Fast det är ju en brukshund. Den vill JOBBA. Ingenting du skriver att ni gör är jobb för en brukshund..
Exact!
Jag har också rottis och hon blir precis likadan när hon inte får jobba. Vi kan gå långa promenader, bada, mysa och vara utomhus en hel dag. Men får hon inte aktivering för hjärnan blir hon en enveten vakthund som låter otrevligt. Får hon spåra ett par gånger i veckan och träna lydnad ett par gånger i veckan som "underhåll" så är hon en mycket trevligare hund i vardagen. Men allra bäst mår hon av att aktiveras oftare än så.
Din hund är inget "kräk", han visar att han är understimulerad mentalt och aktiverar sig själv genom att vakta gården. Ett sånt beteende går sällan att straffa bort.
Jag har tva rottisar. Vi bor pa en gard och de har ungefar 3 hektar som ar instangslat dar de kan rora sig fritt. Men ... mina hundar ar ALDRIG ute utan att jag ar med ... eller den aldre ligger nedanfor trappen med dorren oppen. Hon har en enorm vakt instinkt, vilket ar ett beteende som inte ar okay har hemma. JAG bestammer nar det ar dags att vakta ... inte Mandy.
Det enda sattet att halla Mandy pa en niva sa hon inte springer efter staketet och skaller nar nagon gar forbi ... eller tittar misstanksamt pa alla som kommer for nara bilen nar hon sitter och vantar pa mig ar att hon far jobba med nagot som trottar ut hjarnan. Hon sparar, vi kor lydnad, eller Nose work nastan varje dag.
Nose jobb och spar gor henne nojd. Efter det kan hon sova lungt nedanfor trappan. Kommer nagon och gar forbi pa vagen vaknar hon, men har inte en tanke pa att springa upp for att skalla ut dem. Hon ligger lugnt kvar (oftast med hakan i marken) och studerar dem medan de passerar framfor vart hus. Det ar en skillnad som dag och natt mot om hon inte jobbat pa ett tag.
Jag har inga problem om hon inte jobbar en dag .. men efter det maste jag paminna henne och hon blir mer och mer 'vaktig' igen. Efter ytterligare ett par dagar ar hon super grinig igen och sma muttrar over en hel del normala handelser i livet ocksa.
Diva ... well ... hon ar speciell och har inte ett enda vaktigt harstra. Om hon inte far jobba med hjarnan ar hon fortfarande lika glad, men hon blir sa ADHD att hon blir fullstandigt hopplos att leva med. Hon kan inte vila mer an 10 minuter at gangen (ingen overdrift!) och agnar sig garna at att tugga pa allt hon ser, sager jag nej till det hon hittar valjer hon att tugga pa svansen. Aven med nos jobb ar hon ADHD och har mycket svart att vila ... hon slutar dock helt att bita sig i svansen och nojer sig med att tugga pa leksakerna som ligger over hela golvet.
Att mysa, motionera och "hanga ut" ar ocksa viktigt ... men hur manga av oss skulle ma bra av att inte jobba med hjarnan alls? Jag skulle bli tokig om jag inte alltid kunde lara mig och forkovra mig i nagot. Om det inte ar jobbet sa nagot fritids intresse. Tyvarr har mina hundar fritidsintressen som inte alls uppskattas av resten av familjen, sa det ar bara till att se till att de far jobba.