Anti-gnag-medel

Sv: Anti-gnag-medel

Jag hade ett fullblodssto för många år sedan typ stenåldern :angel: som var krubbitare och för att hon skulle låta bli att bita i boxen kletade jag in alla tänkbara bit ställen med riven pepparrot och det gillade hon inte för det stack i näsan och sved i munnen :D

riven FÄRSK???
gissa vem som ska krydda på hästen imrg ;)

å gissa vems j*****a häst som rulla under staketet idag IGEN...

Spillolja är smutsig olja som kommer från bilmotorn blablabla... Det är giftigt men om hästen får smaka på det måste de vara dumma om de går på den igen.

Om du ska ha på det inne måste du nog låta det lufta i nån dag jag blir ganska så yr och illamånende men det beror ju på hur mycket man tål som person. Men jag skulle nog inte ha på det inne.
Kan det inte bara vara så att hästen är uttråkad?? Häng in en boll/gren eller nåt liknande och se om det blir bättre.

Japp det ska vara riven färsk pepparrot!
Har du provat än? Jag kan utlova många roliga grimaser från hästen så ta med dig kameran! :D

grenar med lite bark på brukar vara populära, o kanske lite mer hö under lunchen? o så kan man ju smörja in stolparna men då har man ju inte gjort något åt orsaken, bara symptomen ;)

:angel: hästens sätt att säga till oss att det är trist i boxen ?
E ju inte egentligen naturligt för dem att stå inlåst.
Kan vara en brist ochså om de äter på träd o så ute.
sen kan de vara en trist ovana, tjära tror jag på.
Min pålle gnagde ner hela översta plankan en natt, precis när han stallades in efter sommarbetet. Därför är jag lite inne på att han tyckte det var trist i boxen, sen vande han sig att stå i boxen.
Han får egentligen stå inne för att jag är så korkad att jag tror han fryser eller något liknande om han går ute en kall natt.

haha, näää jag jobbar natt, så jag har inte varit å "shoppat" pepparrot ännu.
Men nu vet jag ju iaf att kameran ska vara med ;)

Hur "fäster" du det rivna? kommer ju se ut som en kompost...
eller gnider du bara in det? hon lyckas ju bita på plana väggarna oxå... *suck*

För det första rekomenderar jag att du använder handskar när du kletar på det ifall du skulle behöva klia dig i ögat :eek: Jag blandade upp min rivmassa med lite vatten och sen "klibbade" jag på kanterna på boxväggarna och då kommer det alltid en del rinnande ned längs boxväggen som man kan kladda ut där räkna med att det döljer hästlukten i stallet en tid framöver :rofl: :rofl: :angel:

Traditionella anti-gnag medel funkar inte alls på mina hästar.
Inne använder jag tabasco, det finns inget bättre :devil: .
Ute har jag prövat lite av varje, och det mesta försvinner ju med regn och snö.
Men så i våras fick min dotter en lysande idé :idea: . Vi var på plantskolan och köpre " HALT-viltstopp". Sprayas på stolparna som blir aldeles blåa en stund, sedan det väl torkat är det vattenfast. Vi sprutade stolparna i maj, och dom är tydligen fortfarande jätte-äckliga. :love:
Det var inte helt billigt, men väl värt pengarna.

lil-sis skrev:
Crib-halt? *S* Det åt min fjording direkt ur burken med god aptit... :rofl:

det här kan låta som ett påhopp.... men var din fjording riktigt frisk??! :devil: :p

fick den ingen mat kanske :angel:

*knapplån*

Angående spillolja så vill jag bara dela av mig av min erfarenhet av detta. Har aldrig använt detta på stolpar eller dylikt men dock på "körbron" till ladugården. Hm, ser kanon fint ut och det verkar skydda träet bra. Lurad!! Det sätter igång förmultnings proccessen mkt snabbare än om det hade varit obehandlat. Kommer aldrig mer att använda spillolja på ngt trä....

Blanda matolja och cayenne peppar. Funkar bra innomhus. Miljö vänligt oxå! ;)

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
598
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 470
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama