knyter jag till att det gått fel i präglings perioden när hunden var valp.

jag var för nått år sedan å tittade på en hund som skulle omplaceras.
Den hadde lämnats ensam när den var liten valp vilket gjort den apatisk..Ägaren tyckte det var helt oki att valpen varit så duktig den låg ju så snällt när dom var borta..mm

Men det hela vände efter präglingsfasen då hunden började ta till panik när husse och matte lämnade huset..Den grät rev ner saker och började bita på sig själv i skredet då den blev lämnad ensam..

denna hund hamnade inte hos mig :(
den slängde sig ut genom ett stängt fönster och fick avlivas pga de omfattande skadorna..

Och kom nu inte å säg att detta inte kan hända er/vem som helst
pga att det är annorlunda med eran hund.Vad vet ni om vad som händer med eran hunds psyke när ni lämnar den ensam?

av för tidigt lämnade ensam som valp kan många saker upp komma.

*seperations ångest
*destruktivt betenede
*panik
*rubbingar

Det kan säkert gå bra i många fall ..men varför inte vara försiktig?
Och se till valpens behov när den är liten..det finns forskning på
Hur valpen växer psykiskt i tidigt stadium i livet.Och det som framkommer är att valpen inte bör lämnas själv långa stunder..
Nått man bör tänka på är otryggheten man utsätter hunden för när den är ensam då de är flock djur..Och att då utsätta den för ensamhet i stor omfattning när den inte är "färdig" för det..kan jag anse som mycket dumt.

Det här ämnet upprör mig rätt mycket eftersom det motsätter stor del av det jag lägger ner på de problem hundar jag haft och nu har..
Jag ska vara tryggheten för dessa som flockmedlem..lämnar jag den då ensam mycket under den tiden som den ska präglas av flocken och känna trygghet där i. så rubbar jag mycket..Och försör ännu mer.

Om man ser till vargflockar är det väldigt sällan 1 varg är ensam..den har för det mesta alltid sälskap av kullsyskon eller annan flockmedlem. det är med andra ord inte naturligt för en hund att vara ensam så tidigt i livet längre stunder.

cillamuffins: Vi planerade detta valpköpet väldigt väl och jag både läste och pratade med många av hundfolket runt omkring mig om det mesta som kan vara bra och veta. Enligt er så kanske informationen som jag fått av dessa hundmänniskor helt fel men jag håller inte med er. Att börja ensamhetsträna en valp säger en del att man kan göra så fort som är möjligt men det viktigaste är att man kan följa upp och se hur valpen tar dessa sekunder, minuter i början av träningen. Att träna valpen varannan dag i en månad gör att den vänjer sig och klarar det bättre och bättre. (Detta gäller inte alla hundar)

Helt rätt, den viktigaste tiden i hundens liv är 6-12 veckor och där har jag hört folk säga att valpen aboslut inte ska träffa andra hundar vilket jag tycker är helt absurt det med. Många som snackar en massa när det gäller hundar så ibland får man helt enkelt följa sig själv och tänka logiskt.

Det är en schäfer och dom är reggade ja. Det var inget snack om att lämna honom eftersom det inte är något man kan sitta och säga i förskott utan det märker man som sagt när man tränar valpen. Jag har många osm kan passa honom den timmen eller 45 minuter då han är ensam men det finns ingetn anledning till det om det inte blir längre stunder. Då får ju någon komma och passa honom självklart.

godrofenia:Klart att hundar som lämnas för tidigt KAN få rubbningar senare i livet men det finns inget som säger att den absolut kommer att få det. En hund kan få störningar av så mycket annat.

Calazirya skrev:
Du får gärna besvara mitt inlägg till dig eftersom du "klagade" ...

Du har ju rätt det är ett diskutionsforum som man ska diskutera i så det finns inte så mycket mer att tillägga.

Argumentera för att det är intressant. Jag håller med. Men det har blivit rena påhopp i den här diskussionen som moderator verkar ha ignorerat. Men jag är inte den som går och gnager av mig armen för att någon okänd människa i sverige skriver anonymt på ett hundforum på internet att jag är direkt olämplig hundägare och diverse annat.

Denna/dessa personer vet inget om min livsstil eller hur våran valps rutiner ser ut.

Jag tror det hela började med att jag "skämtaktigt" skrev i en annan tråd att jag lämnade min valp ett par timmar då den låg och sov för att gå ner på krogen.
Visserligen helt sant, men hade inte räknat med denna diskussion där ingen vägrar ge sig.

Jag kan tala om att vi lämnade valpen idag igen. För att gå ner på samma lilla närkrog och ta en cider.
Då hade valpen varit igång och lekt med grannens hundvalp i 4h i sträck utomhus.
Han sov.
Vi gick upp igen efter en timme och kollade till honom. Då låg han och sov fortfarande.

Jag vet att man inte ska "smyga ut" när hunden sover och det gjorde vi inte heller. Han såg oss när vi gick ut. Kikade in igen efter nån minut i trappuppgången bara för att kolla efter om han sov eller tittade efter oss. Då hade han lagt ner huvet igen och sov.
Och att jag tittade in igen var enbart för den här tråden här på buke där alla tjaffsar.

Och när vi var hemma hos mamma och kollade på teve så låg hunden och halvsov/tuggade lite på ett ben eller pinne kanske det heter men den åt han ju upp på ett par minuter.. So what?
Det är ju efter det bilderna är tagna. Han ligger under en stor katt-klös-möbel.

"om du vet att du lämna valpen en timme efter 14 veckor så ska du inte skaffa hund".
Det var nog dagens kommentar, faktiskt. Jag säger ingenting så har jag ingenting sagt.

Jag tycker en del här talar emot sig själva. Både i den här tråden och om man kollar på deras inlägg i andra trådar som jag har gjort för att få en liten uppfattning om vad det är för folk jag pratar med. Fortfarande är de anonyma för mig men jag vet vilka åsikter de har i lite allt möjliga ämnen angående hund.

Och innan hade vi en groendeal. Det var min hund men självklart hjälpte mamma mig också och gå ut med den.
Men det var jag som gick ut på mornarna, hemma på lunchen och ut med den, och efter skolan. Hon gick ut med den när jag var i stallet 3-4 h/dag och så gick hon ut med den sista kvällspromenaden innan hon skulle gå och lägga sig.
Hör och häpna, vi har haft en till hund som vi lämnade ensam!!!!
Konstigt. Den hunden bet inte sönder något? Den hunden är inte sjövild idag? Den är jättegullig. Reserverad mot främmande människor men det hör till rasen.
Tyvärr har vi inte kvar den underbara hunden då min storebror blev allergisk.

Jag vet inte, var det fler frågor ni hade om min psykiskt dåligt mående hundvalp?

Eftersom du nu är så påläst om personerna som argumenterat emot dig så vill jag gärna veta vad jag skrivit som gör att du kan antyda att man talar emot sig själv.

Jag har skrivit det tidigare i tråden att jag inte tror att du är en dålig hundägare, dock poängterar jag vissa brister i din hundhållning och hoppades att du skulle ta åt dig av kritiken och kanske förstå vad jag menade.

Du skriver att det har blivit direkta påhopp, ibland uppfattar jag dina inlägg som att du vill ha påhopp..

Jag gör inga påhopp med avsikt, jag försöker bara ge dig tips/kritik för din hundhållning.

jag hittar inte ditt citat någonstans. men om du syftar på mitt "vet man med sig att man måste lämna valpen ensam efter att bara ha haft den 1½ månad så ska man låta bli att skaffa valp" så lägg märke till det sista ordet. VALP. det står jag fast vid. har man inte tid med en valp får man köpa en äldre hund eller vänta.

kan inte säga annat om er gamla hund än att ni hade tur. grattis. men det betyder inte att ni kommer ha samma tur den här gången. kanske klarar valpen det utan att ta så stor skada att han blir till en problemhund, kanske inte. men varför chansa? speciellt under en sådan kritisk fas i livet.

allt för många hundar avlivas i ung ålder (framför allt blandrashanar av din typ), därför att de blivit s k problemhundar. de flesta har nog inte blivi slagna eller vanvårdade på annat sätt, men utsatts för onödiga påfrestningar p g a okunskap! så det är väl klart att man reagerar när man hör att någon tar så stora risker med sin valp! och säg inte att "får han problem så reder vi ut det sen", om du inte har erfarenhet av problemhundar. du skulle bara veta vad det kostar, i tid OCH pengar!

En sak till du totalt missat - man ska INTE aktivera en liten valp, speciellt inte FYSISKT. Att den leker för sig själv är fullt tillräckligt. Visste du förresten att en 12 veckors valp har ett sömnbehov av ca 18-20 h om dygnet???

Att dessutom låta den leka med en annan valp i 4 TIMMAR I STRÄCK är rent av idiotiskt. En valp vet inte när den blir trött - detta måste DU avgöra och då avbryta leken. Klart som f-n den sov som en stock sedan eftersom den ju var helt utmattad.

Nej du, du är en sådan som aldrig skulle få köpa valp av en seriös uppfödare - det är därför ni får hålla er till blandraser, där uppfödarna inte bryr sig var valparna hamnar :smirk:

Senast ändrad:

Att vi aktiverar våran valp menar jag att vi tränar den på valpkurs + tränar lite småstunder hemma var och varannan dag beroende på vad det är och hur snabbt han snappar upp det.
Aktiverar honom; Vi går ut och går med honom korta och längre promenader beroende på när på dagen det är och mest vilket humör hunden är på.
Han får leka med sin bästa kompis både innomhus och utomhus och vi är ute och går med dom tillsammans.
Aktiverar honom med att han får vara med i stallet och träffa hästar och så får han vara med när vi går i stan så hanblir van vid det med. Han träffar mycket folk och barn.
Han är helt lugn och är vi ute mycket så rör vi ju inte på oss hela tiden utan vi kanske sätter oss på nåt fik och då brukar han lägga sig och sova, han har inga problem med att slappna av och sova hursomhelst, varsomhelst, närsomhelst ;)

Fast hur gör dom som skaffar två valpar då? Dom borde ju leka hela tiden? För att inte tala om kennlar... Ska dom sära på 10 valpar då när dom har lekt 45 min eller vad menar du?

Sen vill jag bara påpeka att mitt förra inlägg inte var menat till Favina. lånade knappen bara =)

Köper man två hundar får man helt enkelt se till så de inte leker jämt. Och på kennelar så leker hundarna inte alltid heller. De valparna är så små så de leker korta stunder, sen somnar de på stället de var på. De leker inte flera timmar.
Oftast kanske man har en kompis som har en äldre hund, och den orkar mer. En valp klarar inte att säga ifrån att den är trött, den bara hänger på.
Man kan ofta se att delar på man valpar som lekt, så somnar de ganska så fort.

Nån sa man inte kan jämföra med barn. Jo, vissa delar kan man det. Just detta är ett sånt exempel. Barn kan bli övertrötta ibland, men de klarar inte av att somna själva, eller sluta leka. Då får man helt enkelt lägga dom ner och tala om att de ska sova. Och oftast fungerar det.

Jag tänker inte ta upp vad denna diskussionen handlar om. Men jag blir alltid lika förvånad över när hundägare ofta tar upp detta med olika individer.
Jag har skrivit det förut och gör det igen.
Så ska de individerna som klarar av att vara själva långa stunder, ska de då "straffas" för det? De ska alltid få vara själva, för de klarar det? Jag struntar i om vissa hundar klarar det, för det är inte rätt iallafall att de ska ligga själva hela dagen, eller vad det nu är för det. Mitt samvete säger att det är fel. Men de som alltid försvarar att deras hund kan minsann vara själv. Jag tror faktiskt inte de har samvete. Ingen som tänkt på att hunden kanske klarar det för den har så himla tråkigt? Den har helt enkelt inget val.
All information som står i hundtidninger, jordbruksverket, eller som någon här skrev från agria. Är det ingen av er som tar till sig den infon? Jag är förvånad att så många tycker det är ok, och då är det bara på lilla buke man läser det. Hur har då inte alla hundar det i Sverige. Men det kanske är ok för så många andra gör så *suck*

Detta var inte till just trådskrivaren...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
Övr. Hund Jag behöver tillfälligt hjälpa en anhörig med hens hund, då hen troligtvis ska läggas in på psykiatrisk avdelning. Det är en mellanstor...
Svar
11
· Visningar
3 651
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter