Antidepressiva läkemedel, bestående biverkningar?

Egen

Trådstartare
Många är vi som behöver antidepressiva mediciner. Hur dana biverkningar lever ni med och är det värt det?
 
Viktuppgång, absolut.
Känner ingen glädje, definitivt.
"Elstötar" i hjärnan, utan tvekan.
Muntorrhet, japp.

Ätit en mängd olika antidepressiva sedan tonåren, provat alla varianter med olika resultat och biverkningar. Ibland överstiger biverkningarna fördelarna (helt omöjligt för mig att äta Litium, jag tål det inte), men oftast är det bättre med än utan.
Men ja, jag kan omöjligt leva utan medicin och behöver byta med jämna mellanrum för att undvika att falla allt för djupt ned, så jag accepterar biverkningar.
 
Sertralin gjorde mig till en zombie oförmögen att ta till mig terapi eller ta mig för något. Det var inte värt det då den antidepressiva effekten uteblev.

Venlafaxin gav ingen bieffekt. De jag har nu som ska ha viss antidepressiv verkan (Abilify och Lamotrigin) har inte heller gett bieffekter.
 
Sertralin, ingen bieffekt och den funkar hyffsat. Mitt mående är fortfarande en bergodalbana men när jag började på det så blev jag mycket gladare och livet kändes lättare :).
Har/hade iofs väldigt mycket D vitamin och järn brist så med de tillskotten blev det en jätte skillnad.

Lägre effekt nu när kroppen vant sig dock.
 
Viktuppgång(som avstannade efter x kg) och muntorrhet. Äter Mirtazapin sen två år och behöver inte längre kämpa så vansinnigt för att hålla ihop livet. Så jag tar en ny klädstorlek och lite tandtroll alla dagar i veckan :)
 
Citalopram och inga biverkningar.
Har ätit i 40 år minst. Klarar mig inte utan. Kan inte räkna hur ofta jag slutat men fått ångest efter ett tag. Tagit en tablett och blivit ångestfri direkt.
 
Jag tycker det är värt det. Depressioner går generellt att bota med medicin och ibland samtal som komplement. Dumt att låta bli, depressioner är värre än muntorrhet eller viktuppgång.
Jag slipper i princip biverkningar sen jag hittade rätt sort för mig, äter cymbalta/Duloxetin.
 
Äter sertralin sen många år, jag har inga depressioner men rejäl ångest. Sertralin tar bort det och ger mig en fantastisk livskvalitet. Kommer aldrig sluta med medicin sen om det kommer bättre preparat får jag väl se då. Inga biverkningar utom muntorrhet kanske.
 
Jag äter Escitalopram sen 5 år. Sista tiden har jag trappat ner och äter bara 5 mg (tror maxdos är 30). Första mensdagarna har jag galna nattsvettningar, kollade upp det och det är en biverkning. Sen har jag tyvärr svårare att få orgasm.

Elstötar i huvudet och ångest får jag bara om jag glömmer ta tabletten.
 
Fluoxetin sedan ett antal år tillbaka. Inga biverkningar, men livet fungerar. Jag känner definitivt och det går lite upp och ner, men det är inom den hanterbara skalan.
 
Minns inte vilka antidepressiva jag fick i början, men jag minns att jag inte hade några biverkningar att tala om. Å andra sidan hade jag ingen vidare effekt heller, men det berodde på fel diagnos. Nu käkar jag Abilify och Lamotrigin. Den enda biverkningen som jag kan minnas är att jag gick upp i vikt.
Jobbigt såklart men som @Hyacinth säger är det värt det.
 
Minns inte vilka antidepressiva jag fick i början, men jag minns att jag inte hade några biverkningar att tala om. Å andra sidan hade jag ingen vidare effekt heller, men det berodde på fel diagnos. Nu käkar jag Abilify och Lamotrigin. Den enda biverkningen som jag kan minnas är att jag gick upp i vikt.
Jobbigt såklart men som @Hyacinth säger är det värt det.

Ja, några kilon mot att tycka livet är som kall havregrynsgröt är ju lite av en petitess.
Sjukt att vi alla är så medvetna om att det är fel att lägga på sig några kilon.
 
Ja, några kilon mot att tycka livet är som kall havregrynsgröt är ju lite av en petitess.
Sjukt att vi alla är så medvetna om att det är fel att lägga på sig några kilon.

Eller hur! Jag gick upp tio kilo på Abilify, men jag mår bra. Visst, ibland längtar jag tillbaka till min gamla kropp men sen tänker jag på hur dåligt jag mådde innan och accepterar snabbt att jag är vacker som jag är.
 
Nu tar jag Sertralin, inga biverkningar.
Förut tog jag citalopram. Inga biverkningar men slutade fungera ordentligt efter flera år, fick då prova venlafaxin. Hade svårt få orgasm då, men mådde å andra sidan rätt dåligt i svår depression då också.
Fick ett tag mirtazapin för att få bättre sömn/kunna somna. Blev som en zombie första veckan, väldigt obehagligt. Sen viktuppgång. Men å andra sidan kunde jag sova hela nätter då.
Fick byta från venlafaxin till Sertralin vid graviditet och har sen stått kvar på det (i tre år snart). Tagit antidepressiva sen 2005, lär få göra hela livet men det gör också att jag har ett liv!
 
Är det någon som blivit darrig? Jag har tremors som ökat med doshöjning. Läkare tror inte det är medicinen som orsakar darret, men man kan ju läsa det som vanlig biverkning. Jag har inte mått bra i år och vågar inte ändra ecitalopram som jag haft många år. Jag har även fått mirtazapin sedan i våras. Den har jag själv minskat då jag blev sjukt hungrig, känner mig tyvärr lite sämre på endast 15mg. Jag tycker inte läkarna verkar veta mycket om biverkningar. /bekymrad
 
Är det någon som blivit darrig? Jag har tremors som ökat med doshöjning. Läkare tror inte det är medicinen som orsakar darret, men man kan ju läsa det som vanlig biverkning. Jag har inte mått bra i år och vågar inte ändra ecitalopram som jag haft många år. Jag har även fått mirtazapin sedan i våras. Den har jag själv minskat då jag blev sjukt hungrig, känner mig tyvärr lite sämre på endast 15mg. Jag tycker inte läkarna verkar veta mycket om biverkningar. /bekymrad
När jag åt venlafaxin blev jag liksom lite som att jag alltid hade lite för mycket adrenalin i kroppen, så allt från spänningar till darrningar, huvudvärk osv (som inte gick över med tiden. Nu äter jag cymbalta, och märker inte så mycket av den om jag tar den i tid. Både venlafaxin och cymbalata är det noga med att man tar konsekvent ungefär samma tid för mig i varje fall annars får jag massor av utsättningssymptom. Har ätit mitarzapin, men för sömnen men blev konstant trött, sen cipralex vilket fungerade bra. Men jag behövde lite hjälp med intiativet så då gick vi över på snri och nu har jag stannat på cymbalta/duloxetin. De där med biverkningarna är väldigt individuellt. Vid insättning och utsättning av medicinerna har det varierat med sort vilka biverkningar jag fått.
Just det viktuppgång, men klart värt det. Mår i övrigt mycket mycket bättre ju :).
 
Svårt att säga angående biverkningarna, jag har haft medicin så himla länge (och tar dessutom flera olika).. allra mest känner jag av vid insättning (och ibland vid utsättning), men i regel är det övergående biverkningar som huvudvärk, yrsel, skakningar, illamående.
Kanske är jag mer muntorr än jag hade varit utan mediciner, och förmodligen hade jag legat lägre i vikt. Men ärligt talat så har jag inget liv värt att leva utan medicin, så oavsett vad är det värt det. Får man ohemult med biverkningar är det väl dock värt att testa en annan sort. :)
 
Venlafaxin gjorde mig otroligt trött, dosen höjdes flera gånger och jag blev till slut så trött att det kändes som att jag inte sovit på flera dagar.
Sertralin blev jag också trött av, om än inte lika mycket.
Båda fick jag mot utmattning, utan att vara deprimerad. Jag är lite bitter över det. När jag inte blev piggare så höjdes dosen. Till slut var det jag själv som insåg felet, då var jag tröttare än någonsin.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 168
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
926
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 477
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp