Antal barn i föskole klass?

Intejag

Trådstartare
Hejsan!
Vår yngste son ska börja förskoleklass till hösten och placeringsbeskedet kom i förra veckan. Vi kom dit vi ville, allt frid och fröjd så långt:)
Men sedan började jag läsa brevet ordentligt och insåg då att det kommer bli en hiskeligt stor klass:crazy:
Hela 26 st kommer de att bli, vilket jag tycker är nästan två klasser....
Det är infomöte på skolan till veckan och jag kommer att oppenera mig mot att de ska vara så många.
Vad tycker ni?
Och vad kan man anföra som de faktiskt kommer att ta fasta på?
Känner några av de andra föräldrarna och kommer prata med dem innan så vi kanske är flera som har samma åsikt, vet inte om alla tänker just på detta, att antalet elever är så många....
Har försökt att hitta någon reglering i skollagen om maxantal elever ,men hittar faktiskt inget, om någon vet hur det förhåller sig med detta är jag tacksam för info och ev länkning till vart det står
/ Katarina

Sv: Antal barn i föskole klass?

26 st när gruppen hör till skolan är väl ändå ingen ovanlighet?

Hur många personal är det?

En klass på 26 elever är helt normalt så tyvärr kommer du nog inte få gehör för dina åsikter. Visst skulle man önska att det skulle vara två klasser men så har det inte varit på väldigt länge. När min son började förskoleklass för 17 år sedan så var de 32 stycken i hans klass och när dottern började två år senare så var de 28 stycken.

Antalet barn påverkas av hur stor barnpeng som kommunen delar ut. Det där är vad det räcker till. Skolpeng kanske det heter i skolan kom jag på :-)

I vår kommun går barnpengen upp 1% och jag skulle ju önska större löneökning än så. Dvs då får det bli några extra barn.

Tyvärr så kommer era protester lämnas utan åtgärd.
26 elever är absolut inte ovanligt i förskoleklass.

jag vet inte ännu hur många de är i personalen, antar att det kommer på infomötet. som jämfrelse så i äldsta sonens klass var de bara 19 i, samma avdelning och skola....

OJ, det var många tycker jag.
De har inte haft så stora klasser innan på den hör skolan utan legat på 17-21 i varje grupp.

Ja jag antar att det handlar om pengar.. men tycker ändå att det kan vara bra att framföra sympunkter på det hela? Har under dagen pratat med 4 andra föräldrar med barn i denna klass och två är redan inne på att byta skola pga antalet elever....

De ni ska prata med är politikerna. Skolan har inte så mycket att säga till om. Ingenting alls skulle jag vilja säga.

Kan så vara men om det ska bli förändringar så måste någon börja reagera...

Säkert sant, har inget emot att göra mig besvärlig till dem som beslutar:rage:

Säkert sant, har inget emot att göra mig besvärlig till dem som beslutar:rage:
Jag läste nyligen en rapport som hävdade att gruppstorlek har, citat "liten eller ingen betydelse", slut citat. Uttalandet refererades till John Hattie, en utbildningsforskare från Nya Zeeland som svenska politiker gillar.

Problemet är att Hattie inte påstår att gruppstorlek har "liten eller ingen betydelse", men så länge politiker tror det så kommer de ju att fortsätta fylla klassrummen till brädden eftersom "spara pengar" är väldigt, väldigt viktigt.

Denne Hattie menar att klasstorlek är en viktig och fullt mätbar faktor som påverkar undervisningen och studieresultaten, men att det finns andra faktorer som är viktigare. Dessa andra faktorer är tydliga, engagerade lärare, återkoppling, det individuella mötet, gott ledarskap, studiero, möjlighet till undervisning/skolarbete i mindre grupper inom klassen etc. etc. Är läraren kunnig och engagerad och ser varje elev och eleverna får studiero o.s.v. o.s.v. är det där med klassens storlek av mindre vikt - observera av mindre vikt, inte oviktigt: klasstorlek är en viktigare faktor än t.ex. nivågruppering, stöd utanför skolan, ålderssammansättningen i klassen och lärarens ämneskunskaper (!).

Det där ligger och irriterar mig. För hur duktig och skicklig man än är som lärare så finns det en viss fysisk begränsning hur mycket man räcker till.

Även om jag är bäst i världen måste det vara skillnad på att hjälpa 40 barn eller 20 barn. Då tänker jag på att gå runt i ett klassrum och ge alla personlig tid.

Och även den skickligaste läraren kan ju inte orka jobba 150% dag ut och dag in. Då blir man till slut utbränd. Då kanske en sämre lärare med mycket tid per barn gör ett bättre arbete över tid.

Sen finns det så klart sådana som inte lyckas hur små klasser det än har.

Lagom är bäst. Det är stor skillnad på att ha 20 stycken 4-åringar eller 15 stycken. 20 blir rörigt och högt tempo. 15 blir en lugn lättledd grupp. 10 barn börjar ha tråkigt :-)

Det där ligger och irriterar mig. För hur duktig och skicklig man än är som lärare så finns det en viss fysisk begränsning hur mycket man räcker till.
Ja, detta är ju ett faktum som är så logiskt att det inte ens borde behöva förklaras. Kan man tycka.

SKulle tro att de är två lärare då. På den skola jag jobbade förut var det 56 barn i fskklass med 3 lärare.

Min son skulle gått i en skola med 32 elever i, men då var det å andra sidan tre lärare, och ofta klassen uppdelad i grupper. Så hade även dottern när hon gick i förskoleklass, de var 23 stycken på två lärare och frekvent halvklassuppdelning. Nu bytte barnen skola och i den nya skolan har de varit 18 elever på två lärare med frekvent halvklassuppdelning i förskoleklassen. Bägge mina barn har behållit samma system även upp genom första klass, först i klass 2 har det blivit enbart 1 lärare, men det beror nog säkert på klassens storlek, dottern går nu i en underbar klass med 13 elever, och hur det blir för sonen i tvåan vet jag inte än, men troligen mestadels en lärare, men de är 18 väl sammansvetsade fina ungar så det ska nog gå bra.

I min sons förskoleklass är de fyra elever, från två orter. Men ibland har de lektion med de äldre klasserna också. 26 st sexåringar låter mycket.

:eek: Då bor du väl på landsbygden? När jag gick förskola var vi ca 10 (fem i varje årskurs, alla fick gå två år på förskola).

Liknande trådar

Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 353
Senast: bambam
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 475
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar