Antiinflammatorisk kost?

Sv: Antiinflammatorisk kost?

Msm är väldigt bra som tillskott och en ett stort glas vatten med 2-3 tsk äppelcidervinäger att dricka varje morgon. Det är inflamationshämmande. Även varma bad med 1-2 dl äppelcidervinäger är bra för värkande kropp och leder.
Äter du msm så måste du även basa kroppen då det kan leda till försurning och då tar man kanske 2-3 gånger i veckan en halv tsk bikarbonat i ett halvt glas vatten och dricker. Smackar som treo ungefär :yuck: men det ger balans. Googla äppelcidervinäger, bikarbonat och msm så får du upp massor om just det du efterfrågar för din kropp. :)
Ang mat tycker jag du har gjort mycket bra och fått många bra råd. Tänk på minska socker, där hjälper äpplecidervinägern till då den minska sötsuget och stabiliserar blodsockret.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Kl
Det här kan ju vara av intresse också http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s...flammation-och-depression_8836344.svd?sidan=1

Jag har också börjat ta omega3 kapslar och dricker ingefärste (på färsk ingefära) eller grönsaksjuice med ingefära som är lite inflammationsdämpande, märker lite effekt av det. Utöver att det är grymt gott :) Som flera andra tar jag D-vitamintillskott 5000 IE per dag. Märker också att det lindrar att lägga in dagar med lite mat, typ 5:2 fasta, även om jag inte kört så regelbundet och behöver äta något för att klara värktabletter.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

ja, RÖTT kött ja. Men vad menas med rött? Är det typ bacon å rökta så det är rött? Dvs att jag ska hålla mig borta ifrån bacon korv mm.
Eller är det rött som i blodigt? Jag äter mest vilt, då jag och min släkt jagar så är det smidigt och billigt att fylla frysen med rådjur, vildsvin, älg och hjort. Och jag gillar ju när det är blodigt, så jag hoppas ju att det är bacon å sånt jag ska välja bort.
Men jag har aldrig fått nån förklaring på RÖTT kött :P

*kl*

TAck allihopa! Massa tips :D

Olivolja och olika kålsorter ska absolut köpas hem!

va gör ni med kålsorterna? Hur ska de tillagas vettigt och få bra variation på det?
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Tillskott som msm kommer jag nog vänta med, jag måste se till så att kosten ändras innan jag börjar peta i mig allt för många tabletter runt i kring. Har ju redan mina kortison, gladpiller, kalcium och D-vitamin. Och jag har svårt att komma ihoåg det varjedag.
Sen låter äppelcidervinäger lite så där att dricka, men jag ska ha det i åtanke lite senare :D
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag har (haft) eksem som jag håller borta med the autoimmune protocol/paleo. Jag provade först med att utesluta vissa saker som mejeriprodukter och gluten men eksemet försvann inte förrän jag gick all in och strikt följde AIP, så jag rekommenderar också att prova det. Läs om det på thepaleomom.com

Låter som om jag kommer få läsa på om AIP. Finns det ingen svensk sida eller översättning?
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

ja, RÖTT kött ja. Men vad menas med rött? Är det typ bacon å rökta så det är rött? Dvs att jag ska hålla mig borta ifrån bacon korv mm.
Eller är det rött som i blodigt? Jag äter mest vilt, då jag och min släkt jagar så är det smidigt och billigt att fylla frysen med rådjur, vildsvin, älg och hjort. Och jag gillar ju när det är blodigt, så jag hoppas ju att det är bacon å sånt jag ska välja bort.
Men jag har aldrig fått nån förklaring på RÖTT kött :P
Jag är inte säker, egentligen, men har uppfattat det som att man menar rött som typ nötkött och liknande, eventuellt även gris. Kyckling är inte särskilt rött.
Så, prova att hoppa över även viltköttet och se om det gör ngn skillnad.

När jag fick min reumatiska diagnos så var det flera som sa att "om jag inte visste att du redan äter vegetariskt så hade jag sagt till dig att sluta äta kött"...
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Ur antiinflammatorisk synpunkt så är det däggdjur du ska undvika - alltså Får, Ko, Älg, Ren, Gris, Hjort, Kanin, Hare, och troligen även Val. Gris är det värsta (proteinerna är antagligen för lika människans egna enligt en teori jag läste).

Fågel och fisk+skaldjur går bra, och amfibier som krokodil.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag är inte säker, egentligen, men har uppfattat det som att man menar rött som typ nötkött och liknande, eventuellt även gris. Kyckling är inte särskilt rött.
Så, prova att hoppa över även viltköttet och se om det gör ngn skillnad.

När jag fick min reumatiska diagnos så var det flera som sa att "om jag inte visste att du redan äter vegetariskt så hade jag sagt till dig att sluta äta kött"...


Men... Okej, så om nötkött, fläsk och vilt ska räknas som rött. Då blir det typ inget kvar. Jo, fågel, men när det klarar jag mig inte på :P

Jag har varit vegetarian i 4 år, och det funkade, men nu är kött det goste som finns, en riktigt fin filé som bara sprungit över pannan det e grejer det :D

Så köttet ska ha med reumatismen och så och göra? Men hur?
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Ur antiinflammatorisk synpunkt så är det däggdjur du ska undvika - alltså Får, Ko, Älg, Ren, Gris, Hjort, Kanin, Hare, och troligen även Val. Gris är det värsta (proteinerna är antagligen för lika människans egna enligt en teori jag läste).

Fågel och fisk+skaldjur går bra, och amfibier som krokodil.


Nooo :(

Aja, jag börjar med att välja bort fläskköttet.

Och sen får jag spana in mig på fågel och kolla vilka svenska närproducerade fisk och skaldjur man kan få tag på :)
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

ja, RÖTT kött ja. Men vad menas med rött? Är det typ bacon å rökta så det är rött? Dvs att jag ska hålla mig borta ifrån bacon korv mm.
Eller är det rött som i blodigt? Jag äter mest vilt, då jag och min släkt jagar så är det smidigt och billigt att fylla frysen med rådjur, vildsvin, älg och hjort. Och jag gillar ju när det är blodigt, så jag hoppas ju att det är bacon å sånt jag ska välja bort.
Men jag har aldrig fått nån förklaring på RÖTT kött :P

Wikipedia säger:

"Red meat in traditional culinary terminology is meat which is red when raw and not white when cooked. Red meat includes the meat of most adult mammals."

Alltså: rött kött är det som är rött när det är rått och inte vitt när det är tillagat. Rött kött inkluderar köttet från de flesta fullvuxna däggdjur.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Ang kött och inflammationer fettet av stor betydelse också, kött från djur som fötts upp på kraftfoder har omega6 (inflammationsdrivande) medan gräsbetat kött har höga halter av omega3. Vilt, som ätit artriktig föda hela livet, torde vara rätt bra ur den synpunkten.

AIP har jag bara hittat info om på engelska, men kolla kostdoktorns forum, finns lite info om det i trådarna om MS.
En kort variant av det är att du plockar bort ALLT som kan tänkas trigga immunförsvaret till att börja med. Allt spannmål väck, absolut inget socker, inga frön, nötter, ägg, mjölkprodukter, paprika, tomat och potatis (nightshades, de tillhör samma familj och kan vara tuffa mot tarmen). Kött, fisk, fågel och gärna inälvsmat och grönsaker i olika varianter, mycket bladgrönt rekommenderas, samt frukt i måttlig mängd (begränsa mängden fruktos). Fetter som används är kokosolja (kallpressad, flammationsdämpande) animaliskt fett och olivolja. Kokosmjölk används en del. Honung för sötning men även där med måtta då honung innehåller mycket fruktos. Benbuljong att dricka och ha i matlagning är bra. Överlag ligger fokus på så näringstät mat som möjligt, ren utan tillsatser (vissa förtjockningsmedel som guargummi kan ge problem)
Man äter så här strikt tills man märker förbättringar/mår bra, då kan man börja återintroducera en sak i taget. Ägggulor är vanligt att ta tillbaka ganska tidigt eftersom de är näringstäta och det är vitan i äggen som kan vara problematisk.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Ang kött och inflammationer fettet av stor betydelse också, kött från djur som fötts upp på kraftfoder har omega6 (inflammationsdrivande) medan gräsbetat kött har höga halter av omega3. Vilt, som ätit artriktig föda hela livet, torde vara rätt bra ur den synpunkten.

AIP har jag bara hittat info om på engelska, men kolla kostdoktorns forum, finns lite info om det i trådarna om MS.
En kort variant av det är att du plockar bort ALLT som kan tänkas trigga immunförsvaret till att börja med. Allt spannmål väck, absolut inget socker, inga frön, nötter, ägg, mjölkprodukter, paprika, tomat och potatis (nightshades, de tillhör samma familj och kan vara tuffa mot tarmen). Kött, fisk, fågel och gärna inälvsmat och grönsaker i olika varianter, mycket bladgrönt rekommenderas, samt frukt i måttlig mängd (begränsa mängden fruktos). Fetter som används är kokosolja (kallpressad, flammationsdämpande) animaliskt fett och olivolja. Kokosmjölk används en del. Honung för sötning men även där med måtta då honung innehåller mycket fruktos. Benbuljong att dricka och ha i matlagning är bra. Överlag ligger fokus på så näringstät mat som möjligt, ren utan tillsatser (vissa förtjockningsmedel som guargummi kan ge problem)
Man äter så här strikt tills man märker förbättringar/mår bra, då kan man börja återintroducera en sak i taget. Ägggulor är vanligt att ta tillbaka ganska tidigt eftersom de är näringstäta och det är vitan i äggen som kan vara problematisk.


:bow: tack!

Låter jättevettigt och nåt som kan va lagom för mig att testa på så här :)
Din bra förklaring gör att jag nog kan läsa på lite mer om det på engelska :) Tack så mycket!
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Har inte heller hittat nåt på svenska om aip. Om du vill prova (och va strikt) så tänk på att många kryddor kommer från frön och även kakao och vanilj, så bör undvikas. Mycket örtkryddor för att smaksätta maten istället :) Koka buljonger på märgben för att använda i mat rekommenderas, och mycket kål och gröna bladgrönsaker
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

<snip>
Alltså: rött kött är det som är rött när det är rått och inte vitt när det är tillagat. Rött kött inkluderar köttet från de flesta fullvuxna däggdjur.

Precis. Fast traditionellt raknas inte flask kott dit. Gris ar "the other white meat". ;)
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Precis. Fast traditionellt raknas inte flask kott dit. Gris ar "the other white meat". ;)

Men är det inte så att gris ska undvikas ändå pga hur de föds upp? Med hänvisning till Omega 3/6.

Själv äter jag inte griskött och det är enkelt att undvika tycker jag.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Delvis KL

I Sverige räknas gris till rött kött, enligt Livsmedelsverket:

Det finns olika definitioner av rött kött. Vanligen definieras rött kött som kött som har mer röda än vita muskelfibrer. Det handlar alltså inte om ifall köttet är genomstekt eller inte, utan om vilket djurslag det kommer från. Nötdjur, gris, lamm och get räknas som rött kött.


Räknas vilt som rött kött?
Vanligtvis räknas vilt kött som rött.


Vad är vitt kött?
Till vitt kött räknas fågel. Definitionen av vitt kött är kött som har mer vita än röda muskelfibrer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nyligen fått diagnos på en autoimmun hudsjukdom som kan länkas till / triggas av glutenintolerans. Så jag tänkte att jag skulle...
2
Svar
21
· Visningar
5 310
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp