Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag hade ett fullblodssto för många år sedan typ stenåldern som var krubbitare och för att hon skulle låta bli att bita i boxen kletade jag in alla tänkbara bit ställen med riven pepparrot och det gillade hon inte för det stack i näsan och sved i munnen
Spillolja är smutsig olja som kommer från bilmotorn blablabla... Det är giftigt men om hästen får smaka på det måste de vara dumma om de går på den igen.
Om du ska ha på det inne måste du nog låta det lufta i nån dag jag blir ganska så yr och illamånende men det beror ju på hur mycket man tål som person. Men jag skulle nog inte ha på det inne.
Kan det inte bara vara så att hästen är uttråkad?? Häng in en boll/gren eller nåt liknande och se om det blir bättre.
grenar med lite bark på brukar vara populära, o kanske lite mer hö under lunchen? o så kan man ju smörja in stolparna men då har man ju inte gjort något åt orsaken, bara symptomen
hästens sätt att säga till oss att det är trist i boxen ?
E ju inte egentligen naturligt för dem att stå inlåst.
Kan vara en brist ochså om de äter på träd o så ute.
sen kan de vara en trist ovana, tjära tror jag på.
Min pålle gnagde ner hela översta plankan en natt, precis när han stallades in efter sommarbetet. Därför är jag lite inne på att han tyckte det var trist i boxen, sen vande han sig att stå i boxen.
Han får egentligen stå inne för att jag är så korkad att jag tror han fryser eller något liknande om han går ute en kall natt.
För det första rekomenderar jag att du använder handskar när du kletar på det ifall du skulle behöva klia dig i ögat Jag blandade upp min rivmassa med lite vatten och sen "klibbade" jag på kanterna på boxväggarna och då kommer det alltid en del rinnande ned längs boxväggen som man kan kladda ut där räkna med att det döljer hästlukten i stallet en tid framöver
Traditionella anti-gnag medel funkar inte alls på mina hästar.
Inne använder jag tabasco, det finns inget bättre .
Ute har jag prövat lite av varje, och det mesta försvinner ju med regn och snö.
Men så i våras fick min dotter en lysande idé . Vi var på plantskolan och köpre " HALT-viltstopp". Sprayas på stolparna som blir aldeles blåa en stund, sedan det väl torkat är det vattenfast. Vi sprutade stolparna i maj, och dom är tydligen fortfarande jätte-äckliga.
Det var inte helt billigt, men väl värt pengarna.
Angående spillolja så vill jag bara dela av mig av min erfarenhet av detta. Har aldrig använt detta på stolpar eller dylikt men dock på "körbron" till ladugården. Hm, ser kanon fint ut och det verkar skydda träet bra. Lurad!! Det sätter igång förmultnings proccessen mkt snabbare än om det hade varit obehandlat. Kommer aldrig mer att använda spillolja på ngt trä....
Ekonomi & Juridik
Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation.
Sambon har en...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.