Antal timmar på box.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mollypolly

Trådstartare
Jag undrar lite ni som har hästarna på box 16 timmar och längre.
Vad är fördelen med att ha hästarna så många timmar stillastående inne i en box?! (finns studier som hävdar att box sliter kroppsligt på hästen)

Tänker lite om man ser till hur en häst är byggd och utvecklad att nästintill alltid kunna röra på sig fritt för att hålla cirkulationen igång i muskler, mage etc.

Hur har ni det med med skadehistorik?
Är era hästar oftare ofräscha än t ex de som har sina hästar på lösdrift?!

Finns ju flera studier och forskning som visar att hästar som har lång utevistelse i flock, stora hagar och framför allt lösdrift har betydligt mindre skador än dessa som inte har det och att dessa hästar håller sig betydligt fräschare.
(Finns ju även hästar på elit nivå som bor på lösdrift)
Är många av oss omoderna går i samma spår?
Svårt att förändra något vi alltid gjort trots forskning som bevisar motsatsen?!

Senast ändrad:
Min går ute 8-17, jag hade inte haft ngt emot längre utevistelse men det fungerar bra. Ute längre när det blir ljusare och dygnet om över sommaren och en bit in på hösten.
swb sto, 11 år, hobbyridning och har aldrig varit halt.

Vilken forskning tänker du på? Jag trodde det främst gällde unghästar som fortfarande inte är färdigutvecklade.

Vår går ute vintertid mellan 06.30 -16-17 beroende på när de blir mörkt. Sommartid går de ut samma tid men är ute till runt 22. Helt enkelt för de är det som fungerar med deras husses arbetstider 🤷🏻‍♀️ De handlar ju ofta mycket om när och hur man arbetar har jag märkt. Och sen är vi alltid noggranna med att släppa ut dem efter träning så de är ute minst 1 timme efteråt så de ska röra på sig själva.

Ang skadehistorik så skadar sig ju många hästar just i hagen.
Jag har bytt stall (av flera anledningar) och nu går hästen ute betydligt mindre i hagen. Jag hoppas att det ska leda till mindre hagskador. Min häst har nog råkat ut för omfattande hagskador varje år sedan hon föddes.. Inte kul för någon.

Jag har bytt stall (av flera anledningar) och nu går hästen ute betydligt mindre i hagen. Jag hoppas att det ska leda till mindre hagskador. Min häst har nog råkat ut för omfattande hagskador varje år sedan hon föddes.. Inte kul för någon.
Vilken forskning tänker du på? Jag trodde det främst gällde unghästar som fortfarande inte är färdigutvecklade.

Nej gäller inte bara unghästar även om det är en fördel. Följer du inte hippson, ridsport m.m poddar?
Nej gäller inte bara unghästar även om det är en fördel. Följer du inte hippson, ridsport m.m poddar? SLU finns ju hur mycket forskning som helst i ämnet. Många verkar tro för deras häst är uppväxt på lösdrift då helt plötsligt är inte utvistelse lika viktig längre. Och den kommer hålla sig fräsch för den är uppväxt på lösdrift. Det betyder ju inte att bara för det är resten i att få den hållbar inte längre lika viktig.

Senast ändrad:
Kanske en klantig häst?

Vår går ute vintertid mellan 06.30 -16-17 beroende på när de blir mörkt. Sommartid går de ut samma tid men är ute till runt 22. Helt enkelt för de är det som fungerar med deras husses arbetstider 🤷🏻‍♀️ De handlar ju ofta mycket om när och hur man arbetar har jag märkt. Och sen är vi alltid noggranna med att släppa ut dem efter träning så de är ute minst 1 timme efteråt så de ska röra på sig själva.
Din häst står inte inne på box 16 timmar heller 😊
Hur har du haft det med skador?

Jag tänker att hästägare som har sina hästar så inte har det för att det skulle vara någon fördel, utan att det är det alternativet som finns beroende på var man bor och så? Eller jag kanske fattar trådstarten helt fel?

Nej gäller inte bara unghästar även om det är en fördel. Följer du inte hippson, ridsport m.m poddar? SLU finns ju hur mycket forskning som helst i ämnet. Många verkar tro för deras häst är uppväxt på lösdrift då helt plötsligt är inte utvistelse lika viktig längre. Och den kommer hålla sig fräsch för den är uppväxt på lösdrift. Det betyder ju inte att bara för det är resten i att få den hållbar inte längre lika viktig.
Jag tänkte om du kunde hänvisa till någon eller några specifika studier?

Skador har visat sig vara större på mindre yta ensamma. Sen finns ju klantiga hästar oavsett.
Enligt vem? Och vilka skador?
Du frågade varför folk har sina hästar mycket på box och jag gav en möjlig anledning. Med tanke på att du dissar anledningen gissar jag att du egentligen inte undrar utan bara vill fördöma de som valt att hålla häst på annat sätt än du tycker är bra?

Om man nu råkar ha en ”klantig häst” så får man ju göra sitt bästa för att hålla den skadefri.

Jo jag har fb och jag följer div hästsidor. Jag har bara inte läst de studier du pratar om så tänkte om du kunde hänvisa.
Finns massor.
Tror du jag sitter och hittar på?
Som sagt är inget nytt under solen.
Varför verkar du tro lösdrift bara är bra för den unga hästen?

Jag har ingen aning. Det är många som slänger sig med ”forskning visar” men som egentligen inte har läst studierna och därför missuppfattat resultaten.
Jag skulle gärna läsa studierna, därför frågar jag.
Finns inlägg om det i Göteborgs posten. Om forskning t ex.
Även Google har.
Men varför är du så upprörd?
Detta måste du väl ändå läst om tidigare?
Om inte du är enig i detta så är väl det upp till dig själv vad du anser och inte.
Jag bestämmer inte hur andras åsikter ska vara och inte! Du får ha din häst precis som du vill.
Chilla.

Finns inlägg om det i Göteborgs posten. Om forskning t ex.
Även Google har.
Men varför är du så upprörd?
Detta måste du väl ändå läst om tidigare?
Om inte du är enig i detta så är väl det upp till dig själv vad du anser och inte.
Jag bestämmer inte hur andras åsikter ska vara och inte! Du får ha din häst precis som du vill.
Chilla.
Jag är inte upprörd🤣

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 928
Senast: åke
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 876
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar