Antal pass per häst, eller per hyresvärd?

S

_smirnofff_

Ska ev ställa min häst i ett stall där det är två till som har sina hästar.

De andra två har 2-3 hästar var. Jag har 1.

De tycker vi ska dela rakt av på alla pass oberoende på hur många hästar man har. (in/utsläpp fodringar osv.)

Hur gör ni? :crazy:

Sv: Antal pass per häst, eller per hyresvärd?

I vårt stall har man pass efter hästa antal man har givetvis,alla får ta sitt ansvar. Har man skaffat fler hästar innebär detta ju givetvis mer arbete.

vi delar antal utsläpp/insläpp per person.

I förra stallet gjorde vi likadant, den person som hade 4 hästar kom ju lindrigt undan iallafall. Grannstallet delar per häst och har dessutom uppdelat på 4 fodringar per dag som delas. Blir med andra ord väldigt många pass för de med många hästar.

De kollektivstall jag har stött på har alla delat passen på antalet hästar. Däremot har det varit olika hur passen varit uppdelade över dagen, det vanligaste har dock varit utsläpp - insläpp - kvällsfodring. Lunchning har skötts med automatiska grindar eller av stallägaren själv.

Jag kan ju tycka att det är mest rättvist att fördela utifrån antalet hästar i stallet.

I alla stall jag ståt i, inklusive nuvarande stall har det varit pass per box, har du två boxar ska du alltså ta dubbelt så mkt pass som de med en box.

har efter antalet hästar o vad som behövs. Är inte så många som kan/vill släppa ut hästarna på morgonen så jag o en tjej till hjälps åt med att släppa ut/morgonfodra. Sen har vi 3 st som kvällsfodrar hela veckan. 5 st som har varsitt intag/middagsfodring (en dag per man). Rullande schema på helgerna =)

Ska ev ställa min häst i ett stall där det är två till som har sina hästar.

De andra två har 2-3 hästar var. Jag har 1.

De tycker vi ska dela rakt av på alla pass oberoende på hur många hästar man har. (in/utsläpp fodringar osv.)

Hur gör ni? :crazy:

För mig är det en självklarhet att man delar efter antalet hästar. Har man skaffat sig fler hästar, får man stå sitt kast och ta mer jobb. Annars får du ju mer jobb än övriga fast du inte har lika många hästar?

Och det står jag för fast jag har två av tre hästar i vårt stall, blir en del pass men men....

/Camilla

Givetvis delar man mellan hur många hästar personerna har. Det blir ju fruktansvärt orättvist om en person har 3 hästar och en annan bara 1. Har man fler hästar så får man ju räkna med mer arbete, det ska ju inte de andra göra åt dom.

Om man nu har så svårt att ta ansvar att man skaffat många hästar så får man: 1: betala någon som gör jobbet eller så tar man bort ALLA onödiga arbetsmoment under dagen, dvs fodringarna och satsar på fri tillgång i stället.

Har aldrig varit med om annat än att passen delas upp på antalet boxar.
Dvs fler hästar, fler pass.

Per häst självklart! Ju fler hästar desto mer jobb. Skulle man dela det per hästägare så vill ju ingen ha in folk med fler än 1 häst i ett kollektiv.

Vi har haft en tjej med 3 hästar (och får snart in en till med 3). Hon har 3 ggr så mkt att göra som vi och 3 ggr så mkt att betala. Det finns ingen mängdrabatt. Skaffar man många hästar så skaffar man sig också mer jobb och kostnader. Mycket logiskt, fullständigt självklart.

Det beror på hur man tänker som människa.

Ska det vara rättvist så nej, då ska alla ha ett pass per sin häst...

Men ska man se till att ni är människor och att man blir väldigt trött så ja, då är det just att dela på antal människor och itne hästar.

Jag anser att bara för att man har två hästar är man inte mer människa än om man har en, och är stallet litet så påverkas det inte så hårt av att man har två än en häst.

Går tex. deras hästar att leda två samtidigt, vilket är effektivt men itne säkerhetsmässigt, så är det mindre jobb.

Per häst känns väl mest naturligt. Tänk följande: Du står i ett stall med 17 hästar. Du äger en av dom. Dom övriga 16 ägs av samma person. Du skulle då behöva ta hand om 17 hästar varanna dag.... Känns väl inte så rättvist!

Har alltid varit med om pass uppdelat på antalet boxar. Förutom nu då jag delar stall med min kompis. Hon har 2 och jag har 4 hästar. Vi har ju bara utsläpp, lunch och insläpp så vi har varsitt pass varje dag (utsläpp eller insläpp). Lunchen tar min syster eller den andra tjejen eftersom de båda bor och jobbar nära stallet. Det hade liksom inte funkat i praktiken att ha passen uppdelat på antalet boxar. Men det här kom ju vi överens om redan innan vi flyttade in i stallet. Kommunikation är a och o i såna här lägen!

Per häst skulle jag säga.

Det käns mest rättvist. Annars överlåter man det jobb det blir av att ha många hästar på de andra som bara har en häst.

Där jag står nu har vi per häst, och några av passen blir rullande. Så nån vecka har man två pass.

Men det fungerar kanon.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 831
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka