Antiinflammatorisk kost?

Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag har tagit bort gluten och laktos (pga intolerans i familjen bla) samt färdigt kött. Dvs korv, köttbullar, köttfärs mm.

Mår mycket bättre :) Ska vi äta kött är det köttbitar. Annars skippar vi köttet.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Hur tänker du kring färs? Vad är det du behöver undvika där? Jag undviker också gluten och laktos, men varför ska jag undvika köttfärs? Det är ju bara malda köttbitar.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Har varit och handlat lite :P
Och hamnade dessutom igår i en väldans intressant diskussion om antiinflamatorisk kost, där vi kom fram till att vildsvin ska jag sluta äta, med tanke på vad vi proppar i dom (winebröd, spannmål mm) men kanske inte måste vara lika strikt med älg, hjort och rådjur. men inte i större mängder utan rikta in mig på fågel, fisk och skaldjur.

Så det jag fick med mig hem från affären, var kykling, två olika sorters kalkonpålägg, sallad, gurka, kallpressad olivolja och kallpressad rapsolja. OCH GRÖNKÅL :)

Jag tänkte "grilla" kyklingen i ugnen och käka grönkålen till.

MEN hur tillagar jag grönkål`? så det blir ätbart och gärna gott så jag äter det flera gånger :D

Och en fråga till, Majonnäs, hur "farligt" är det? kan jag äta det i små mängder?
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

KL

ÅHH vilken underbar tråd!!! En nära och kär har ankyloserande spondylos, dvs en inflammatorisk sjukdom som är kronisk och som orsakar en massa smärta och elände. Vi letar ständigt efter hjälp. Jag tror kosten kan spela en enorm roll, så den här tråden ska jag följa med jättestort intresse!!!
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

AS finns det lite forskning på att lågkolhydratkost är framgångsrikt. Har en gammal kollega med AS som blev symptom och ffa smärtfri genom att lägga om maten :)
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

han gjorde inget jättekonstigt, utan la om till lchf (lätt desperat eftersom han fick mer biverkningar än positiv effekt av medicinering). Jag kommer inte ihåg hur länge det dröjde innan han märkte något, men inte alltför länge. När han mått bra ett tag gjorde han det vanliga misstaget att de gamla ätvanorna smög sig tillbaka och han blev sämre, men det var ju lätt att rätta till.
Finns en hel del om man söker på AS diet, http://www.spondylitis.org/about/diet_lowstarch.aspx bla. http://www.kickas.org/londondiet.shtml

Han märkte även försämring om han åt något från potatisväxtfamiljen, dvs aubergine, tomat, paprika och potatis. De grönsakerna och potatis är uteslutna ur autoimmunt protokoll också (som jag och en till skrivit om i tråden) eftersom de kan trigga inflammationer.

Det är skönt att kunna göra något för att påverka hur man mår. Även om det inte skulle ta en hela vägen till remission så är lindring inte att förakta heller :)
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Om du vill prova att äta efter aip så ska du inte äta majonnäs till en början. Vill du lägga till det senare så var noga med att det är majo gjord på bara äggulan, en del köpemajonnäs är ju gjord på både gulan och vitan.
Grönkålen ska ju gå att rosta så att den blir krispig och lite chipsaktig, har tänkt att prova det själv men det har inte blivit av än. Det låter gott iaf:d

Har också tänkt på det här med vildsvin, att de får spannmål mm vid åteln, men det kan väl ändå inte vara värre än vanligt uppfödda grisar, kor och kycklingar? Vildsvinens huvudsakliga föda blir väl ändå rötter och annat de hittar i skogen, inte wienerbröd och spannmål, eller hur mycket sånt läggs ut till dom egentligen? Nån som vet?
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag förvälde grönkålen lite lätt sen stekte jag den i olivoljan, salt och peppar, blev väldigt kryddigt.. Och kycklingen till, jag tog en klutt sweet'n' sås istället för majjon. Inte heller nyttigt men passade grönkålen bättre än majjo.
Står det på innehållsförteckningen? om det är hela ägg eller bara gulan i? Den enda majjon jag tycker är god är findus ÄKTA Majonnäs.
Ska nog testa å göra lite chips av grönkålen imorgon :)

Och så måste jag rensa ur mina hyllor på mjöl, nötter och bakingredienser :/
Nån som vill ha :P


Jag är jägare själv, nä, det kanske inte är VÄRRE än installade tamdjur, men det är ju mycket värre än naturbeteskött eller annat vilt.
När man har en flock eller ett vildsvin som går på åtel, så går dom nästintill varje dag, tills dom blir skjutna och då väljer jag bort vildsvinen, samtidigt som jag väljer bort annat tamkött också, men då ENDAST ut antiinflammatorisk synpunkt, som denna tråden handlade om ;)
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Tillägg, när man skjutit ett vildsvin som går på åtel där det är en "majs-spridare" och man tar ur djuret så är hela maginnehållet majs, dvs inga rötter "eller annat dom hittar i skogen".
Dvs svinet har ätt majs från åteln läänge och enbart majs från åteln :)
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Ok, nä låter ju inte så bra att äta vildsvin skjuten vid åtel iaf då.
Ja det står på innehållsföteckningen, ägg om det är hela ägget. Vet iaf att i kavlis ekologiska majonnäs står det bara äggula och i den vanliga står det ägg.

Ja, ja vet att jag snöar in på detaljer:o, men det är väl så min kropp vill ha det verkar det som:meh:
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Ok, nä låter ju inte så bra att äta vildsvin skjuten vid åtel iaf då.
Ja det står på innehållsföteckningen, ägg om det är hela ägget. Vet iaf att i kavlis ekologiska majonnäs står det bara äggula och i den vanliga står det ägg.

Ja, ja vet att jag snöar in på detaljer:o, men det är väl så min kropp vill ha det verkar det som:meh:

Men det är ju bra att veta att det kan va problem med sånt man inte tänker på, ägg och sånt ;)
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Ang kött och inflammationer fettet av stor betydelse också, kött från djur som fötts upp på kraftfoder har omega6 (inflammationsdrivande) medan gräsbetat kött har höga halter av omega3. Vilt, som ätit artriktig föda hela livet, torde vara rätt bra ur den synpunkten.

AIP har jag bara hittat info om på engelska, men kolla kostdoktorns forum, finns lite info om det i trådarna om MS.
En kort variant av det är att du plockar bort ALLT som kan tänkas trigga immunförsvaret till att börja med. Allt spannmål väck, absolut inget socker, inga frön, nötter, ägg, mjölkprodukter, paprika, tomat och potatis (nightshades, de tillhör samma familj och kan vara tuffa mot tarmen). Kött, fisk, fågel och gärna inälvsmat och grönsaker i olika varianter, mycket bladgrönt rekommenderas, samt frukt i måttlig mängd (begränsa mängden fruktos). Fetter som används är kokosolja (kallpressad, flammationsdämpande) animaliskt fett och olivolja. Kokosmjölk används en del. Honung för sötning men även där med måtta då honung innehåller mycket fruktos. Benbuljong att dricka och ha i matlagning är bra. Överlag ligger fokus på så näringstät mat som möjligt, ren utan tillsatser (vissa förtjockningsmedel som guargummi kan ge problem)
Man äter så här strikt tills man märker förbättringar/mår bra, då kan man börja återintroducera en sak i taget. Ägggulor är vanligt att ta tillbaka ganska tidigt eftersom de är näringstäta och det är vitan i äggen som kan vara problematisk.


Jag som själv har MS kan berätta att många av oss med MS valt att sluta med allt som är vitt och har upplevt en klar förbättring i vårat mående.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag har ätit så här nu ett tag och märkt skillnad, definitivt när jag en helg tullade på det hela och åt pizza och mackor, fy satan va dåligt jag mådde, magen ballade ur (eller magen blev som den va innan, men innan reagerade jag inte över hur dålig den va) värken kom tillbaka på högre nivå och i hela kroppen axlarna värst.

Så nånting som jag vet är att gluten ska jag hålla mig långt ifrån!!

Ni som äter så här och har gjort det ett tag, hur funkar grön paprika och tex morötter? Funderar på att plocka in lite mer grönsaker :)


Sen har vi godsaker och efterrätter :P
Jag jobbar natt, vi r ett litet gäng och vi brukar unna oss lite goda klabbiga kakor och tårtor ibland, och nu har det känts väldigt trisst då jag inte kunnat unna mig det med dom. Så jag funderar på att kliva in i mitt "test-kemist-kök" och baka lite lchf inspirerade kakor och sånt :P
Men vad tror ni? Kan man "tåla" lite nötter? Jag funderar på nånslags risbräck, med mörk choklad, kokosolja, olika nötter och rispuffar. Vilka nötter vågar jag börja att testa? Mandel, hasselnötter, cashew, valnötter mm?
Och sen funderar jag på lchf-bounty. Hur funkar det med sötningsmedel? Stevia? eller ska man satsa på nåt annat?

Sen hittade jag ett semmelrecept som jag har bett min bästa vän att baka :D :love: så ska jag åka dit å proväta ;) :D


ja, just det!! havrebaserad mat så som iMat mm vågar jag mig på det eller är det big NO-NO med tanke på min reaktion på gluten?
Nån som har testat den veganska "creame fraichen" sour-nånting, baserad på tofu, och vagetabiliska oljor och ev havrenånting i med. Funderar på å köpa hem å testa, kan va smidigt för att lyxa till det med nåt såsigt till maten ibland. Vad tror ni om den?
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Undvik allt spannmål om du kan, bra att du inte äter margarin för det är inflammationsdrivande.
Ta tillskott av omega 3, magnesium och D-vitamin, inte livsmedelsverkets rekommendationer utan minst 2500 IE per dag av D.
Magnesium och d-vitaminbrist kan ge värk och smärta i leder och muskler.
Dra drastiskt ner på alla kolhydraterna, ät helst bara 20g/dag.
Jag blev av med min ledvärk helt när jag började med Lchf och tillskott av Omega 3, magnesium och D-vitamin.
"Syndar" jag, helst om det innehåller vetemjöl eller mycket socker kommer ledvärken efter några timmar och håller sedan i sig ett par dagar fast jag äter strikt igen. Även om jag glömmer ta magnesium ett par dagar så får jag ont.
Är inte alltid lätt att undvika allt bröd och socker men varje gång jag gör avsteg så ångrar jag mej pga värken.
Vet att Lchf är omtvistat men för mej har det hjälpt och många med reumatiska sjukdomar har upplevt samma sak, titta in hos kostdoktorn och sök på forumet på reumatism. Min mamma hade reumatisk värk och blev sjuk av tabletterna hon tvingades äta, hon ville inte lägga om kosten tyvärr.

Vilka märken och preparat ger en bra upptagninga av magnesium och D-vtamin? (som inte ruinerar mig ;) ) Har kikat lite på holistic, men vet inte...
Hu viktigt är det med omega3 tillskott om jag äter fisk 4-5 dagar i veckan?
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Kul att du känner skillnad! Ang vete och gluten snubblade jag på en intressant artikel idag http://www.scientificamerican.com/article/gluten-sensitivity-may-be-a-misnomer/
Morötter borde vara ok, paprika kan för en del vara problem, men lägg till det (och bara det till att börja med) och se hur din kropp reagerar. Märker du inget så funkar det för dig :) Samma med nötter och stevia, återintroducera för sig och se hur du reagerar.
Havre och soja skulle jag vara försiktigare med. Havre har inte samma sorts gluten som i vete, råg och korn, men kan vara kontaminerat om det processats i samma anläggningar som de andra sädesslagen. Soja som inte är fermenterad kan vara ett större problem särskilt vid inflammation, kan vara den värsta av baljväxterna. Vegetabiliska oljor med undantag för kokosolja och olivolja skulle jag undvika, särskilt om du inte vet vilka de är. Majs och solrosolja är tex inflammationsdrivande pga sin sammansättning. Då kan riktig grädde alt laktosfri vara bättre om man inte reagerar på mjölkprodukter (kasein kan ställa till det för ren del).
Paleomom har en del recept på godsaker på sin blogg också, en del rent AIP vänliga, andra mer paleo. Fått en del inspiration där, särskilt att baka med pumpa/vintersquash :)
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Mår kalas sen jag blev vegan :)

Har just börjat med spirulina som sägs hjälpa mot en rad olika saker. Kanske även dina problem?

Sen har jag ingefära i allt! Det tycker kroppen också om :D
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

spirulina och chlorella avråds i från på autoimmunt protokoll eftersom de stimulerar immunförsvaret. Ingefära är däremot kanon! Både gott och nyttigt :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nyligen fått diagnos på en autoimmun hudsjukdom som kan länkas till / triggas av glutenintolerans. Så jag tänkte att jag skulle...
2
Svar
21
· Visningar
5 310
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp