Antiinflammatorisk kost?

PrittePuff

Trådstartare
Jag har sedan jag fick diagnos på två olika reumatiska sjukdomar börjat fundera runt maten i andra banor.

Har läst att man kan äta annorlunda och att det finns antiinflammatorisk kost mm

Är det några här som äter med tanke på antiinflammatoriskt?

Har ni tips, råd och kanske några handfasta recept?

Har redan "slutat"/dragit ner på mjölk och mejeriprodukter, slängt ut margarinet, och steker i smör, minskat gluten, genom att äta mindre bröd mm, försöker tänka på att undvika sånt med E-nummer i.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag försöker undvika vitt mjöl, mejeriprodukter och vitt socker men det går sådär ibland.

Men jag gör mitt bästa, steker bland annnat maten i olja, använder olja i bröd istället för margarin, bakar bröd på grova mjölsorter och försöker undvika pasta.

Jag mår så mycket bättre när jag är stenhård ang mjölk, mjöl samt socker men jag orkar inte vara millitantisk och slarvar ganska ofta.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag har börjat undvika gluten och laktos mer och mer. Mår så enormt mycket bättre när jag gör det. Nu gör jag det inte för att jag har någon diagnos eller för att jag har en problematik, men jag mår mycket, mycket bättre.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag äter LCHF för att lindra min värk (har inte reumatiskt utan fibromyalgi). Med kosten eftersträvar jag en bra balans mellan omega 3 och omega 6, just för att inte den inflammationsdrivande omega 6 ska hållas "i schack". Detta innebär bl a att jag inte äter några spannmål, samt att jag väljer vildfångad lax och gräsbeteskött för att få ett så högt omega 3-innehåll som möjligt.

När det gäller oljor så undviker jag alla utom raps- och olivolja för att hålla nere mängden omega 6. (Samt steker främst i kokosfett eftersom det är det enda fett som inte riskerar att omvandlas till transfett vid höga temperaturer.)

Har läst att en optimal balans mellan omega 3 och 6 är ungefär 1:3 men att en spannmålsbaserad normalkost ger ungefär 1:25.

Har ätit denna kost sedan 2008 och det första året var skillnaden allra störst: jag gick från ett 20-tal sjukdagar/år p g a värken till 1,5 dag! (Förutom min 25 %-iga sjukskrivning.)
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag har fibrpmyalgi och har funderat i samma banor som du. Har precis beställt en bok på temat. Jag återkommer om ngn vecka då jag fått denna!:)
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Gurkmeja är bra att ha i maten och kan inte överdoseras så det är bara att använda.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Många reumatiker mår bättre av att utesluta kött, framförallt rött kött.

I övrigt vet jag inte om jag skulle rekommendera antiinflammatoriska naturpreparat (gurkmeja, nypon, djävulsklo etc) ifall du redan äter antiinflammatoriska läkemedel.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Undvik allt spannmål om du kan, bra att du inte äter margarin för det är inflammationsdrivande.
Ta tillskott av omega 3, magnesium och D-vitamin, inte livsmedelsverkets rekommendationer utan minst 2500 IE per dag av D.
Magnesium och d-vitaminbrist kan ge värk och smärta i leder och muskler.
Dra drastiskt ner på alla kolhydraterna, ät helst bara 20g/dag.
Jag blev av med min ledvärk helt när jag började med Lchf och tillskott av Omega 3, magnesium och D-vitamin.
"Syndar" jag, helst om det innehåller vetemjöl eller mycket socker kommer ledvärken efter några timmar och håller sedan i sig ett par dagar fast jag äter strikt igen. Även om jag glömmer ta magnesium ett par dagar så får jag ont.
Är inte alltid lätt att undvika allt bröd och socker men varje gång jag gör avsteg så ångrar jag mej pga värken.
Vet att Lchf är omtvistat men för mej har det hjälpt och många med reumatiska sjukdomar har upplevt samma sak, titta in hos kostdoktorn och sök på forumet på reumatism. Min mamma hade reumatisk värk och blev sjuk av tabletterna hon tvingades äta, hon ville inte lägga om kosten tyvärr.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Kan tipsa om autoimmune protocol (aip) gav mig stor lindring. Finns tyvärr inte mycket info på svenska, men på engelska, en sida som är bra är paleo mom. som skriver ingående om det. Till att börja med är det väldigt strikt, men sedanlägger man till en sak i taget och ser om man reagerar på något särskilt. Gluten kommer aldrig tillbaka däremot.

Min farfar hade reumatoid artrit och var svårbehandlade då han hade haft tbc (då kan man inte använda några immunförsvarssänkande mediciner) men fick remiss till hälsohem och la om till glutenfri vegankost. Han fick det någorlunda i remission men fick sluta pga b12 brist och undervikt. Men han blev betydligt bättre!

För MS kan man kolla dr Wahls föreläsningar på youtube, hon gick från rullstol till att kunna gå och cykla genom kostomläggning.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag äter lchf eller mer åt GI hållet för min fibro och har gjort det i några månader nu, jag är dock inte stenhård utan tog en matsked Jansson och gröt på julafton ;) Men jag äter normalt sett inget med spannmål, ingen potatis eller annan stärkelserik mat. Det positiva jag märkt är att jag drar inte på mej vätska längre och mitt blodsocker är väldigt stabilt, förut har det alltid åkt berg och dalbana. Förhoppningsvis kommer det fler positiva effekter i framtiden.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Ät mer kål!

Vissa sorters kål kan motverka inflammationer i senor och leder, förebygga vissa sorters cancer m.m. Om det i länken stämmer (scrolla ner för att läsa om de olika kålsorterna) så är det helt fantastiskt och man borde verkligen äta mer kål i alla dess former:)
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag äter väldigt lite rött kött. Helst inget alls, men det är när vi är bortbjudna och så som jag inte vill vara besvärlig.

Margarin och E-nummer är stort nono hos oss. Likaså lightprodukter, men det är inte pga den antiinflammatoriska grejen.

Sen är det ju så att antioxidanter också kan på något sätt motverka detta enligt min hälsoguru, så jag försöker äta så mycket gröna grönsaker och bär som möjligt.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Ät mer kål!

Vissa sorters kål kan motverka inflammationer i senor och leder, förebygga vissa sorters cancer m.m. Om det i länken stämmer (scrolla ner för att läsa om de olika kålsorterna) så är det helt fantastiskt och man borde verkligen äta mer kål i alla dess former:)
Hahah...i somras tittade jag i en sån där kostbok och såg att vitkål är så nyttig. Mycket bättre än många frukter. Jag har svårt att äta mycket rå vitkål, så jag kör en rejäl bit i en maskin som gör juicer. Dricker vitkålet (det blir godare och godare ju mer man dricker) och av det som blir över blandar jag med lite majonäs, creme fraiche eller lite tonfisk och sopar i mig. Känner mig supernyttig. Passar på att äta mycket vitkål under hösten. Svensk ska det va.
gulan
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Du behöver ju inte äta just vitkål bara :) Gillar du inte brysselkål eller broccoli bättre kanske?:)
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Många reumatiker mår bättre av att utesluta kött, framförallt rött kött.

I övrigt vet jag inte om jag skulle rekommendera antiinflammatoriska naturpreparat (gurkmeja, nypon, djävulsklo etc) ifall du redan äter antiinflammatoriska läkemedel.

Jupp, min mamma har varit "halv-vego" i tio år nu. Hon äter fågel och fisk men inte några däggdjur alls. Ägg och mjölk, men tar väldigt lite av stärkelse (spannmål, potatis).

Hon kan inte äta rött kött alls utan att må sämre.
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag har (haft) eksem som jag håller borta med the autoimmune protocol/paleo. Jag provade först med att utesluta vissa saker som mejeriprodukter och gluten men eksemet försvann inte förrän jag gick all in och strikt följde AIP, så jag rekommenderar också att prova det. Läs om det på thepaleomom.com
 
Sv: Antiinflammatorisk kost?

Jag började äta rawfood i våras, dvs uteslöt mjölkprodukter, gluten och socker. Egentligen skall man utesluta kött oxå, det gjorde inte jag. Nu har inte jag reumatism eller något men hade trubbel med magen. Blev fantastiskt mycket bättre efter några veckor! I somras började jag testa äta mjölkprodukter, vilket om.laktosfritt gick bra, testade gluten och i lagom mängd gick det bra. När jag kom till sockret blev jag dålig och åter beroende -jag har vräkt i mig socker hela hösten... Tillbaka på ruta 1 försöker jag nu att bara utesluta sockret...

Iaf, jag tänkte rekommendera att äta Chiafrön! De är inte så vanliga i Sverige men bör stå vid fröer,bönor o.linser i dina mataffär. Du kan ha dom på.müslin på morgonen, blanda dom i sojayoghurt eller ha dom.i en smoothie. De innehåller alla essentiella aminosyror, omega 3 och 6 (antioxidanter) och en uppsjö av mineraler. Dvs mer eller mindre ett komplett proteintillskott! Dessutom naturligt med bra kostfiber, inga e-ämnen eller tillsatser! Dessutom är dom goda!

Finns även en müsli på nätet, "bladgrön müsli", den innehåller nässlor t.ex. som är bra mot inflammationer.

Jag brukar även.pudra min hemmagjorda müsli(hasselnöt,nyponskal,bovete,linfrö,bladgrön musli och chiafrön) med antingen kanel och/eller ingefära för att få deras goda påverkan. Till det är det gott med torkade tranbär som ju innehåller massor av antioxidanter och dessutom är bra för de goda bakteriernatt i tarmsystemet!. Dricker gärna eget te på honung och ingefära. Man kan blanda in mycket av naturens goda i vardagen utan att det blir jobbigt. O så slipper man ju tillsatser från piller och kapslar...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nyligen fått diagnos på en autoimmun hudsjukdom som kan länkas till / triggas av glutenintolerans. Så jag tänkte att jag skulle...
2
Svar
21
· Visningar
5 310
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp